اینترنت اشیا (IoT )، فناوری مدرنی است که در آن برای هر موجودی (انسان، حیوان و یا اشیا) قابلیت ارسال داده از طریق شبکه‌های ارتباطی، اعم از اینترنت یا انواع دیگر فراهم می‌ شود.
در واقع اینترنت اشیا به بسیاری از اشیا و وسایل محیط اطرافمان که به شبکه اینترنت متصل شده است و از طریق کاربری های موجود در تلفن های هوشمند و تبلت کنترل و مدیریت می شود، اشاره دارد.
نخستین کنفرانس بین المللی اینترنت اشیا، کاربردها و زیرساخت با هدف ایجاد امکان تبادل نظر و اطلاع یافتن از آخرین فعالیت های پژوهشی و کاربردی در حوزه اینترنت اشیا در ایران و جهان و گسترش پژوهش، کاربرد و کسب و کار اینترنت توسط دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.
محورهای این کنفرانس شامل اینترنت اشیا ، انسان و جامعه، پردازش هوشمند و کلان داده ها، اقتصاد ، کارآفرینی و اینترنت اشیا، فناوری های ارتباطی و اینترنت اشیا، اینترنت اشیا امنیت و حریم خصوصی، استاندارد ها و پروتکل های اینترنت اشیا، محیط های هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا، خدمات و کاربردهای مبتنی بر اینترنت اشیا، ساختارها و سامانه های مرتبط با اینترنت اشیا و سخت افزارها، سیستم های عامل و میان افزارهای اینترنت اشیاست.
حوزه های زیر پوشش این کنفرانس شامل کامپیوتر و فناوری اطلاعات (IT)، است و علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به پایگاه اینترنتی http://iot2017.ui.ac.ir مراجعه کنند.
دبیر کنفرانس بین المللی اینترنت اشیا روز چهارشنبه در این کنفرانس با بیان اینکه کمتر از هشت دهه از عمر رایانه گذشته است گفت: بیشتر کسب و کارها در دنیای کنونی از فضای مکانیکی به حوزه الکترونیکی وفناوری اطلاعات گرایش پیدا کرده است.
سید امیرحسن منجمی با بیان اینکه اینترنت اشیا مبحث جدیدی در عالم فناوری محسوب می شود که تا 20 سال آینده بازار چند صد میلیارد دلاری پیدا خواهد کرد گفت:حجم بازار این فناوری در سال 2017 زیر یکصد میلیارد دلار تخمین زده می شود که تا سال 2020 با رشد سالانه حدود 40 درصدی به 270 میلیارد دلار خواهد رسید.
وی با بیان اینکه چندین انقلاب فناوری در حوزه فناوری اطلاعات در دنیا موجب تغییر و تحول عظیم شده است، افزود : انقلاب فناوری در 30 سال گذشته کامپیوترهای شخصی را ایجاد کرده سپس کامپیوترهای قابل حمل به وجود آمدند پس از آن اینترنت به میان آمد، موبایل‌ها آمدند و امروز نیز انقلاب فناوری اینترنت اشیا بوجود آمده است.
منجمی با بیان اینکه اینترنت اشیا به عنوان انقلاب بعدی در عالم علم و فناوری رخ خواهد داد افزود: کامپیوترها در این دوره می توانند به شکل هر وسیله ای باشند و هر دستگاهی می تواند به اینترنت متصل شود.
دبیر این کنفرانس بین المللی گفت: دانشگاه اصفهان به مرکزیت اینترنت اشیا بدل شده و با توجه به اینکه اصفهان صنعتی ترین استان کشور است می‌تواند در زمینه اینترنت اشیا به جایگاه خوبی برسد.
وی افزود: امیدواریم این کنفرانس بازده علمی و عملی مناسبی در زمینه تئوری اینترنت اشیا و در زمینه کاربرد و گسترش فناوری اینترنت اشیا و کسب و کارها در سطح جامعه ارائه کند.
منجمی با بیان اینکه امیدواریم سالهای بعدی بتوانیم کنفرانس های علمی بهتری در این زمینه برگزار کنیم افزود: انتظار می رود سطح کاربرد و استفاده از اینترنت اشیا در استان و کشور قبل و بعد از برگزاری این کنفرانس متفاوت شده و تحول پیدا کند.
دبیر علمی این کنفرانس نیز با بیان اینکه از مجموع 120 مقاله ارسال شده به دبیرخانه این کنفرانس کمتر از 50 درصد مقاله ها پذیرفته شد گفت: از این تعداد 32 مقاله بصورت پوستر و 16 بصورت سخنرانی شفاهی ارائه می شود.
بهروز شاهقلی افزود: چهارکارگاه آموزشی در زمینه اینترنت اشیا (IoT ) و دو پنل تخصصی در زمینه صنعت و کاربرد اینترنت اشیا و بهینه سازی مصرف انرژی و اینترنت اشیا و دو سخنرانی کلیدی نیز بصورت ویدئویی نیز در جریان کنفرانس برگزار می شود.
وی با بیان اینکه اینترنت اشیا انقلابی در کسب و کارهای رایج محسوب می شود گفت: اینترنت اشیا (IoT ) می تواند بخش کوچکی از اقتصاد مقاومتی را از طریق کارآفرینی و تولید محقق کند.
وی با اشاره به اینکه امروزه رقابت زیادی برای افزایش بازدهی وجود دارد افزود: اینترنت اشیا به افزایش بازدهی و مزیت های نسبی در بازارهای رقابتی کمک می کند.
این رویداد علمی به مدت 2 روز با حضور حدود 200 نفر از متخصصان ، کارشناسان ، استادان و
دانشجویان برگزار می شود.
سخنرانان مهم این همایش ' راب وان کرانِن بِرگ' رئیس شورای IoT اروپا، پروفسور حسین صراف زاده عضو هیات علمی و رئیس دپارتمان کامپیوتر Unitec Institute of Technology نیوزیلند ، دکتر لطیف لدید پژوهشگر ارشد دانشگاه لوکزامبورگ هستند.
گ 7150 / 6022 خبرنگار: علی نعمانی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.