بیماری 'منییر' (Menieres disease)، بیماری گوش داخلی است که منجر به حمله های سرگیجه تکرار شونده، وزوز گوش، کاهش شنوایی حسی - عصبی و احساس پری و افزایش فشار در گوش می شود.
به گزارش ایرنا، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان روز چهارشنبه اعلام کرد: این موفقیت در قالب رساله دکترای عمومی یکی از دانشجویان دانشکده داروسازی دانشگاه بدست آمد.
نسیم باقری با دفاع از رساله دکترای عمومی خود با عنوان 'طراحی و فرمولاسیون آدامس بتاهیستین و ارزیابی خصوصیات فیزیکوشیمیایی آن'، از این طرح تحقیقاتی خود با موفقیت دفاع کرد.
بتاهیستین از مشتقات هیستامین است که در درمان بیماری منییر (Menieres disease) و دیگر انواع سرگیجه مرتبط با سیستم وستیبولار(دهلیزی) به کار می رود.
هیستامین (Histamine) یک آمین زیستی است که در واکنش های ایمنی موضعی، تنظیم عملکرد فیزیولوژیک روده و بعنوان یک انتقال دهنده عصبی در سیستم عصبی مؤثر است.
آدامس بتاهیستین در مقایسه با شکل دارویی قرص، می تواند اثر سریعتر با عوارض جانبی کمتری ایجاد کند.
در این تحقیق، آدامس بتاهیستین به ترتیب با نرم کردن پایه های آدامس و سپس افزودن سایر اجزای فرمولاسیون و مخلوط کردن آنها و در نهایت اضافه کردن طعم دهنده تهیه شده است.
در تحقیق مزبور، علاوه بر آزمایش بررسی یکنواختی محتوا و یکنواختی وزن بر روی آدامس ها، آزادسازی بتاهیستین از پایه آدامس با دستگاه جونده مکانیکی و نمونه گیری از آن نیز بررسی شد.
پس از رسیدن به فرمولاسیون مطلوب، آدامس ها از لحاظ خواص ارگانولپتیکی(نرمی و سفتی، چسبنده نبودن به دندان، حجم توده آدامس و طعم و ماندگاری طعم) در چندین مرحله ارزیابی شد.
نتایج آزمایش های انجام شده بر روی آدامس ها نشان داد که آدامس هایی با پایه متفاوت، الگوی آزادسازی متفاوتی از خود نشان می دهند.
در نهایت در این تحقیق، آدامس بتاهیستین 4 میلی گرمی با خصوصیات ارگانولپتیک (ظاهری) مناسب بعنوان روش جدید برای دارورسانی بتاهیستین فرموله شد.
رساله دکترای مذکور با راهنمایی دکتر ابوالفضل اصلانی از دانشکده داروسازی و علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، انجام و به شماره طرح تحقیقاتی 393660 به ثبت رسید.
ت/3011/6027 خبرنگار: آسیه معینی * انتشار: شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.