در این مطلب می خوانیم: امروزه تولید و تکثیر ماهیان زینتی به عنوان یک شغل درآمدزا بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است، در اصفهان نیز به عنوان قطب تولید ماهیان زینتی بیش از 100 گونه ماهی زینتی تولید می شود و با توجه به تولید 60 میلیون قطعه ای آنها، اصفهان بیشترین سهم در تولید کشوری را دارد، بیش از دو هزار گونه ماهیان زینتی در دنیا وجود دارند که بخش عمده‌ای از آنها در‌ آب های شیرین زندگی می کنند و تنها 10 درصد به آب شور اختصاص دارند.
این روزنامه در ادامه نوشت: تجارت ماهیان زینتی سالیانه میلیاردها دلار نصیب کشورهای تولیدکننده می‌کند که مالزی، سنگاپور، چین و تایلند در راس کشورهای تولیدکننده ماهیان زینتی قرار دارند. به گفته عباس صالحی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان شیلات در زمینه ماهیان زینتی 200 میلیون قطعه ماهی در کشور تولید می ‌شود که بر اساس هدف‌گذاری‌ها باید این مقدار به 500 میلیون قطعه ماهی زینتی برسد. دولت نیز در سال های اخیربا توجه به اینکه تکثیر و پرورش ماهیان زینتی یکی از مشاغل اعلامی از طرف وزارت جهاد کشاورزی و وزارت کار، رفاه و تعاون مشخص شده است.
ادامه این مطلب حاکیست: با ابلاغ قوانین مربوط به مشاغل خانگی و مشخص شدن عناوین فعالیت‌های این گونه مشاغل، مدیریت شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها را موظف به ساماندهی این حرفه کرده است. صالحی در آیین کلنگ زنی شهرک ماهیان زینتی راوند کاشان اظهار کرد:شهرک صنعتی تولید ماهیان زینتی کاشان باید یک شهرک نمونه و الگو برای کشور باشد لذا در طراحی نقشه به آن به عنوان یک مرکز تولید نمونه و مکانی گردشگرپذیر توجه شده است.
در ادامه این مطلب آمده است: استان اصفهان مهمترین و نخستین استان تولید کننده ماهیان زینتی است که در سال جاری، 60 میلیون قطعه ماهی زینتی در آن تولید شده است، مدیرشیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه در سال 95، تولید ماهیان زینتی در استان 5 درصد افزایش یافته است، گفت: در این استان 700 بهره برداردر حوزه تولید ماهیان زینتی تخم گذار و زنده زا فعالیت می کنند.محمدرضا عباسی گفت: بیش از 100 گونه ماهی زینتی در اصفهان تولید می شود و حدود دو هزار نفر در این حرفه مشغول به کار هستند.
در ادامه این مطلب به نقل از وی می خوانیم: تولید و تکثیر ماهیان زینتی به عنوان یک شغل درآمدزا در سال های اخیر به یاری اقتصاد کشور آمده و بسیاری از تحصیل کردگان دانشگاهی را به کار گرفته و بخشی از معضل اشتغال جوانان را رفع کرده است. مدیرشیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان تماشای ماهیان زینتی در آکواریوم ها را باعث نشاط و جلای روح دانست و عنوان کرد: امروزه پرورش ماهیان زینتی بخش اعظمی از اقتصاد کشورها را در دست دارد و به عنوان یک شغل جدی درآمد زا به آن نگاه می شود.
در ادامه این مطلب آمده است: انواع ماهیان زینتی که پلاتی، گوپی، گلدفیش، مولی ، تترا، بارب، تترا و انواع سیچ لاید در رأس انها هستند در واحدهای تولیدی استان اصفهان پرورش داده می شوند، افزایش استخرهای ذخیره آب کشاورزی در استان و روند رو به رشد تولید ماهیان گرم‌آبی و سردآبی ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه آبزی ‌پروری به استان بخشیده است، استان اصفهان بیش دو هزار و 500 استخـــر ذخیره دارد، این استان حدود 40 درصد از ماهیان زینتی کشور را تامین می کند، ماهیان زینتی تولید استان اصفهان به سایر استان های کشور و همچنین به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شوند.
این روزنامه در ادامه نوشت: توسعه صنعت ماهیان زینتی موجب شکوفایی اقتصاد کشور و خود اتکایی می شود و در سال های اخیر بسیاری از جوانان و زنان خانه دار به این حرفه روی آورده اند، فرهنگ نگهداری آکواریوم و ماهیان زینتی علاوه بر ایجاد نشاط روحی و آرامش به افراد و محیط سکونت یا کار، به لحاظ اشتغال‌زایی در کشور مورد توجه است، زیرا تماشای دنیای زیر آب و موجودات زیبای آبزی انسان را مسحور شگفتی‌های خود می‌کند.
ادامه این گزارش حاکیست: توجه به حسن زیبایی طلبی انسان در حوزه اقتصاد، به صورت تجارت ماهیان زینتی تجلی یافته است و امروزه تکثیر و پرورش ماهیان و گیاهان آبزی زینتی به تجارتی پر سود تبدیل شده است و سهم قابل توجهی از تولید ناخالص بخش کشاورزی در برخی از کشورها نتیجه تکثیر و پرورش و تجارت این نوع از آبزیان است.
گ / 6020 / خبرنگار: علیرضا حکیمیان - انتشار : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.