به گزارش ایرنا، این همایش که به عنوان یکی از بخش های نخستین کنگره بین المللی محتشم کاشانی بود با استقبال پرشور شاعران آیینی، ذاکران اهل بیت (ع) و قشرهای مختلف مردم مواجه شد.
در این آئین که با حضور نامداران عرصه شعر آیینی از جمله علی انسانی، غلامرضا سازگار و محمد سهرابی همراه بود برخی ذاکران و شاعران برگزیده همایش آثار خود را قرائت کردند.
محمود شریفی دبیر همایش ذکر و شعر ارسال آثار توسط شاعران ممتاز آئینی به دبیرخانه این همایش را یادآوری کرد و از انتخاب پنج اثر برگزیده و چهار اثر شایسته تقدیر توسط هیات داوران خبر داد.
استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان نیز با تاکید بر حق بزرگ محتشم کاشانی بر ادبیات و به خصوص شعر آئینی اظهار کرد: محتشم کاشانی خداوندگار مرثیه سرایی است آن هم در روزگاری که گرچه معارف شیعی در حال شکل گرفتن بود اما در اوج قرار نداشت.
عبدالرضا مدرس زاده افزود: شعر محتشم را فصل الخطاب و نمونه انکارناپذیر شعر ماندگار پیوند خورده با اهل بیت (ع) است.
وی گفت: شاعران فراوانی شعر محتشم را استقبال کردند اما هیچ یک نتوانستند هم تراز این مرثیه سرای بزرگ قرار گیرند چنانکه صباحی بیدگلی با وجود کوشش فراوان و حتی سرودن شعر 14 بندی نتوانست به توفیق استاد خویش دست یابد.
مدرس زاده محتشم کاشانی را قافله سالار و سلسله جنبان شعر عاشورایی توصیف کرد و خواستار الگو گرفتن از زندگانی این شخصیت برجسته شد.
در این همایش غلامرضا سازگار شاعر پیشکسوت آئینی کشور نیز تخمیسی را از ترکیب بند محتشم ارائه کرد که مورد توجه حاضران قرار گرفت.
شعرخوانی و مدیحه سرایی علی انسانی یکی از ویژه ترین بخش های این همایش بود بود که حال و هوای خاصی را به این محفل ادبی و مذهبی بخشید.
رونمایی از کتاب روضه عشاق استقبال محمود شریفی متخلص به کمیل کاشانی از ترکیب بند محتشم کاشانی که با حمایت سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان به مرحله انتشار رسیده است فراز دیگر این همایش بشمار می رفت که توسط استاد سازگار انجام پذیرفت.
در این همایش همچنین از علی انسانی به پاس فعالیت مستمر و دیرینه در حوزه شعر آئینی قدردانی شد.
کنگره بین المللی محتشم کاشانی با هدف بزرگداشت مقام این شاعر پرآوازه مرثیه سرای کشور با حضور شاعران، نویسندگان و فرهیخگان سراسر کشور و چند کشور خارجی به مدت دو روز در دانشگاه آزاد اسلامی کاشان برگزار می شود.
برپایی نمایشگاه های «عکس هایی از جنس محتشم» و آثار خوشنویسان با موضوع «شعرهای محتشم» ، برگزاری همایش ملی شعر محتشم و شعر و ذکر، تجدید چاپ دیوان محتشم کاشانی و رونمایی از سردیس محشتم از جمله برنامه های جانبی کنگره بین المللی محتشم کاشانی است.
«کمال الدین علی محتشم کاشانی» اوایل قرن نهم هجری و همزمان با پادشاهی شاه تهماسب صفوی در کاشان چشم به جهان گشود و در ربیع الاول سال 996 درگذشت.
شعر عاشورایی بسیار معروف با مطلع «باز این چه شورش است که در خلق عالم است» از جمله اثرهای گرانسنگ این شاعر پرآوازه مرثیه سرای کشور است.
آرامگاه این شاعر مرثیه سرا در خیابان محتشم کاشان قرار دارد.
6136 / 6022 خبرنگار: یوسف صائب - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.