به گزارش ایرنا، بر اساس این طرح از میان 16 دانشگاه برتر منتخب کشور، با اتخاذ تدابیر مقتضی و در یک فرآیند 10 ساله، پنج دانشگاه برتر کشور در تراز بین المللی و ارتقاء یافته به سطح 200 دانشگاه مطرح جهان قرار خواهند گرفت.
وزارت علوم، سال گذشته بر اساس شاخص هایی از قبیل شمار مقاله‌های علمی پژوهشگران دانشگاه مشترک با پژوهشگران بین‌المللی، تعداد دانشجوی خارجی، اعضای هیات علمی استفاده کننده از فرصت‌های مطالعاتی خارج از کشور، تعداد دوره‌های مشترک با دانشگاه‌های خارجی و تعداد استادان بین‌المللی، ۱۶ دانشگاه و ۹ پژوهشگاه و موسسه پژوهشی را برای این طرح انتخاب کرد.
این دانشگاه ها شامل الزهرا(س)، اصفهان، صنعتی امیرکبیر، تبریز، علوم پایه زنجان، تربیت مدرس، تهران، صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی، خوارزمی، شهید بهشتی، شیراز، صنعتی اصفهان، صنعتی شریف، علامه طباطبایی، علم و صنعت ایران و فردوسی مشهد هستند.
همچنین از موسسه های پژوهشی پژوهشکده بین المللی زلزله شناسی، پژوهشکده پلیمر و پتروشیمی، پژوهشکده دانش‌های بنیادی(IPM)، پژوهشگاه ژنتیک، پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی، پژوهشگاه مواد و انرژی، پژوهشگاه هوا و فضا، موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی حمایت ویژه می شود تا حداقل پنج موسسه پژوهشی از میان آنها در تراز بالای جهانی قرار گیرند.
طرح تبدیل پنج دانشگاه و پنج واحد پژوهشی برتر کشور به تراز بین‌المللی، یکی از چهار طرح کلان توسعه اقتصاد دانش‌ بنیان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که با همکاری سازمان برنامه و بودجه تعریف و نهایی شده است.
تعداد مقاله های مشترک با پژوهشگران بین المللی، تعداد دانشجویان غیرایرانی، تعداد فرصت های مطالعاتی خارج از کشور اعضای هیأت علمی و دانشجویان و تعداد دوره های مشترک تحصیلی با دانشگاه های خارجی از جمله مؤلفه های دستیابی به تراز بین المللی عنوان شده است.
بر اساس تازه‌ترین نتایج رتبه‌بندی مؤسسه بین المللی تایمز در سال 2017، دانشگاه های اصفهان و صنعتی اصفهان در بین دانشگاه های برتر قاره آسیا قرار گرفته اند.
دانشگاه صنعتی اصفهان در بین دانشگاه های آسیا رتبه 92 و در بین دانشگاه های برتر کشور رتبه سوم را کسب کرده است.
همچنین این دانشگاه، چندی پیش بعنوان یکی از چهار دانشگاه برتر کشور در حوزه روابط علمی بین‌المللی، ضمن دریافت نشان ویژه، از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تجلیل شد.
دانشگاه اصفهان نیز در رتبه بین 200 تا 250 در بین دانشگاه های برتر آسیا قرار گرفته و در بین دانشگاه های برتر کشور در جایگاه نهم ایستاده است.
ت/3011/ 6027 خبرنگار: آسیه معینی* انتشار: شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.