به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست اصفهان، حمید ظهرابی با اشاره به مجموعه اقدامات اثر بخش محیط زیست طبیعی و برنامه های این اداره در سال گذشته افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست در اسفند ماه 1395، منطقه امن پناهگاه حیات وحش موته به پارک ملی و منطقه شکار ممنوع یخاب در شهرستان آران و بیدگل نیز به عنوان پناهگاه حیات وحش ارتقا یافت.
وی اظهار کرد: به این ترتیب حدود 271 هزار هکتار به مساحت مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان افزوده شد و نسبت مناطق حفاظت شده دو و نیم درصد اضافه شد و در مجموع به 11 درصد مساحت استان رسید.
مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان به سرشماری سالانه حیات وحش شاخص استان اشاره کرد و گفت: پس از برنامه ریزی و برگزاری جلسات هماهنگی، برنامه سرشماری حیات وحش شاخص استان در بازده زمانی 10 آبان تا 2 دی ماه 1395 انجام شد.
وی خاطرنشان کرد: این برنامه با حضور کارکنان محیط زیست طبیعی و یگان حفاظت محیط زیست استان همانند سال قبل با مشارکت فعال سازمان های مردم نهاد زیست محیطی،کوهنوردان، همیاران محیط زیست و علاقه مندان به طبیعت و حیات وحش در 8 منطقه اجرا شد.
ظهرابی افزود: براساس سرشماری انجام شده در اکثر مناطق افزایش نسبی و قابل توجهی از جمعیت گونه های شاخص نسبت به سال قبل مشاهده شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود: در برخی مناطق از جمله پارک ملی کلاه قاضی به دلیل بحران شدید خشکسالی اقداماتی از جمله تغذیه دستی، سم پاشی برای مقابله با بیماری ها، استفاده از داروهای تقویتی در مناطق صورت گرفته است و بر اساس آمارحاصله، همچنان بالاترین جمعیت حیات وحش شاخص در پناهگاه حیات وحش موته به ثبت رسید.
ظهرابی با اشاره به سرشماری پرندگان در استان اصفهان گفت: براساس سرشماری انجام شده در زیستگاه های مختلف پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در مجموع 10 هزار و 650 قطعه از 38 گونه پرنده در سایت های سرشماری به ثبت رسید که نسبت به آمار سال 94 یعنی 9 هزار و 164 قطعه حدود 13 درصد افزیش داشته است.
وی همچنین از افتتاح پاسگاه محیط بانی و مرکز مدیریت تالاب بین المللی گاو خونی در اردیبهشت ماه آتی خبر داد و با بیان اقدامات انجام شده در راستای تدوین برنامه مدیریت زیست بومی تالاب بین‌المللی گاوخونی در سال 95 گفت: در این زمینه با مشارکت فعال و اثر بخش دانشگاهیان، جوامع محلی، سازمان های مردم نهاد زیست محیطی و دستگاه ها و نهادهای مرتبط دولتی و سازمان حفاظت محیط زیست، 8 کارگاه تدوین برنامه مدیریت زیست بومی و یک نشست مشترک با استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد که هم اکنون این برنامه در مراحل نهایی سازی قرار دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، جلب مشارکت و همکاری بین بخشی، برگزاری نشست های علمی در مناسبت های زیست محیطی، جلب مشارکت جوامع محلی و سازمان های مردم نهاد زیست محیطی در سرشماری وحوش مناطق، انجام مقدمات جلب مشارکت بخش خصوصی در مورد گردشگری پناهگاه حیات وحش قمیشلو و پرنده نگری و جلب گردشگر در پناهگاه حیات وحش موته را از دیگر فعالیت های مشارکت جویانه محیط زیست در سال گذشته عنوان کرد.
ظهرابی گفت: بهبود کیفیت محیط زیست طبیعی، پایش و رسیدگی و اقدام های قانونی برای معادن مساله ساز استان ، بازدید دوره ای و مکاتبات و ارائه راهکارهای کارشناسی و حقوقی برای برخورد با معدن کاران متخلف ، ارجاع و پیگیری قضائی و قانونی، انعکاس به مرجع حل اختلاف استانداری از دیگر فعالیت های انجام شده محیط زیست طبیعی این اداره کل در سال گذشته است.
وی در زمینه مدیریت و ساماندهی تبعات و پیامدهای خشکسالی در مناطق تحت حفاظت استان ازعملیاتی ساختن اولین طرح مطالعه و اجرای سامانه سطوح باران گیر در پارک ملی کلاه قاضی جهت استحصال آب باران به میزان 200 متر مکعب در سطح کشور، اولین بنچ مارک گذاری و تحدید حدود مرز در پارک ملی کلاه قاضی، زنده گیری و رهاسازی وحوش و مداوای حیات وحش آسیب دیده را از اقدام های اثر بخش سال گذشته در بخش محیط زیست طبیعی عنوان کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان افزود: کنترل بیماری در حیات وحش مناطق چهارگانه از قبیل جداسازی آبشخورها، ضد عفونی آبشخورها، سم پاشی آغل های متروکه برای مقابله با کنه و توزیع علوفه و آبرسانی از دیگر فعالیت های مهم حوزه محیط زیست طبیعی در سال گذشته بوده و همچنین رقومی سازی و اطلاعات مکانی خسارات گراز و گرگ در استان از 19 سال گذشته تاکنون انجام شده است.
مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان اصفهان شامل مناطق چهارگانه و شکار ممنوع با وسعت بالغ بر دو میلیون هکتار قریب به 20 درصد از مساحت استان را در بر گرفته و زیستگاه گونه های مختلف جانوری و گیاهی ارزشمند است.
استان اصفهان دارای چهار پارک ملی و پناهگاه حیات وحش است که به استناد تعاریف مندرج در متن قوانین مربوطه، این مناطق مستعد بصورت یک زیست بوم طبیعی فعال است و به عنوان پشتوانه ای برای حفاظت از ذخایر طبیعی کشور قرار دارد و هر گونه برداشت و شکار در این مناطق ممنوع است.
ت/6994/ 6022 خبرنگار:آرزو فلاح - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.