به گزارش ایرنا، زمان تبلیغات قانونی نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، پنجمین دوره شوراهای اسلامی و نخستین میاندوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ساعت 8 امروز ( پنجشنبه 28 اردیبهشت ) به پایان رسید.
پیش از این در جای جای کشور و در تمام شهرها و روستاها ستادهای انتخاباتی نامزدها فعال بود و این تبلیغات برای کسب هرچه بیشتر آرا عمومی از صبح آغاز می شد و تا پاسی از شب ادامه می یافت.
بنرهای بزرگ، استندها، پوستر در ابعاد گوناگون و کاتالوگ از جمله تبلیغاتی بود که در محیط تردد مردم در معرض دید قرار می گرفت.
به جز تبلیغات محیطی، استفاده فراگیر از شبکه های اجتماعی از ویژگی های تبلیغات امسال محسوب می شود، روند تبلیغات در فضای مجازی از پارسال آغاز و روز به روز به حجم و گستردگی آن افزوده شد.
تبلیغات رسمی نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری از شامگاه 31 فروردین امسال و پس از انتشار اسامی نامزدها آغاز شده بود.
تبلیغات نامزدهای انتخابات پنحمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور و نخستین میاندوره ای مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه انتخابیه ' اصفهان' ، ' اهر و هریس'، ' مراغه و عجب شیر ' و ' بندرلنگه ، بستک و پارسیان ' از 21 اردیبهشت ماه آغاز شده بود.
براساس قانون تبلیغات نامزدهای انتخابات 24 ساعت قبل از شروع فرآیند اخذ رای باید تمام شود و فرآیند اخذ رای ساعت هشت فردا (جمعه 29 اردیبهشت) در حدود 63 هزار و 500 شعبه آغاز می شود.
نگاهی به آمار نامزدهای انتخاباتی در استان اصفهان نشان می دهد که هشت هزار و 794 نفر داوطلب پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان اصفهان توسط هیات های نظارت بر این انتخابات در شهرستان های استان احزار صلاحیت شدند.
10 هزار و 989 نفر برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان اصفهان ثبت نام کردند که از این آمار، چهار هزار و 504 داوطلب برای انتخابات شوراهای اسلامی شهرها و 6 هزار و 485 نفر برای انتخابات شوراهای روستاهای استان ثبت نام کردند و 363 نفر از این افراد که 215 نفر آنها مربوط به انتخابات شوراهای اسلامی شهرها و 148 نفر مربوط به انتخابات شوراهای اسلامی روستاهای استان بود، انصراف دادند.
هیات های اجرایی شهرستان های استان اصفهان، صلاحیت 10 هزار و 140 نفر را احراز کرده بودند که پس از بررسی در هیات های نظارت شهرستان های این استان این آمار به هشت هزار و 794 نفر کاهش یافت.
تعداد کل کرسی های شوراهای اسلامی شهر و روستای استان اصفهان سه هزار و 861 کرسی است که از این تعداد،571 کرسی متعلق به شوراهای اسلامی شهرها و سه هزار و 290 کرسی متعلق به شوراهای روستایی استان است.
در انتخابات دهمین دوره مجلس در اسفند سال 94، شورای نگهبان، آرای فرد منتخب سوم شهر اصفهان را باطل اعلام کرد و بدین ترتیب چهار نفر از این شهرستان راهی مجلس دهم شدند و انتخاب نفر پنجم منوط به برگزاری انتخابات میان دوره ای مجلس شد.
انتخابات میان دوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان اصفهان فقط در شهرستان اصفهان و برای انتخاب یک نماینده و از بین 24 نامزد برگزار می شود.
استان اصفهان به همراه اقلیت مذهبی ارامنه در مجموع دارای 20 نماینده در مجلس شورای اسلامی است.

** سه میلیون و 490 هزار نفر در استان اصفهان واجد شرایط رأی هستند**
به گفته استاندار اصفهان، سه میلیون و 490 هزار نفر از جمعیت پنج میلیون و 120 هزار و 850 نفر در این استان واجد شرایط رای دادن هستند.
رسول زرگرپور همچنین تصریح کرد: 75 هزار نفر اعم از نیروی اجرایی، انتظامی و نظارتی برای برگزاری انتخاباتی سالم در استان اصفهان فعالیت می کنند.
وی خاطرنشان کرد: این استان با 107 شهر دارای بیشترین شهر در استان های کشور است که پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی برای انتخاب بیش از 570 نفر در آن ها برگزار خواهد شد.

** 76 هزار رأی اولی در استان اصفهان **
به گفته استاندار اصفهان، بیش از 76 هزار رای اولی در این استان روز 29 اردیبهشت با حضور در پای صندوق های رای، برای اولین بار در انتخابات شرکت خواهند کرد.

*** تامین امنیت برگزاری انتخابات توسط 28 هزار مامور پلیس
تمهیدات لازم برای برگزاری انتخاباتی امن و سالم با استفاده از توان نیروی انتظامی در استان اصفهان با استفاده از تمام ظرفیت نیروی انتظامی اندیشیده شده است.
به گفته معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان، حدود 28 هزار نفر از عوامل انتظامی، تامین امنیت برگزاری انتخابات در این استان را برعهده دارند.
سرهنگ ' جهانگیر کریمی ' در این باره افزود: حدود 14 هزار نفر از عوامل انتظامی استان امنیت برگزاری انتخابات را بصورت مستقیم با حضور در شعب اخذ رای رصد و کنترل می کنند و 14 هزار نفر از عوامل انتظامی استان نیز برای برقراری نظم و امنیت عمومی در روز انتخابات مشارکت دارند.

** نگاهی به فرایند انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در سطح کشور**
نام نویسی داوطلبان دوازدهمین دوره ریاست جمهوری از ساعت هشت روز 22 فروردین امسال با دستور الکترونیکی وزیر کشور از طریق سامانه جامع انتخابات در محل ستاد انتخابات کشور آغاز شد و تا ساعت 18 روز شنبه 26 فروردین ماه به مدت پنج روز ادامه داشت.
براساس اعلام وزیر کشور، در مهلت قانونی هزار و 636 داوطلب دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با مراجعه به وزارت کشور ثبت نام کردند.
هیات های اجرایی این انتخابات از 22 تا 24 فروردین ماه در فرمانداری ها و بخشداری های سراسر کشور تشکیل و فعالیت خود را آغاز کردند.
شورای نگهبان از 27 تا 31 فروردین کار رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری را انجام داد و نتایج بررسی ها را به وزارت کشور اعلام کرد.
وزارت کشور شامگاه 31 فروردین باانتشار اطلاعیه ای « سید مصطفی میرسلیم»، «محمدباقر قالیباف»، «اسحاق جهانگیری»، «حسن روحانی»، «سید مصطفی هاشمی طبا» و «سید ابراهیم رییسی» را به عنوان نامزدهای احراز صلاحیت شده انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری معرفی کرد.
از این 6 نامزد انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، «محمدباقر قالیباف» و «اسحاق جهانگیری» با انتشار بیانیه ای از حضور در عرصه رقابت انتخاباتی کناره گیری کردند.
دستور شروع فرآیندهای انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا 25 اسفند سال 1395 توسط وزیر کشور صادر شد.
هیات های اجرایی انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور از 25 تا 29 اسفند سال 1395 در فرمانداری ها و بخشداری های سراسر کشور تشکیل شدند.
نام نویسی از داوطلبان این انتخابات از 30 اسفند سال 1395 در فرمانداری ها و بخشداری های سراسر کشور آغاز شد که البته نام نویسی اولیه در دفاتر پیشخوان دولت صورت می گرفت.
نام نویسی از داوطلبان انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا تا 6 فروردین سال 1396 به مدت هفت روز ادامه داشت که در طول این مدت بیش از 290 هزار نفر بصورت قطعی نام نویسی کردند.
پس از پایان نام نویسی داوطلبان انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا هیات های اجرایی مشخصات داوطلبان را به منظور بررسی به مراجع چهار گانه (وزارت اطلاعات، دادگستری، نیروی انتظامی، ثبت احوال) ارسال کردند.
هیات های اجرایی پس از دریافت نتیجه استعلام مراجع چهارگانه تا 23 فروردین صلاحیت داوطلبان را بررسی و به هیات نظارت بخشداری ها و فرمانداری های سراسر کشور اعلام کردند، بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا توسط هیات های نظارت از 25 تا 30 فروردین انجام و نتیجه این بررسی صلاحیت ها به داوطلبان اعلام شد.
داوطلبان رد صلاحیت شده از سوم اردیبهشت به مدت چهار روز شکایات خود را به هیات های نظارت اعلام کردند و هیات های نظارت نیز تا 17 اردیبهشت شکایت داوطلبان را بررسی و نتیجه قطعی اعلام شد، اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده 20 اردیبهشت توسط فرمانداری ها و بخشداری های سراسر کشور منتشر و تبلیغات نامزدهای انتخابات چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در نهایت از 21 اردیبهشت آغاز شد و 8 صبح امروز 28 اردیبهشت بطور رسمی به کار خود پایان داد.
گ / 6020 / 2093 ** خبرنگار: علیرضا حکیمیان ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.