شوراهای شهر یکی از نهادهای مهم در اداره امور شهرها هستند که اختیارات گسترده و در عین حال حوزه مسئولیت گسترده ای به خصوص برای توسعه شهرنشینی و ایجاد شرایط مطلوب برای شهروندان دارند.
بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسایی های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرح ها و پیشنهادهای اصلاحی و راه حل های کاربردی در این زمینه‌ها جهت برنامه ‌ریزی و ارائه آن به مقام های مسئول ذیربط از جمله مهم ترین اختیارات شوراها است که مسئولیت اعضای شورا را گسترده و درعین حال چند بعدی می کند.
هم چنین شوراها می توانند با همکاری با مسئولان اجرایی و نهادها و سازمان های مملکتی در زمینه‌ های مختلف اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و عمرانی طرح های مطلوبی اجرا کنند.
شوراها هم چنین ابزارهای مختلفی برای ایجاد توسعه شهری در اختیار دارند که برنامه ‌ریزی در خصوص مشارکت مردم در انجام خدمات اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی با موافقت دستگاه های ذیربط از جمله این ابزارها است.
البته شوراها که بر اساس قانون اساسی مترقی نظام اسلامی تشکیل شدند نهادی مبارک هستند که در مسیر تعالی شهرها و در کلان کل کشور تاثیر خوبی گذاشتند اما برخی از شوراهای شهرها در مسیر خدمت به مردم دچار گمراهی و غفلت شده و اصصلاحا به جاده خاکی زدند.
اعضای شوراهای شهر باید افرادی دلسوز، صادق و شیفته خدمت به شهر خود باشند نه اینکه متشکل از افرادی شوند که با عضویت در شورا به دنبال صاف کردن جاده مطامع نفسانی و دنیوی خود باشند بلکه باید بدانند این اعتماد مردم حق الناس بوده و باید آن را قدر بدانند و از این فرصت در مسیر خدمت به رای دهندگان خود استفاده کنند.
نمونه عدم صداقت در مواجهه با آرای مردمی را می توانیم در نمونه های مختلف پرونده هایی که برای اعضای شوراهای شهرهای مختلف تشکیل شده است مشاهده کنیم که واگذاری زمین های غیرقانونی، مقاطعه کاری ها به نزدیکان و دوستان و همچنین املاک نجومی از جمله آن است.
شورای شهر اختیارات مناسبی برای توسعه شهرنشینی و ایجاد بستر مناسب برای شهرنشینی دارد اما نا آگاهی به قوانین و گاهی کوتاهی در بهره برداری از اختیارت و یا برخی مصلحت اندیشی ها مانع از بهره برداری مناسب از ظرفیت های در اختیار می شود.
7408
** مسئول دفتر ایرنا در کاشان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.