به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از دفتر آیت الله مظاهری، این مرجع تقلید در دیدار با برخی از اعضای خانواده و دفتر مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، ضمن اظهار تأسّف مجدّد از ضایعۀ فقدان مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رحلت آن مجاهد نستوه را به خانواده، همسر گرامی و همۀ بازماندگان و ارادتمندان ایشان تسلیت گفت.
برخی از اعضای خانواده و دفتر مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، به منظور قدردانی و تشکر از ابراز همدردی و صدور پیام تسلیتِ مرجع عالیقدر حضرت آیت‌ الله مظاهری با ایشان دیدار و گفتگو کردند.
آیت‌ الله مظاهری با یادآوری سابقۀ بیش از 60 سال دوستی و ارتباط با مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: آقای هاشمی در سنین جوانی و در زمان طلبگی، در حالیکه در عرصۀ علمی، جدیّت و تلاش فراوانی مصروف می‌نمودند.
رئیس حوزه علمیه اصفهان افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی در تحصیل علم از جملۀ برجستگان حوزه و خصوصاً در درس‌ های امام راحل عظیم ‌الشّأن حضوری همراه با اهتمام داشتند امّا در عین حال یک روحانی جوانِ سیاستمدار بود و همزمان نیز در امور فرهنگی و اجتماعی فعالیّت مؤثر و مثمر ثمری داشتند که مصداق بارز آن انتشار مجلۀ «مکتب تشیّع» بود.
آیت‌الله مظاهری با اشاره به گوشه هایی از زحمات طاقت ‌فرسا و خدمات بی‌ بدیل آیت‌الله هاشمی برای پیروزی و استقرار جمهوری اسلامی، نقش دوران‌ ساز آن مجاهد فی ‌سبیل ‌الله در پیروزی نهضت شکوهمند انقلاب اسلامی را نقشی بسیار کم‌ نظیر توصیف کرد.
وی اضافه کرد: سیاست آقای هاشمی و فکر و روش و منش ایشان مورد پسند و تایید حضرت امام خمینی (ره) بود و ایثار و فداکاری ایشان برای پیروزی و تقویت انقلاب، انصافاً مثال زدنی است.
این مرجع تقلید، روحیۀ صبورانه و استقامت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را یکی دیگر از ویژگی‌ های ممتاز وی برشمرد و با یادآوری برخی مصائب و شکنجه‌های زندان های رژیم ستمشاهی به این سیاستمدار مبارز، اظهارکرد: گرچه تحمّل شکنجه‌ها و مشکلات زندان‌ های طاغوت برای آقای هاشمی سخت بود، امّا تحمّل تهمت‌ ها و نسبت ‌های ناروای برخی افراد جاهل یا مغرض، در این اواخر، برای آقای هاشمی به مراتب سخت‌ تر و جانگدازتر بود.
آیت الله مظاهری ادامه داد: ولی ایشان با صبر و استقامت و سعۀ صدر ستودنی، هم شکنجه‌های طاغوت و هم ناملایمات دوران اخیر را بخوبی و با سربلندی پشت سر گذاشت و این موانع بزرگ هیچگاه نتوانست خللی در ایمان و روحیۀ مصمّم او برای پیشبرد اهداف متعالی اسلام و انقلاب وارد سازد.
رئیس حوزه علمیه اصفهان، مقام ارادت و محبّت حقیقی به خاندان عصمت و طهارت (س) را یکی دیگر از امتیازات آیت ‌الله هاشمی بیان کرد و گفت: مرحوم آیت‌الله هاشمی محبّت و مودّت شدیدی نسبت به اهل‌بیت (س) داشتند که آن را آشکار نمی‌ ساختند امّا گاهی ارادت و عواطف و احساسات ایشان در برخی از صحنه‌ها و سخنرانی‌ها مانند خطبه‌های نماز جمعه آشکار می‌شد.
وی اضافه کرد: از این جهت نیز شخصیت آن مرد بزرگ ستودنی است و امید است اکنون نیز در عالم بزرخ از برکات وجودی اهل‌ بیت (س ) متنعّم باشند.
آیت‌الله مظاهری یکی دیگر از صفات برجستۀ آیت‌الله هاشمی را التزام و توجّه ویژه به حفظ و صیانت از نظام جمهوری اسلامی و اصول و آرمان‌ های اسلام و انقلاب اسلامی نظیر اصل ولایت ‌فقیه و همراهی همیشگی با مقام معظّم رهبری دانست و گفت: آقای هاشمی جزء تفکیک ناپذیر انقلاب و نظام جمهوری اسلامی بود و حراست و صیانت از اصول و پایه ‌های آن را بر همه چیز ترجیح می‌ داد.
وی مراسم پرشکوه تشییع جنازۀ آیت‌الله هاشمی را یکی از صحنه‌های دلبستگی ملّت به خدمتگزاران حقیقی اسلام و انقلاب اسلامی و یک اجر دنیوی برای زحمات و خدمات و صبر و استقامت مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی توصیف کرد و گفت: هم از مردم بزرگوار و هم از یادگار امام راحل حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج سید حسن خمینی نیز به سبب توجّه و اهتمام برای دفن آن یار دیرین و مرید واقعی امام راحل عظیم‌ القدر در کنار مراد خود باید قدردانی و تشکّر کنیم.
آیت‌الله مظاهری با تأکید بر ضرورت حفظ، تحقیق، نشر و توزیع آثار علمی و فرهنگی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: آیت‌الله هاشمی شخصیّتی بود که به سبب توان علمی و نیز روحیۀ اخلاص، خداوند تعالی توفیق پایه‌گذاری و تدوین یک تفسیر نو در زندان را به ایشان عنایت کرد و آن عالم مجاهد در شرایط سخت و طاقت‌فرسای زندان‌های طاغوت بدون مراجعه به کتب و منابع لازم تفسیری ابتکاری و نوین را بنیانگذاری کرد و به اسلام و قرآن تقدیم نمودند.
رئیس حوزه علمیه اصفهان با یادآوری اهمیّت خطبه‌ های نماز جمعه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که هم از نظر علمی و هم از حیث سیاسی و اجتماعی، کاملاً غنی و پر محتوا بود، این خطبه‌ها را از اسناد مهمّ انقلاب اسلامی و جریانات انقلاب مانند دفاع مقدّس، دانست و بر ضرورت تنظیم و نشر آن‌ها تأکید کرد.
این مرجع تقلید در ادامۀ بیانات خود با تأکید بر اینکه فرزندان، خانواده و اطرافیان آیت‌الله هاشمی باید ایشان را سرمشق خود قرار دهند، اظهارکرد: همۀ فرزندان و وابستگان آیت‌الله هاشمی باید نظیر آن مرحوم، در سخنان و اعلام مواضع و نظرات خود، همواره تقویت و صیانت از جمهوری اسلامی را که آقای هاشمی از معماران آن بود در نظر داشته باشند و راه سوء استفادۀ بدخواهان و تفرقه ‌افکنان داخلی و خارجی را مسدود کنند.
وی در ادامه، با بیان توصیۀ دیگری به فرزندان و بستگان آیت‌الله هاشمی، تأکید کرد: در مقابل افراد جاهل یا مغرضی که حتّی اکنون و پس از رحلت آیت‌ الله هاشمی نیز قصد دارند با کارهای خلاف ادب و اخلاق، نظیر توهین و غیبت و تهمت و شایعه، به شخصیت ممتاز آن بزرگوار ضربه وارد کنند و با بهانه‌گیری، به تفرقه ‌افکنی و ایجاد اختلاف بپردازند، روش آن مرحوم را در پیش بگیرید و با سکوت و تدبیر از کنار ناملایمات عبور کنید.
2093 ** خبرنگار: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.