به گزارش ایرنا مهدی جمالی نژاد عصر دوشنبه در سومین نشست احیای مثلث طلایی گردشگری ایران افزود: ضریب ماندگاری و مدت اقامت گردشگران در اصفهان و دیگر شهرها پایین است و تا 6 روزمتوسط جهانی فاصله دارد.
وی اضافه کرد: نباید فقط بر تقویت حوزه گردشگری و زیرساخت های آن در شهرهای اصفهان، شیراز و یزد تمرکز داشته باشیم بلکه تقویت و تمرکز بر گردشگری روستایی و دیگر شهرهای هرسه استان دیگر راهکار افزایش ضریب ماندگاری است.
جمالی نژاد اضافه کرد: استان اصفهان دارای یکهزار و 833 روستا و 107 شهر است که فرصت و ظرفیت بسیار خوبی را برای تقویت و پی ریزی زیرساخت های گردشگری در سطح استان فراهم می آورد.
وی گفت: از میراث تاریخی و فرهنگی ناملموس نباید غافل شویم همچنانکه با تعریف یک اطلس می توان حداکثر استفاده را از این میراث داشت.
شهردار اصفهان افزود: سه ضلع مثلث طلایی نیز با کنار هم قرار دادن میراث معنوی خود مانند قطعه های یک پازل می توانند نقشه راهی برای رسیدن به هدف غایی ترسیم کنند.
وی تاکید کرد: اقدامات نوآورانه در گردشگری بسیار موثر است و استفاده از ادبیات گردشگری خلاق تاثیر بسزایی در تقویت حوزه گردشگری دارد.
جمالی نژاد گفت: گردشگری درآمد مستقیمی برای شهرداری ها ایجاد نمی کند و این موضوع انگیزه بسیاری از شهرداری ها را برای گام برداشتن در این حوزه از بین می برد درحالیکه این حوزه به طور غیرمستقیم در اقتصاد و درآمدزایی شهری نقش ویژه ای و موثری دارد.
وی بیان کرد: وجود ادیان و اقوام مختلف در اصفهان خود جاذبه ویژه ای برای گردشگران ایجاد می کند که در رفع ایران هراسی نیز تاثیر چشمگیری دارد به همین دلیل شهرداری اصفهان با ایجاد دبیرخانه ادیان و اقوام گام موثری در تقویت این بخش برداشته است.
شهردار یزد در این نشست گفت: صنعت گردشگری، صنعتی پاک و بدون آلایندگی و بدون نیاز به آب است که می تواند بیشترین میزان اشتغال و درآمدزایی را نیز برای کشور به ارمغان بیاورد.
محمدرضا عظیمی ‌زاده افزود: در شرایط بحران خشکسالی و کم آبی و آلودگی های زیست محیطی، صنعتی مانند گردشگری می تواند راهکاری کارآمد و موثر برای رفع بسیاری از مشکلات بویژه اشتغال جوانان باشد.
وی گفت: مثلث طلایی گردشگری ایران با به اشتراک گذاشتن تجارب، امکانات، سرمایه ها و دانش طرفین در افزایش منافع هر سه استان از گردشگری، همسو کردن توسعه گردشگری و ایجاد زیرساخت ها نقش ویژه ای دارد و هر سه می توانند با هم و برای هم تبلیغات و بازاریابی داشته باشند.
عظیمی نژاد توسعه و تقویت سامانه حمل و نقل برای گردشگری در سه شهر و کاهش هزینه های اقامتی را از جمله مهمترین راهکارهای جذب گردشگر دانست.
شهردار یزد افزود: آماده ایم تا تمام ظرفیت و امکانات شهرداری ها را برای تقویت گردشگری و رفع موانع و مشکلات آن بکار بندیم.
مثلث طلایی گردشگری ایران متشکل از شهرهای اصفهان، یزد و شیراز است و به دلیل اینکه در مصوبات کشوری از استان‌های یزد، فارس و اصفهان به عنوان قلب ایران و مرکز گردشگری کشور نام برده می‌شود، نشست هایی به منظور تبادل تجربیات، مشترکات، سرمایه ها و ایجاد هم افزایی و همکاری بین سه شهر و استان تشکیل می شود.
اولین نشست به میزبانی شیراز، دومین نشست در یزد در سال گذشته به ترتیب ابتدا و انتهای سال و سومین آن عصر دوشنبه سالجاری در اصفهان برگزار شد که در قالب سه جلسه تا روز چهارشنبه ادامه دارد.
همچنین مثلث گردشگری ایران در واقع محور یا مسیر گردشگری سه شهر شیراز، یزد و اصفهان است که گردشگران ورودی به ایران در قالب یک تور خاص از جاذبه های تاریخی، مذهبی، تفریحی، طبیعی و گردشگری این سه شهر دیدن می کنند.
از جمله محورهای اساسی بیان شده برای تقویت حوزه گردشگری و افزایش همکاری هر سه شهر و استان در این نشست به شرح زیر است:
** افزایش چهار برابری تعداد گردشگران خارجی در یک دوره هشت ساله
** ایجاد کنسول گری برای کشورهایی مانند چین (چین به عنوان یکی از بازارهای مهم گردشگری دنیا، ظرفیت خوبی برای تبادل گردشگر بویژه در فصل های خالی از ظرفیت یا لو سیزن ( Low season) ایجاد می کند)
** ورود بخش خصوصی به همه بازارهای گردشگری، بازاریابی و بازارسازی مناسب و شناخت کشورهای هدف توسط این بخش
** استفاده از ظرفیت 350 میلیون گردشگر فرهنگی و تاریخی خارجی که همه جای دنیا به غیر از آثار فرهنگی و تاریخی شهرهای کشور را دیده اند.
** مثلث طلایی می تواند ظرفیت های خالی و دوران لو سیزن را ساماندهی کند.
** جذب سرمایه گذار خارجی برای توسعه زیرساخت های گردشگری و برنامه ریزی برای برندینگ
** انعقاد قرار داد با شرکت هواپیمایی ایربرلین
** تقویت سیستم حمل و نقل بویژه حمل و نقل هوایی بین سه استان
** نیاز سنجی علمی و اقتصاد سنجی حوزه گردشگری
** صنعت دانستن گردشگری
** چاره اندیشی برای یکنواخت بودن تجربه گردشگری از شهرها که فرصت تجربه مجدد گردشگران را از بین می برد
** پیاده سازی استراتژی بازاریابی شهری و ارائه ادبیات بازاریابی شهری
در ادامه این نشست از سه مجلد کتاب پیرامون حوزه گردشگری و برندشهری توسط مسئولان حاضر در نشست رونمایی و گزارشی از عملکرد اصفهان در حوزه برندسازی شهری ارائه شد.
گ/ 7153 / 6022 خبرنگار: هُدا استکی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.