به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست اصفهان، حمید ظهرابی با گرامیداشت اول خرداد برابر با 22 می بعنوان'روز جهانی تنوع زیستی' افزود: امسال شعار روز جهانی تنوع زیستی با توجه به شعار سال2017 سازمان ملل تحت عنوان 'سال بین المللی گردشگری' پایدار بعنوان «تنوع زیستی و گردشگری پایدار» نامگذاری شده است.
وی افزود: اصفهان از لحاظ موقعیت جغرافیایی، شرایط خاص فرهنگی، تنوع گونه ای و عرصه های حفاظت شده، جمعیت قابل توجهی از گونه های حیات وحش را در خود جای داده و از این حیث جایگاه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
وی اضافه کرد: تاکنون در استان بیش از 2 هزار گونه گیاهی مربوط به حدود 700 جنس و در قالب 130 خانواده شناسایی شده است که از این تعداد 350 گونه دارویی، 45 گونه انحصاری، 54 گونه آسیب پذیر، 16 گونه نادر و 19 گونه در خطر انقراض وجود دارد.
وی گفت: همچنین تاکنون 484 گونه مهره دار شامل 62 گونه پستاندار، 296 گونه پرنده، 40 گونه خزنده، هشت گونه دوزیست، 41 گونه ماهی در استان شناسایی شده است که آهوی ایرانی، هوبره، زاغ بور و یوزپلنگ ایرانی از گونه های شاخص محسوب می شوند.
ظهرابی خاطرنشان کرد: با این وجود اصفهان بدلیل موقعیت ویژه اقتصادی، اجتماعی، شرایط خاص اقلیمی و توسعه نامتوازن صنعتی و کشاورزی، با تنگناهای گوناگونی در پایداری توسعه رو به روست و آن چه می تواند به این استان برای برون رفت از وضعیت کنونی کمک کند نظام عملیاتی و برنامه ریزی مناسب در فرایند توسعه و اصلاح بارگذاری های غیراصولی است.
وی تکیه بر صنعت گردشگری را بعنوان محور اصلی توسعه و طبیعت گردی را بعنوان یک ظرفیت جدید توسعه پایدار استان توصیف کرد و گفت: حفاظت از زیستگاه ها و گونه های حیات وحش یکی از کلیدهای اصلی دستیابی به توسعه پایدار و خردمندانه استان اصفهان به شمار می رود.
ظهرابی افزود: با توجه به پراکندگی شبکه مناطق حفاظت شده در مرکز و شرق استان توسعه چنین مناطقی در شرق و نواحی کویری باید مورد توجه و برنامه ریزی جدی قرار گیرد تا علاوه بر حفظ تنوع زیستی بعنوان اهداف اصلی ایجاد مناطق حفاظت شده، نقشی اثرگذار در توسعه گردشگری بخصوص طبیعت گردی استان ایفا کند.
وی مشارکت مردم و سازمان های مردم نهاد زیست محیطی را در این زمینه تاثیرگذار عنوان کرد و افزود ایجاد شرایط برای متقاضیان در بخش ایجاد قُرق های اختصاصی از ظرفیت های جدیدی است که امکان توسعه و بهره گیری پایدار و ایجاد رشد اقتصادی، اشتغال و افزایش درآمد جوامع بومی را به همراه دارد.
در استان اصفهان 2 پارک ملی، چهار پناهگاه حیات وحش، چهار منطقه حفاظت شده، 12 منطقه شکار ممنوع و یک تالاب بین المللی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دارد.
در راستای افزایش سطح آگاهی های مردم در باره تنوع زیستی، سازمان ملل متحد روز 22 می(اول خرداد) را روز جهانی تنوع زیستی نامگذاری کرده و دوستداران محیط زیست برنامه های مختلفی را در سراسر جهان به مناسبت این روز برگزار می کنند.
پ/8114/6027 خبرنگار: اکبری * انتشار: شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.