در این مطلب آمده است: استان اصفهان با وجود بیش از پنج هزار مسجد، در حال حاضر به هزار و 600 مسجد دیگر نیاز دارد. معاون اداری، مالی و حقوقی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان با بیان این مطلب می گوید: اصفهان از حیث تعداد مساجد رتبه سوم در کشور را داراست، این کمبود مسجد در حالی است که حجت الله امینی باغبادرانی، سرانه مسجد برای هر اصفهانی را بالاتر از میانگین کشور ارزیابی کرده و کمبود مساجد را ناشی از پراکندگی و تراکم متفاوت مساجد در نقاط مختلف استان می داند.
در ادامه مطلب به نقل از وی می خوانیم: میانگین سرانه مسجد در استان را یک مسجد به ازای هر 900 شهروند و در کشور این میانگین سرانه تقریبا به ازای هر هزار نفر یک مسجد است، تراکم مساجد در استان در مناطق مختلف شهر اصفهان و شهرستان‌ها یکسان نیست که این موضوع باعث شده تا در برخی مناطق تراکم بیشتر و در برخی مناطق تراکم کمتری داشته باشیم.
ادامه این مطلب حاکیست: به طور معمول در بافت قدیمی‌ شهر با تراکم مساجد مواجه هستیم، به طوری که برای هر 500 نفر تقریبا یک مسجد وجود دارد و این در حالی است که این میزان دو برابر سرانه کشوری است؛ اما در مناطق نوساز و حاشیه شهر مثل مناطق 12 و 14 با کمبود مسجد روبه رو هستیم. در منطقه 13 به ازای هر سه‌هزار و 407 نفر یک مسجد وجو دارد، یعنی سه برابر تعداد موجود نیاز به مسجد داریم تا به میانگین هر هزار نفر یک مسجد برسیم.
در ادامه این گزارش می خوانیم: در شهرها و شهرک های جدید و مناطقی از کلانشهر اصفهان که جمعیت زیادی سکونت دارند، کمبود مسجد بیشتر به چشم می آید، هر چند سرانه مسجد در اصفهان، به ازای هر 900 نفر یک مسجد است، اما در منطقه 3 و 4 کلانشهر اصفهان به ترتیب به ازای هر سه هزار نفر یک مسجد وجود دارد.
این روزنامه در ادامه نوشت: از حیث میانگین سرانه، استان اصفهان در کشور وضعیت به نسبت مطلوبی وجود دارد، تهران در رتبه سرانه از اصفهان پایین تر است و جزو استان های فقیر به شمار می آید، پنج هزار و 300 مسجد در استان اصفهان وجود دارد که از این تعداد هزار و 48 مسجد به شهر اصفهان اختصاص دارد.
در ادامه این مطلب به نقل از حجت الاسلام سلیمانی، رییس کانون های فرهنگی هنری مســـاجد کشور، می خوانیم: در کشور با کمبود 72 هزار مسجد مواجه هستیم که با توجه به کمبود هزار و 600 مسجد در استان، اصفهان از این حیث در کشور به نسبت از وضعیت مطلوب تری برخوردار است، بر اساس اعلام سازمان اوقاف، 67 هزار مسجد در کشور فعال و البته در این باره مرکز آمار ایران چیزی اعلام نکرده است.
ادامه این مطلب حاکیست: نماز صبح در 45 درصد مساجد شهر اصفهان برگزار می شود و این استان از این حیث در کشور رتبه نخست جای دارد، در کشور به طور میانگین حدود 40 درصد مساجد فعال هستند و این در حالی است که این عدد در اصفهان به 75 درصد مساجد می رسد، حدود 50 درصد مساجد اصفهان نیاز به بازسازی و نوسازی دارند، آمار دقیقی از اینکه چند درصد این مساجد تاریخی و نوساز هستند، وجود دارد، اما درصد زیادی از این مساجد، قدیمی ساز هستند که قدمت زیادی هم دارند.
گ / 6020 / خبرنگار: علیرضا حکیمیان - انتشار : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.