در این مطلب می خوانیم: بر اساس آمار ارائه شده از سوی پژوهشکده قلب و عروق اصفهان، هر اصفهانی به‌ طور میانگین هفته‌ ای یک مرتبه فست فود مصرف می کند و این در حالی است که آخرین بررسی‌های مرکز آمار کشور نشان می دهد تنها 18.7 درصد ایرانی ها یک ‌بار و 2.6 درصد بیش از پنج بار در ماه فست فود مصرف می‌کنند.
در ادامه این مطلب به نقل از نوشین محمدی فر مسوول واحد تغذیه پژوهشکده قلب و عروق اصفهان افزوده شده است: این آمار بر اساس آخرین نتایج طرح مطالعاتی قلب سالم در شهرستان اصفهان به دست آمده و در حالی که مصرف فست فود در کشورهای غربی به عنوان مهد تولید غذاهای سریع رو به کاهش است، این روند در ایران در سال های اخیر سیر صعودی به خود گرفته است.
این روزنامه در ادامه نوشت: در اغلب کشورهای غربی برنامه‌های متعددی اجرا می‌شود که مصرف غذاهای آماده و فست فودها کم شود و نه تنها تلاش می‌ کنند از میزان کالری و مواد مضر این نوع غذاها کم کنند، بلکه سواد سلامت مردم را بالا می‌ برند تا کمتر از این نوع غذاها مصرف کنند و ایرانی ‌ها هر ‌سال ١١‌هزار‌میلیارد تومان فست ‌فود مصرف می کنند، این در حالی است که بررسی ‌ها نشان می‌دهد 40 تا 50درصد مردم کشور دچار اضافه وزنی و چاقی هستند که خود به نوعی ثبت یک رکورد خطرناک است.
ادامه این مطلب به نقل از دکتر کوروش جعفریان عضـو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران حاکیست: در حال حاضر شرایط تغذیه در کشورمان به ‌گونه‌ای است که هیچ نهاد یا دستگاهی نمی‌تواند ادعا و یا تضمین کند که مواد غذایی مورد استفاده مردم کاملا سالم است. مرکز آمار کشور به تازگی آخرین نتایج رصد عادت غذایی ایرانی ها را روی خروجی پایگاه اطلاع رسانی خود قرار داده است که بر این اساس تحقیقات از مصرف 47 درصدی مصرف فست فود در بین بزرگسالان بالای 18 سال و بیشتر شهری حکایت می کند. بر اساس اعلام مرکز آمار همچنین 50.8 درصد افراد 18ساله و بیشتر شهری در هفته نوشابه مصرف می کنند. از این تعداد حدود 19.3 درصد یک لیوان در هفته و 3.9 درصد بیش از هفت لیوان نوشابه در هفته مصرف کرده ‌اند. 47.4 درصد افراد 18 ساله و بیشتر شهری نیز در این تحقیق اظهار داشته ‌اند در سال 1394، فست فود مصرف کرده ‌اند.
این روزنامه در ادامه نوشت: از این تعداد 18.7 درصد یک ‌بار و 2.6 درصد بیش از پنج بار در ماه فست فود مصرف کرده‌اند. این آمار در حالی است که مرکز آمار اعلام کرده 84 درصد افراد 18ساله و بیشتر شهری در هفته شیر مصرف کرده‌اند که از این میزان تنها 12 درصد یک لیوان در هفته و 15 درصد بیش از هفت لیوان شیر در هفته مصرف کرده‌اند.
در ادامه این گزارش اضافه شده است: بر اساس آمار بانک مرکزی، بررسی هزینه خانوار در بخش خرید فست فود نشان می دهـد، طی سال های 1383 تا 1391 هزینه‌ای که خانوارها برای خرید فست فود صرف کرده اند، 4.1 برابر شده و هر خانوار ایرانی در سال 1383 معادل 128 هزار تومان برای خرید غذای آماده صرف می کرد که این رقم در سال 1391 به 531 هزار تومان افزایش یافته است. از حیث تاثیر مصرف بر سلامت انسان نیز تحقیقات نشان داده که مضرات زیاد مصرف فست فودها به دلیل کالری، چربی و نمک بالا، مواد افزودنی و طعم دهنده ها می‌تواند بیماری هایی همچون سوء تغذیه، پوکی استخوان، سرطان لوزالمعده، جهش ژنتیکی، تضعیف سیستم ایمنی بدن، سرطان و زوال عقل، چاقی، بیماری های قلبی و عروقی، بلوغ زودرس را به دنبال داشته باشد.
این روزنامه در ادامه نوشت: در اصفهان نیز بررسی های پژوهشکده قلب و عروق اصفهان نشان می دهد اصفهانی ها هفته ای یک مرتبه فست فود مصرف می کنند و گروه های سنی، دو تا 10 سال هفته ای نیم مرتبه و یا به عبارتی ماهیانه دو مرتبه فست فود مصرف می کنند، گروه سنی 11 تا 18 سال نیز، به طور میانگین 1.5 مرتبه در هفته فست فود خورده‌اند، بزرگسالان 18 تا 30 ساله نیز به طور مـیانگین هفته ای یک مرتبه فست فود مصرف کرده اند.
ادامه این گزارش حاکیست: مصرف در جوانان و بزرگسالان به دلیل استقلال مالی و اینکه ساعات بیشتری را در بیرون از خانه سپری می کنند، بیشتر است و اصفهانی‌ها بیشتر به مصرف همبرگر گرایش دارند، اصفهانی ها بعد از همبرگر، پیتزا و بعد از آن، فست فودهای تولید شده با سوسیس و کالباس را مصرف می کنند، مصرف فست فود در حالی روند افزایشی در اصفهان به خود گرفته است که بر اساس اعلام رییس اتحادیه پیتزا فروشان اصفهان در حال حاضر بیش از هزار واحد فروش فست فود در شهرستان اصفهان فعالیت می کنند.
گ / 6020 / خبرنگار: علیرضا حکیمیان - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.