به گزارش ایرنا، مرتضی رحمانی روز یکشنبه در سیزدهمین جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی در فرمانداری اصفهان افزود: در زمستان امسال در مجموع 14 کانون آنفلوآنزای حاد پرندگان در مرغداری های صنعتی و مناطق روستایی و میان طیور بومی شهرستان اصفهان، شناسایی شد.
وی با بیان اینکه در سه واحد مرغداری صنعتی تخم گذار، 930 هزار پرنده معدوم یا تلف شدند، اظهار کرد: در 12 کانون بومی و محلی، یکهزار و 58 قطعه، در یک کانون نگهداری بوقلمون، 400 قطعه و در یک واحد مرغداری صنعتی گوشتی 21 هزار و 650 قطعه پرنده معدوم یا تلف شدند.
رحمانی با اشاره به مجموعه اقدام های انجام شده برای کنترل و مقابله با بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان در شهرستان اصفهان گفت: 62 واحد مرغداری پایش و 145 مورد بازدید در شهرها و روستاها صورت گرفته است.
وی یکی از چالش های اصلی در زمینه آنفلوانزای حاد پرندگان را واحدهای غیر مجاز خواند و افزود: بیشتر پرنده فروشی های سطح شهر دارای مجوز نیستند و باید با آنها برخورد مناسب شود.
رئیس مرکز بهداشت شماره 1 اصفهان نیز در این جلسه با اشاره به مجموعه اقدام های انجام شده برای مبارزه با سالک گفت: یکی از شاخص ترین کانون های سالک در شهرستان اصفهان، پایگاه هشتم شکاری است که اقدام های پیشگیرانه و بهداشتی لازم در این زمینه صورت می گیرد.
دکتر حمید ترک زاده افزود: تعداد افراد مبتلا به سالک در سالجاری نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، ازمجموع حدود 25 میلیون قطعه طیور صنعتی در استان اصفهان حدود 3 میلیون قطعه و از مجموع 2.5 میلیون قطعه طیور بومی و روستایی استان، حدود 17 هزار قطعه بر اثر ابتلا به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تلف شدند.
تا کنون کمتر از یک درصد از طیور بومی و سه درصد از طیور صنعتی در استان اصفهان معدوم شده و سلامت بیش از 99 درصد طیور بومی و 97 درصد طیور صنعتی تامین شده است.
بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان H5N8 ویروسی و مشترک بین انسان و طیور است که در شماری از استان ها از جمله استان اصفهان شیوع یافته است.
شهرستان اصفهان با بیش از 2 میلیون تن جمعیت مرکز استان اصفهان است.
ت/3011 / 6022 خبرنگار: آسیه معینی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.