به گزارش ایرنا، ابوالفضل معینی نژاد روز دوشنبه در مراسم زنگ سبز در آموزشگاه شهید فرقانی آران و بیدگل افزود: اکنون میزان بارندگی این شهرستان به 40 میلی متر کاهش یافته است که زنگ خطری جدی برای شهرستان به شمار می رود.
وی میزان تبخیر آب در آران و بیدگل را 2 هزار و 600 میلی متر برشمرد و تصریح کرد: با توجه به شرایط اقلیمی منطقه آران و بیدگل، حفاظت از عرصه ها بسیار با اهمیت و ضروری به نظر می رسد.
وی با اشاره به اینکه حفاظت از عرصه ها و منابع طبیعی ضامن بقای فرزندان و نسل های آینده است خاطرنشان کرد: دانش آموزان باید مروجان و مبلغان ترویج حفاظت از محیط زیست باشند.
فرماندار آران و بیدگل با بیان این که در حال حاضر بیش از 110 کشور جهان در معرض بیابان زایی است اظهار کرد: بعد از تغییر اقلیم و کمبود آب شیرین، سومین چالش مهم جامعه جهانی در قرن 21 «بیابان زایی»است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت حفاظت از عرصه های منابع طبیعی اظهار داشت: از سال 1349 تاکنون 120 هزار هکتار جنگل دست کاشت تاغ و قره داغ در مناطق بحرانی فرسایش بادی آران و بیدگل ایجاد شده است.
رضا شفیعی افزود: این جنگل‌ها امنیت مردم شهرها و روستاهای آران و بیدگل و شهرستان‌های مجاور، شرکت‌های صنعتی، کشاورزی منطقه و جاده‌های ریلی و آسفالتی را فراهم کرده است.
وی تصریح کرد: هم اکنون 103 هزار هکتار از مناطق بیابانی شهرستان آران و بیدگل به عنوان کانون ‌های بحرانی درجه دو و سه شناسایی شده‌ اند که برای جنگل کاری آن به همکاری سایر ارگان ‌ها و مردم شهرستان نیاز است.
وی با اشاره به کاهش اعتبارات دولتی جهت حفاظت از عرصه های منابع طبیعی افزود: با این حال تمام تلاش خود را جهت حفاظت از منابع طبیعی داشتیم به طوریکه در یک سال گذشته حدود 100 هکتار نهالکاری در کانون های بحران شهرستان انجام شده است.
شفیعی با بیان این که اداره منابع طبیعی به تنهایی نمی تواند از عرصه ها حفاظت کند گفت: در این زمینه مشارکت و حضور مردم بسیار تاثیر گذار است تا به کمک آنها بتوان از عرصه های منابع طبیعی بیش از پیش حفاظت کرد.
15 تا 22 اسفند ماه به نام هفته منابع طبیعی نام گذاری شده است.
آران و بیدگل با 120 هزار هکتار جنگل های دست کاشت تاغ، حدود 40 درصد از تاغزارهای استان اصفهان را در خود جای داده است.
مرکز شهرستان آران و بیدگل در شمالی ترین نقطه استان اصفهان، در فاصله شش کیلومتری شهرستان کاشان و 215 کیلومتری مرکز استان اصفهان قرار دارد.
7408/7472 * خبرنگار: حسین منصوری فر * انتشار: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار شهرستان های شمال استان اصفهان در کانال تلگرام ایرنا کاشان:
* لینک های جستجو کانال: irnakashan / https://telegram.me/irnakashan@
*ایمیل: kashan@irna.ir
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.