به گزارش ایرنا، دکتر رویا شرکت روز یکشنبه در نشستی خبری افزود: بانک اطلاعات سلولی از اهمیت بالایی برخوردار است و علاوه بر کمک به بیماران نقص ایمنی اولیه که نیازمند پیوند مغز استخوان هستند، برای سایر بیماران و پژوهش های پزشکی نیز مفید است.
بیماری نقص ایمنی اولیه در اثر نقص در کارکرد اعضای سیستم ایمنی بدن از جمله سلول ها و پروتئین ها ایجاد می شود و بدنبال آن بدن قادر به مبارزه با عفونت های ناشی از میکروب ها، انگل ها، باکتری ها و ویروس ها نخواهد بود.
وی اضافه کرد: تشکیل بانک اطلاعاتی سلولی با نمونه برداری از خون افراد انجام می شود و زمان و هزینه ای برای داوطلبان ندارد، بنابراین هر فردی می تواند با مراجعه با سازمان انتقال خون در 18 شهر اصلی کشور مانند اصفهان نسبت به این امر اقدام کند.
به گفته رئیس هیات مدیره انجمن خیریه حمایت از بیماران نقص ایمنی اولیه حضرت صدیقه طاهره(س)، از هر یکهزار و 200 نفر یک نفر احتمال دارد که به بیماری های نقص ایمنی اولیه با بیش از 400 زیرمجموعه، مبتلا شود.
این فوق متخصص آلرژی، آسم و ایمونولوژی تصریح کرد: عفونت بیش از 10 بار گوش در سال، بیش از دو عفونت سینوسی شدید در طول یکسال، مصرف بدون اثر بیش از دو ماه آنتی بیوتیک، ابتلا به بیش از دوبار ذات الریه در سال، آبسه های عمیق و مکرر در پوست، عفونت قارچی در دهان یا روی پوست بعد از یکسالگی و ابتلای یکی از اعضای خویشاوندان، از جمله مهمترین علائمی است که می تواند نشانگر آغاز ابتلا به بیماری نقص ایمنی اولیه باشد.
دکتر شرکت ادامه داد: اغلب بیماران نقص ایمنی اولیه در صورت تشخیص زودهنگام باید بصورت مداوم یا مادام العمر هر 21 روز یکبار یا ماهیانه از داروهای مختلف گران قیمت مانند GCSF، IVIG و اینترفرون گاما استفاده کنند و علاوه بر آن برای هر دوره از 350 هزار تا 2 میلیون تومان بپردازند، لذا بسیاری از بیماران قادر به تامین این هزینه ها نیستند و در اینجا نقش خیران پررنگ می شود.
همچنین مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران نقص ایمنی اولیه حضرت صدیقه طاهره(س) در این نشست گفت: در حال حاضر 258 بیمار نقص ایمنی اولیه تحت پوشش این خیریه قرار دارند.
سیدمحمدباقر حجازی ادامه داد: این بیماران فقط مختص استان اصفهان نیستند و از مناطق مختلف کشور برای اخذ خدمات به خیریه مراجعه می کنند.
وی با اشاره به اینکه این خیریه از سال 1386 فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: پارسال بالغ بر 1.1 میلیارد تومان از طرف خیران به این مجموعه اهدا شد.
به گفته مدیرعامل این خیریه، راه اندازی مرکز تحقیقات بیماران نقص ایمنی اولیه با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی از جمله فعالیت های اصلی و مهم در سال های اخیر بوده است و روند تجهیز و خرید امکانات لازم برای آن همچنان ادامه دارد.
حجازی اضافه کرد: دوم تا نهم اردیبهشت بعنوان 'هفته جهانی بیماری های نقص ایمنی' نامگذاری شده و شعار امسال آن 'تست، تشخیص، درمان' است و به همین مناسبت پنجشنبه هفته جاری همایش فرهنگی، آموزشی هنری بیماری های نقص ایمنی در تالار ارگ جاده اصفهان به نجف آباد برگزار خواهد شد.
ت / 6020 /6027 خبرنگار: علیرضا حکیمیان* انتشار: شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.