تلیسه به گاو ماده ای که هنوز گوساله نزاییده باشد، گفته می شود.
به گزارش ایرنا، روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان روز سه شنبه به نقل از امیرحسین افیونی افزود: مرکز تخصصی پرورش تلیسه در اصفهان، تامین کننده تلیسه ممتاز برای سایر استان ‌هاست.
وی اضافه کرد: استان اصفهان برای اولین بار در سطح کشور در زمینه صادرات تلیسه شیری اصیل، متناسب با استانداردهای بین ‌المللی و همچنین صادرات شیر خام و تولید شیر حاوی 'اُمگا 3' موجب ارز آوری برای کشور شد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اضافه کرد: تولید جنین‌ منجمد از گاوهای شیری با ارزش اصلاح ژنتیکی بالا در حال حاضر در یکی از گاوداری ‌های استان آن هم برای اولین بار در سطح کشور در حال انجام است.
افیونی اظهار کرد: با توجه به کیفیت شیر تولیدی استان با قابلیت عرضه در بازار منطقه‌ای، سال گذشته سه هزار و 700 تُن شیرخشک تولیدی گاوداری‌های صنعتی استان به کشور روسیه صادر شد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تاکید کرد: برای افزایش راندمان تولید گوشت قرمز در واحدهای دامداری کوچک روستایی، با استفاده از نژاد دو منظوره گاوهای 'سمنیتال' و انجام تلقیح مصنوعی برنامه‌های اصلاح نژادی در حال انجام است.
'سمینتال'، نژادی از گاو است که در مدت یک سال با۶۰۰ کیلو گرم وزن، آماده بهره‌ برداری می ‌شود، اما نژاد معروف دیگر با نام 'هولشتاین' برای رسیدن به این وزن ۱۸ ماه زمان نیاز دارد.
وی همچنین گفت: بمنظور افزایش راندمان لاشه و بره‌زایی و تولید شیر در واحدهای گوسفند داری استان، برنامه‌های اصلاح نژاد با استفاده از نژاد اصیل 'رومانف' و استفاده از تکنیک های لاپاراسکوپی در حال انجام است.
وی ادامه داد: اصفهان یکی از قطب‌های مهم تولید محصولات دامی در کشور به شمار می رود، بطوریکه دارای 2.9 میلیون رأس گوسفند و بز(جز دام عشایر) و 430 هزار رأس گاو و گوساله و بالغ بر 10 هزار نفر شتر است که معادل 6.8 میلیون واحد دامی(دام سبک و سنگین) را شامل می شود.
وی گفت: استان اصفهان با یکهزار و 623 واحدصنعتی و 9 هزار و 60 واحد نیمه صنعتی و سنتی دامداری، از نظر تولید شیر خام، رتبه اول کشور را با تولید سالیانه بالغ بر یک میلیون و 193 هزار تُن و رتبه اول کشور را در زمینه تولید شیر به ازای هر راس گاو شیری در اختیار دارد.
افیونی با بیان اینکه استان اصفهان با تولید 67 هزار و پانصد تُن گوشت قرمز در سال، رتبه پنجم کشور را نیز به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: این استان از نظر تعداد گاوداری شیری و ارزش اصلاحی گاو شیری اصیل و همچنین از نظر افزایش بهره ‌وری در گاوداری‌های صنعتی، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.
ت / 6020 /6027 خبرنگار: علیرضا حکیمیان* انتشار: شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.