به گزارش ایرنا، این همایش با حضور گروهی از استادان و محققان از کشورهای ایران، چین، اتریش، هلند، کانادا، اسپانیا، آمریکا و فرانسه و با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان، موسسه اکولوژی و جغرافیایی ژینچیانگ چین و مرکز تحقیقات اکولوژی و محیط زیست آسیای مرکزی تا پنجم خرداد ادامه خواهد یافت.
اهداف اصلی همایش فراهم کردن فرصتی مناسب برای تبادل نظر میان پژوهشگران، متخصصان، دانشجویان و فعالان در عرصه‌های مختلف از جمله منابع طبیعی و کشاورزی با رویکرد کاربرد علوم ژئوماتیک (دانش انفورماتیک در مهندسی نقشه‌برداری و علوم زمین) در مدیریت عرصه‌های کشاورزی و منابع طبیعی است.
تقویت همکاری‌های علمی و بین المللی کشورهای جاده ابریشم در معرفی و توسعه روش‌ها و دستاوردهای جدید در زمینه سامانه موقعیت‌ یاب جهانی (GPS)، سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) و سنجش از دور (RS) نیز دیگر هدف برگزاری این همایش است.
شعار اصلی نخستین همایش بین‌المللی سامانه اطلاعات جغرافیایی جاده ابریشم 'اتصال شرق به غرب با جاده ابریشم، گذشته، حال و آینده ' است.
محورهای همایش مذکور نیز شامل تولیدات ماهواره ای و کاربردها، فناوری‌های جمع آوری داده‌های مکانی، داده‌ کاوی و سامانه اطلاعات جغرافیایی تحت وب، ایجاد و توسعه زیر ساخت داده‌های مکانی، ژئوپولتیک، تغییر اقلیم و سازگاری، بلایای طبیعی و مدیریت بحران و هیدرولوژی و منابع آب است.
پهنه بندی و مدیریت عرصه های طبیعی و محیط زیست، مدیریت و مدل‌سازی اکوسیستم‌، مدیریت و برنامه ریزی شهری و کشاورزی، توسعه پایدار، امنیت غذایی نیز دیگر محورهای همایش سامانه اطلاعات جغرافیایی جاده ابریشم است.
دبیر علمی همایش سامانه اطلاعات جغرافیایی جاده ابریشم در مراسم آغاز به کار این همایش گفت: از میان 180 مقاله رسیده به دبیرخانه، 120 مقاله پذیرفته شده است.
دکتر رضا جعفری افزود: 35 مقاله پذیرفته شده به صورت سخنرانی و 85 مقاله به صورت پوستر در این همایش ارائه می شود.
وی اظهار کرد: این مقاله ها با هدف تبادل علم و فناوری درباره محیط زیست، کشاورزی، برنامه ریزی شهری و مدیریت منابع طبیعی ارائه می شود.
جعفری گفت:15کارگاه آموزشی نیزدرباره نرم افزارهای کاربردی پیشرفته سیستم اطلاعات جغرافیایی و سنجش از راه دور در روز دوم همایش برگزار خواهد شد.
وی اضافه کرد: در روز سوم نیز شرکت کنندگان در همایش از اکوسیستم های طبیعی استان اصفهان و استان های همجوار مانند تالاب بین المللی گاوخونی بازدید خواهند کرد.
جاده تاریخی ابریشم به عنوان جاده‌ای استراتژیک، منشاء تبادلات فرهنگی و اقتصادی زیادی میان کشورهای مختلفی به گستردگی پهنه وسیعی از قاره های آسیا و اروپا، از کشور چین تا کشورهای ساحل مدیترانه بوده و نقش بسزایی در فرهنگ‌ سازی و ایجاد تمدن‌های چین‏‏‏، ایران‏، شبه قاره هند، کشورهای عربی و شمالی آفریقا و حتی اروپا داشته است.
مشکل های زیست محیطی نظیر تغییرات اقلیمی، طوفان‌های گرد و غبار و مدیریت منابع آبی که در این منطقه وجود دارد و اثرات فراسرزمینی گسترده ای با خود به همراه دارد، معیشت و زندگی افراد مختلف را در جای جای دنیا متاثر کرده است لذا همه کشورهای حوزه جاده ابریشم می توانند از همکاری های مشترک در رفع این مشکل ها و مدیریت جامع نگر بهره مند شوند.
همچنین در سال های گذشته تلاش هایی برای احیای این جاده از سوی کشورهای مختلف از جمله ایران و چین صورت گرفته است.
ت/3011/ 6022 خبرنگار: آسیه معینی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.