به گزارش ایرنا، عشایر مناطق قشلاقی و گرمسیر شامگاه گذشته با عبور از مرزهای عشایری شهرستان سمیرم در جنوب استان اصفهان وارد مراتع و چراگاه های این خّطه ییلاقی شدند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم روز چهارشنبه به خبرنگارایرنا گفت: زمان قانونی ورود عشایر 25 اردیبهشت ماه مطابق با تقویم کوچ سالانه است.
محمدحسن طاهری اظهار کرد: با این وجود هر ساله و بویژه در سال های اخیر با ادامه خشکسالی های پیاپی و گرمای طاقت فرسا در مناطق گرمسیری و عشایرنشین جنوب کشور شاهد کوچ و ورود زودهنگام عشایر به ییلاق هستیم.
وی با بیان اینکه این اداره از یک ماه قبل پاسگاه های شبانه روزی کنترل مرزی خود برای ممانعت از ورود زودهنگام عشایر و دام هایشان به منطقه را برپا کرده بود اظهار کرد: با وجود اخطارها و هشدار به آنها برای وارد نشدن زودتر از تقویم رسمی کوچ، با فشارها و حجم زیاد تجمع در سه مرز عشایری قرق شکسته شد.
این مسئول با بیان تداوم سردی هوای سمیرم و رویش تازه پوشش گیاهی این منطقه اظهار کرد: این ورود زودهنگام علاوه بر تخریب منابع و مراتع طبیعی به ضرر خود عشایر به سبب تامین علوفه سالانه خودشان نیز هست.
رئیس اداره امور عشایر سمیرم نیز با تایید آزاد شدن ورود عشایر به سمیرم تصریح کرد: سال گذشته نهم اردیبهشت و امسال 12 اردیبهشت ورود عشایر به ییلاق سمیرم آغاز شد.
حسین سامی اضافه کرد: مرزهای عشایری زمان کهریز، قبر کیخا و چهارراه و سادات آباد مرزهای تجمع عشایری بودند که شامگاه سه شنبه و بامداد امروز با شکسته شدن قرق باز شدند.
وی با اشاره به اینکه 50درصد عشایر استان اصفهان در سمیرم ییلاق می گذرانند، ادامه داد: افزون بر چهارهزار و 700 خانوار عشایری از چهار طایفه دره شوری، عمله، فارسیمدان و شش بلوکی ایل بزرگ قشقایی به قشلاق کوچ می کنند.
شهرستان سمیرم کشور با 150 روستا و آبادی، چهار شهر و چهار بخش و افزون بر 100 هزار جمعیت روستایی، شهری و عشایری، با 455 هزار هکتار عرصه های ملی و طبیعی در 160کیلومتری جنوب اصفهان واقع است.
گ/7147 خبرنگار: محمود افشاری - انتشار: عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.