به گزارش ایرنا، قیرلانگیج حجابی عصر روز یکشنبه در نشست تخصصی «زندگی، آثار و اندیشه محتشم کاشانی» در کنگره بین المللی این شاعر پرآوازه اظهار کرد: استحکام شعر محتشم در رسیدن به این موفقیت نقش مهمی دارد و این استحکام توجه شاعران ترکی زبان را نیز جلب کرده است.
وی افزود: تحولاتی که در دوران صفویه در ایران رخ داده است در مناطق دور و نزدیک اسلامی و به ویژه در سرزمین عثمانی تاثیر گذاشته و شاعران به امام حسین (ع) و اهل بیت (ع) بیشتر توجه کرده اند.
مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آنکارا ترکیه خاطرنشان کرد: در سنت شعر اسلامی آثار شاعران قبل از اینکه به موضوع اصلی بپردازند، مقدمه دارند برای آنها این وظیفه تلقی می شود که توحید و معراج رسول و یاد یاران این حضرت و ذکر مدح امامان و ستایش حکمرانان در شعر مطرح شود.
قیرلانگیج حجابی گفت: در دوره های پیش از صفویه شاعران در آثار خود به فضائل امام علی (ع) و امام حسین (ع) توجه می کردند اما در دوره صفویه مقوله علاقه به ائمه و اهل بیت جامع تر، گسترده تر و توصیف و مدح رسول خدا (ص) و خلفای راشد کمرنگ تر شده است.
وی ادامه داد: پس از دوره صفویه توجه به شاعران به اهل بیت و امامان (ع) بیشتر شد و در این دوره در ادبیات گرایش های جدیدی مطرح شده که با فضاهای فرهنگی، ادبی و سیاسی پیوند خورده است.
استاد دانشگاه آنکار یادآور شد: مبالغه نباشد نقش محتشم در دوره های بعد از صفویه مورد استقبال شاعران عثمانی قرار گرفته و در شعر ترکی مرثیه سرایی یافت می شود که از ویژگی های کیفی و ادبی برخوردار است.
قیرلانگیج حجابی گفت: در ادبیات ترکی منظومه مقتل نوشته شده که در منظومه های عاشورا به آن «محرمیه» گفته می شود و در برخی از محرمیه ها در اجتماعها و نشستهای تعزیه با موسیقی خوانده می شود.
به گفته وی، کارشناسان ادبیات فارسی عادت داشتند دوره کلاسیک را با جامی به پایان برسانند تا دوره انحطاط نباشد اما بعدها محافل ادبی متوجه شدند در دوره پساکلاسیک نمونه های از شعر کلاسیک وجود دارد که باید در دوره هندی بازنگری شود.
مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آنکارا ابراز امیدواری کرد: با نگاه دو باره به شعر محتشم ویژگی های آن را به طور دقیق تحلیل تا بتوان انعکاس نوآوری های این شاعر پرآوازه را در دیگر شعرهایش جست و جو کرد.
کنگره بین المللی محتشم کاشانی که با هدف بزرگداشت مقام این شاعر پرآوازه مرثیه سرای کشور با حضور شاعران، نویسندگان و فرهیخگان سراسر کشور و چند کشور خارجی روز گذشته (شنبه) در دانشگاه آزاد اسلامی کاشان آغاز شده است، امروز با تقدیر از هنرمندان شرکت کننده در نمایشگاه عکسهایی از جنس محتشم و تجلیل از برگزیدگان بخش دانش آموزی در دانشگاه آزاد اسلامی کاشان به کار خود پایان می دهد.
رونمایی از سردیس محشتم، برپایی نمایشگاه های «عکس هایی از جنس محتشم» و آثار خوشنویسان با موضوع «شعرهای محتشم» ، برگزاری همایش ملی شعر محتشم و شعر و ذکر و تجدید چاپ دیوان محتشم از جمله برنامه های جانبی کنگره بین المللی محتشم کاشانی است.
«کمال الدین علی محتشم کاشانی» اوایل قرن نهم هجری و همزمان با پادشاهی شاه تهماسب صفوی در کاشان چشم به جهان گشود و در ربیع الاول سال 996 درگذشت.
شعر عاشورایی بسیار معروف با مطلع «باز این چه شورش است که در خلق عالم است» از جمله اثرهای گرانسنگ این شاعر پرآوازه مرثیه سرای کشور است.
آرامگاه این شاعر مرثیه سرا در خیابان محتشم کاشان قرار دارد.
7408/6136 * خبرنگار: یوسف صائب * انتشار: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار شهرستان های شمال استان اصفهان در کانال تلگرام ایرنا کاشان:
* لینک های جستجو کانال: irnakashan / https://telegram.me/irnakashan@
*ایمیل: kashan@irna.ir
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.