به گزارش ایرنا، این روزنامه روز سه شنبه در گزارشی با اشاره به اینکه گردشگری جزو سه صنعت پولساز سال‌های اخیر بوده است اضافه کرد: اما ایران به رغم داشتن ظرفیت‌های زیاد در این زمینه نتوانسته آن‌طور که باید و شاید گردشگران خارجی را جذب کند.
برخی از سیاست‌های تنش‌زا در گذشته که ایران هراسی را تشدید کرد، یکی از دلایل بی رونقی صنعت گردشگری ایران بود. دولت یازدهم یکی از کار ویژه‌ های خود را جذب توریست‌های خارجی توصیف کرده و در این زمینه به ویژه در پسابرجام شاهد رشد بی سابقه‌ای بوده‌ایم.
معاون گردشگری اصفهان می‌گوید: «در دو سال گذشته ما شاهد افزایش سه برابری تعداد توریست‌ها در مقایسه با قبل از توافق هسته‌ای بوده‌ایم. »
رشد صنعت گردشگری در هر کشور نشانه توسعه ‌یافتگی است. به طبع هر چه کشوری در این زمینه موفق عمل کند، پیشرفت بیشتری حاصل کرده است.
در ایران نیز مدتی است که صنعت گردشگری مورد توجه قرار گرفته و متولیان امر‌درصددند که هر چه بیشتر آمار توریست‌ها را در ایران افزایش دهند. گرچه در این حوزه شاهد ضعف‌ها و کاستی‌هایی هستیم، اما در دولت یازدهم گردشگری ایران شرایط خوبی را پشت سر گذاشته است، آن‌چنان که بعد از توافق هسته‌ای تعداد گردشگران در مناطق توریستی اصفهان نیز به شدت افزایش پیدا کرده است.

رشد 3 برابری ورود گردشگر به اصفهان
«در دو سال گذشته ما شاهد افزایش سه برابری تعداد توریست‌ها در مقایسه با قبل از توافق هسته‌ای بوده‌ایم.
از این مهم‌تر شاخص سرمایه‌گذاری است؛ بعد از برجام این شاخص ده‌ها برابر افزایش پیدا کرده است. » این اظهارنظر روز گذشته توسط معاون گردشگری شهرداری اصفهان انجام شد.
به گفته محمد ایزدخاستی زیرساخت‌های مناطق اقامت اصفهان بسیار کم است، الان 15‌هزار اتاق در اصفهان وجود دارد و آمار به ما نشان می‌دهد که به 150‌هزار اتاق نیاز داریم.
او در رابطه با کمبود منابع گفت: وقتی توریست‌ها از کشورهای غربی می‌خواهند یک هتل را در اصفهان رزرو کنند، یا اتاق موجود نیست یا افراد یک یا دو شب ‌می‌توانند در هتل بمانند. این در حالی است که بسیاری می‌خواهند یک هفته در اصفهان بمانند و این به آن معناست که این شهر حجم زیادی از پول را از دست داده است.
ایزدخاستی در رابطه با ویژگی‌های اصفهان برای جذب توریست گفت: مهم‌ترین ویژگی اصفهان که منجر به جذب توریست‌های زیادی در سال‌های گذشته شده، هویت فرهنگی این شهر است؛ هویتی که برای هزاران سال در این شهر وجود داشته. وقتی مردم به این شهر می‌آیند، می‌توانند توری از قسمت‌های مختلف تاریخ داشته باشند.
او ادامه داد: در شهر‌های زیادی یک قسمت جدیدی و یک قسمت قدیمی وجود دارد، قسمت قدیمی برای توریست‌هاست و آنها از دیدن آنجا لذت می‌برند، اما اصفهان مثل یک موزه است، هر قسمت شهر کامل است و هویت فرهنگی خودش را رشد داده است. افزایش تعداد توریست‌ها در اصفهان روندی را در سراسر ایران نشان می‌دهد؛ از سال 2013 پس از ریاست ‌جمهوری حسن روحانی و پس از توافق هسته‌ای تعداد گردشگران در ایران به شدت افزایش پیدا کرد و از 8 /3‌میلیون نفر به 2 /5‌ میلیون نفر رسید. همچنین درآمد حاصل از این صنعت در سال 2015 در ایران به هشت‌میلیارد دلار رسید. همزمان یک استاد اقتصاد در دانشگاه لندن گفت که اعتماد توریست‌ها به‌ویژه توریست‌های غربی به ایران شروع به رشد کرده است، اما این می‌تواند با نتیجه انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری ایران و یا با تغییر وضعیت برجام تغییر کند. پژمان عبدالمحمدی افزود: از نظر اقتصادی ایران در شرایطی است که به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد. به همین دلیل استراتژی تمرکز بر امنیت و ثبات در زمینه‌های سیاسی می‌تواند بهترین استراتژی باشد.
او در رابطه با شرایط جدید ایران در گردشگری توضیح داد: ایران کم کم دوباره به صحنه گردشگری جهان باز می‌گردد. از اولین نشانه‌های این اتفاق هم رشد سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری است، اما این هنوز اول راه است و با همکاری ایران با کشور‌هایی مثل هند و چین می‌توان انتظار داشت که ایران به بازیگر جدیدی در حوزه گردشگری در خاورمیانه تبدیل شود.
به گفته محمد دوری، مهندس مکانیکی که چند سالی است یک راهنمای تور است، کمتر شدن محدودیت‌های ویزا برای بسیاری از توریست‌های خارجی در پی لغو تحریم‌های بین‌المللی منجر به ایجاد انفجاری در حوزه کار او شده است.
او در این رابطه گفت: در طول دو سال گذشته تعداد گردشگران حدود 10 برابر سال‌های گذشته بوده و مقاصد سنتی این توریست‌ها تهران، اصفهان، شیراز، کرمان و یزد است. توریست‌های با تجربه‌تر دوست دارند تبریز را هم ببینند و همچنین به منطقه دریای خزر سفر کنند.

رشد صنعت گردشگری در دولت یازدهم
یک کارشناس حوزه گردشگری درباره افزایش آمار گردشگران در گفت‌و‌گو با «آرمان» می‌گوید: پیشرفت صنعت گردشگری به چند عامل بستگی دارد. یکی از این عوامل، عامل سیاسی است، یعنی فردی که از کشور خود می‌خواهد به کشور دیگری برود، برایش بسیار مهم است که در مورد کشور مدنظر اطلاعاتی در مورد آرامش، امنیت، فرهنگ و. . . به دست آورد.
ابوذر ندیمی می‌افزاید: کشورها از نظر تبلیغات و سیاست مورد توجه هستند. نمی‌ توان انکار کرد که عدم امنیت در رابطه با آنها در صنعت گردشگری‌شان تاثیرگذار است، چرا که در صورت عدم امنیت توریست‌ها از سفر خود به آن کشور صرف نظر می‌کنند. بنابراین باید روزبه‌روز نگاه مثبت کشورهای دیگر را به ایران تقویت کنیم. او اظهار می‌کند: موضوع بعدی که باید در صنعت گردشگری به آن توجه کرد بهبود وضعیت زیرساخت هاست. هر چه ناوگان ریلی، هوایی، کشتی‌رانی و. . . در کشور مجهزتر باشد، مسافران بیشتری از کشورهای دیگر به آن ایران می‌آیند.
ندیمی عنوان می‌کند: در دولت آقای روحانی با حصول برجام به گونه‌ای عمل شده که نگاه‌ها به ایران دیگر منفی نیست. به تعبیر دیگر حداقل نسبت به گذشته دیدگاه مردم دنیا تا حدودی تغییر کرده است.
او اضافه می‌کند: در واقع با تنش‌زدایی در دولت یازدهم نگاه‌ها به ایران بهتر شده، تا جایی که رادیو و تلویزیون‌های خارجی نیز در مورد ایران مثل گذشته رفتار نمی‌کنند. این کارشناس گردشگری می‌گوید: اگر رویکرد دولت آقای روحانی از نظر مباحث مربوط به حوزه سیاسی، اجتماعی و اقتصاد تداوم داشته باشد، می‌توان امیدوار بود که در آینده توریست‌های بیشتری به ایران جلب می‌شوند و صنعت گردشگری به توفیقاتی دست خواهد یافت.
ندیمی توضیح می‌دهد: به هر حال توریست‌ها تابع شرایط دو کشور و تبلیغاتی هستند که فی مابین آنها وجود دارد. او با بیان اینکه بنده به عنوان کسی که فراکسیون گردشگری را در مجلس راه‌اندازی کرده و سال‌ها در این فراکسیون مانده ام، می‌گوید: به نظر بنده از لحاظ اقتصادی، پولی، بانکی و اجتماعی وضعیت صنعت گردشگری در ایران مثبت است، اما باید تغییرات به شکلی باشد که تبلیغات در دنیا بر اساس شرایط سیاسی تعریف شده باشد.
ندیمی توضیح می‌دهد: اگر احساس خطر در توریست‌ها تقویت شود، نمی‌توان چون گذشته به دستاوردی ناشی از جلب آنها دست یافت و این مساله نگرانی‌های این حوزه را بیشتر می‌کند. البته با ارزیابی شرایط موجود می‌توان گفت ایران شرایط بهتری را زمینه صنعت گردشگری تجربه کرده است.
2093 ** دریافت و انتشار: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.