مرتضی جمشیدیان ، با اشاره به اهمیت مناطق چهارگانه تحت حفاظت محیط زیست اظهار داشت: براساس ماده سه قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست عرصه‌های طبیعی با عنوان پارک‌های ملی، آثار طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده، زیرنظر سازمان حفاظت محیط زیست کشور قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه منطقه شکار ممنوع یخاب در آران و بیدگل به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافته است، ابراز داشت: در جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست منطقه یخاب و پنج منطقه محیط زیستی کشور با هماهنگی های قانونی و مطالعات انجام شده با سطوح جدید حفاظتی تعیین و ارتقای سطح آنها به تصویب شورای عالی محیط زیست رسید.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به تفاوت‌های مناطق چهارگانه ابراز داشت: پارک ملی به محدوده‌ای از منابع طبیعی کشور اعم از جنگل و مرتع و بیشه های طبیعی و اراضی جنگلی و دشت و آب و کوهستان اطلاق می‌شود که نمایانگر نمونه‌های برجسته‌ای از مظاهر طبیعی ایران باشد.

وی ادامه داد: این مناطق به منظور حفظ همیشگی وضع زندگی و طبیعی و همچنین ایجاد محیط مناسب برای تکثیر و پرورش جانوران وحشی و رشد رستنی‌ها در شرایط طبیعی تحت حفاظت قرار می‌گیرد.

جمشیدیان ابراز داشت: آثار طبیعی ملی عبارت از پدیده های نمونه و نادر گیاهی یا حیوانی یا اشکال یا مناظر کم نظیر و کیفیات ویژه طبیعی زمین یا درختان کهنسال یادگار تاریخی است که به منظور داشتن محدوده متناسبی، تحت حفاظت قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: همچنین پناهگاه حیات وحش به محدوده‌ای از منابع طبیعی کشور اعم از جنگل، مرتع، بیشه‌های طبیعی، اراضی جنگلی، دشت، محیط‌های آبی و کوهستان اطلاق می‌شود که دارای زیستگاه طبیعی نمونه و شرایط اقلیمی خاص برای جانوران وحشی بوده و به منظور حفظ و یا احیای این زیستگاه‌ها تحت حفاظت قرار می‌گیرد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه منطقه حفاظت شده به‌ محدوده‌ای‌ از منابع‌ طبیعی‌ کشور اعم‌ از جنگل‌ و مرتع‌ و دشت‌ و آب‌ و کوهستان‌ اطلاق‌ می‌شود که‌ از لحاظ‌ ضرورت‌ حفظ‌ و تکثیر نسل‌ جانوران‌ وحشی‌ یا حفظ‌ و یا احیاء رستنی ها و وضع‌ طبیعی‌ آن‌ دارای‌ اهمیت‌ خاصی‌ بوده‌ و تحت‌ حفاظت‌ قرار می‌گیرد، گفت: مقررات و ضوابط مربوط به مناطق حفاظت شده تا حدودی شبیه به پناهگاه حیات وحش است.

مناطق شکار ممنوع، رودخانه ها و تالابها علاوه بر مناطق چهارگانه تحت نظارت محیط زیست است

وی اضافه کرد: پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه‌قاضی، پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو، پناهگاه حیات وحش موته، پناهگاه حیات وحش عباس آباد، منطقه حفاظت شده کرکس، منطقه حفاظت شده کهیاز، منطقه حفاظت شده قمصر و برزک، منطقه حفاظت شده دالانکوه، اثر طبیعی ملی سپاهان و تالاب بین المللی گاوخونی از جمله مناطق چهارگانه حفاظت شده اصفهان است.

وی افزود:علاوه بر مناطق چهارگانه، سازمان می‌تواند به منظور حفظ حیات وحش، برخی از مناطق دیگر را نیز تحت حفاظت و مدیریت قرار دهد که در این مورد می توان به مناطق شکار ممنوع، رودخانه ها و تالابها اشاره کرد.

یخاب پشتیبان خوبی برای زیستگاه گونه ارزشمند یوز آسیایی است

جمشیدیان با اشاره به اینکه منطقه یخاب می‌تواند پشتیبان خوبی برای زیستگاه گونه ارزشمند یوز آسیایی باشد، ابراز داشت: یخاب به دلیل هم مرز بودن با پارک ملی کویر می تواند مسیر مهاجرتی مهمی برای گونه های جانوری بخصوص یوزپلنگ آسیایی باشد.

وی اضافه کرد: در سال های اخیر با نظارت ها و گشت های مستمر محیط بانان و دوستداران محیط زیست شهرستان آران و بیدگل، به ویژه انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد، منطقه یخاب از نظر پوشش جانوری و گیاهی، وضعیت بسیار مطلوب‌تری را نسبت به گذشته پیدا کرده است.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 610455
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.