به گزارش ایرنا، انتخابات میاندوره ای مجلس شورای اسلامی، قرار است دهم اردیبهشت سال آینده همزمان با انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی برگزار شود تا معدود کرسی های باقی مانده مجلس نیز، نماینده های خود را بشناسند.
این انتخابات در کشور فقط در چهار حوزه انتخابیه شامل حوزه انتخابیه شهرستان اصفهان در استان اصفهان، اهر و هریس، مراغه و عجب شیر در استان آذربایجان شرقی و بندرلنگه، بستک و پارسیان در استان هرمزگان برگزار می‌شود که از میان این حوزه ها، اصفهان به عنوان یکی از کلانشهرهای کشور از حساسیت و اهمیت ویژه ای برخوردارست.
در مدت ثبت نام داوطلبان نمایندگی انتخابات میاندوره‌ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که از هشتم اسفند آغاز و تا 7 روز ادامه داشت، چهره ها و شخصیت های مختلفی از استان اصفهان و حتی استان های دیگر برای این حوزه انتخابیه ثبت نام کردند.
این چهره ها که از جناح های مختلف مانند اصلاح طلب و اصول گرا و همچنین طیف های اعتدال گرا و یا مستقل هستند با صف آرایی مقابل یکدیگر بنوعی رقابت خود را برای تصدی تنها کرسی باقی مانده مجلس برای اصفهان آغاز کرده اند.
گرچه اسامی ثبت نام شدگان تاکنون منتشر نشده اما گفته می شود در میان چهره های ثبت نام شده افراد باز مانده از انتخابات اسفند ماه سال گذشته، افراد رد صلاحیت شده در انتخابات گذشته، چهره های تندروی سیاسی و همچنین مقام ها و مسئولان سابق و اسبق کشور و استان اصفهان وجود دارد.
به نظر می آید جذابیت کرسی مجلس برای برخی شخصیت ها و جناح ها چنان بالاست که حتی عده ای را از تهران به اصفهان کشانده تا شانس خود را برای ورود به مجلس از راه اصفهان، بیازمایند.
به همین جهت کارشناسان مسائل سیاسی، انتخابات میاندوره ای مجلس شورای اسلامی در اصفهان را برای طیف های سیاسی مهم و حساس ارزیابی کرده و معتقدند: رقابت بین جناح های سیاسی در طیفی فراتر از حوزه استان اصفهان قابل پیش بینی است.
* حوزه انتخابیه شهرستان اصفهان در مجموع دارای پنج کرسی در مجلس شورای اسلامی است.
در انتخابات دهمین دوره مجلس که اسفند سال گذشته برگزار شد، آرای منتخب سوم شهر اصفهان از سوی شورای نگهبان باطل اعلام شد و بدین ترتیب چهار نفر با گرایش سیاسی (دو اصولگر و دو اعتداگر ) از این شهرستان راهی مجلس دهم شدند و انتخاب نفر پنجم منوط به برگزاری انتخابات میان دوره ای مجلس شد.

جمعیت شهرستان اصفهان بیش از 2 میلیون نفر ذکر شده، این شهرستان حدود نیمی از جمعیت استان اصفهان را در خود جای داده است، آمار واجد شرایط رای دادن در حوزه شهرستان اصفهان بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر در اصفهان نفر عنوان شده است.

استان اصفهان به همراه اقلیت مذهبی ارامنه در مجموع دارای 20 کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است از جمع نمایندگی فعلی استان در مجلس شورای اسلامی اکثریت با اصولگرایان است .
گ/3011 / ** 1339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.