به گزارش ایرنا، در چند ماه اخیر موضوع گوشت قرمز، نوسانات قیمت آن و کیفیت گوشتی که در سبد کالای مصرف کنندگان قرار می گیرد، بحث های زیادی را بخود اختصاص داده است.
بدلایل متعدد که از دیدگاه کارشناسان در ادامه مطلب به آن پرداخته می شود، این فرآورده دامی از ابتدای سال بویژه در نیمه دوم آن قیمت رو به افزایشی را تجربه کرده و به همین دلیل هم گوشت قرمز بتدریج در حال از دست دادن سهم خود از سفره های ایرانی بویژه در اصفهان است.
رییس اتحادیه گوشت قرمز شهرستان اصفهان در همین پیوند در گفتگو با ایرنا اذعان داشت: سیر صعودی قیمت گوشت قرمز در اصفهان متاثر از دلایل بسیاری است.
رضا انصاری افزود:صادرات گوشت قرمز(دام زنده)، تب برفکی که در انتهای سال گذشته اتفاق افتاد و تا ابتدای امسال نیز ادامه داشت، کمبود آب و خشکسالی(کم شدن خوراک دام در دسترس و افزایش قیمت آن)، قیمت بالای نهاده های اولیه در پرورش دام، کشتار دام های زیر 10 الی 12 کیلوگرم و غیره از جمله دلایلی است که بالا رفتن قیمت گوشت قرمز را رقم زده است.
وی سازمان های متولی برخورد با کشتار دام زیر 10 تا 12 کیلو را جهاد کشاورزی و دامپزشکی استان عنوان کرد.
انصاری اظهار کرد: اتحادیه نقشی در گرانی و ارزانی گوشت قرمز ندارد.
وی افزود: ما فقط می توانیم بر عملکرد واحدهای زیرمجموعه اتحادیه نظارت داشته باشیم.
وی نظارت بیشتر بر بازارها و فروشگاه های زنجیره ای را خوستار شد و افزود: ارزان بودن قیمت گوشت در برخی از فروشگاه ها با توجه به قیمت دام زنده و مراحل کشتار و غیره، منطقی نیست و باید دلیل واقعی پایین بودن قیمت نسبت به عُرف بازار را در این فروشگاه ها جستجو کرد.
وی گفت: هر دام زنده ای که در کشتارگاه های معتبر و دارای مجوز کشتار می شود دارای شناسنامه است و کلیه مشخصات اعم از درجه بندی گوشت آن، نوع دام و تاریخ کشتار بر آن ثبت می شود.
انصاری از شهروندان خواست هنگام خرید به شناسنامه دام توجه کرده و گوشت چرخ کرده را بصورت آماده خریداری نکنند و فقط گوشتی را که در پیش چشم خودشان چرخ می شود، بخرند زیرا امکان مخلوط شدن گوشت منجمد با گوشت معمولی حین چرخ کردن وجود دارد.
رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان اصفهان در حوزه نظارت بر کیفیت گوشت بازارها و فروشگاه های زنجیری نیز به ایرنا گفت: 33 کشتارگاه دام در استان وجود دارد که پنج واحد از آنها، صنعتی و نیمه صنعتی است و از شرایط بسیار خوبی از نظر ملاحظات بهداشتی و کشتار دام برخوردارند.
عبدالرضا مرادی افزود: بقیه کشتارگاه ها زیر نظر شهرداری بوده و دارای مسئول فنی و بهداشتی مستقر در محل هستند.
وی اضافه کرد: 30 بازارچه و فروشگاه زنجیره ای اعم از کوثر و رفاه، تنها باید از کشتارگاه های صنعتی و نیمه صنعتی گوشت خریداری کنند.
مرادی ادامه داد: تمام بازارها و فروشگاه ها مکلف به داشتن تیم نظارت و بهداشت مستقر در محل هستند و به محموله فرآورده های خام دامی بدون داشتن گواهی محل اجازه تخلیه نخواهد داد.
وی تاکید کرد: 'دیفراس' (تبدیل گوشت منجمد به گوشت گرم و درآمدن از حالت انجماد) عین تخلف است و با وجود مسئول فنی و بهداشتی از طرف دامپزشکی در فروشگاه های زنجیره ای، انجام این عمل امکانپذیر نیست.
رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان گفت: پایین بودن قیمت در فروشگاه های زنجیره ای بدلیل فروش زیاد و صرفنظر از سود و درصد، بیشتر است و می توانند با فروش بیشتر، سود خود را جبران کنند.
مرادی تصریح کرد: ما از همکاری اتحادیه برای اطلاعات شناسنامه دار کردن گوشت( Label) قیمت گوشت و درجه بندی آنها استقبال می کنیم و بارها نیز متقاضی این همکاری شده ایم.
وی در باره 'صغیر کشی'(کشتار دام در سن و وزن پایین) گفت: این نوع کشتار نباید انجام شود و تاکنون به تمام کشتارگاه ها، ابلاغیه ای برای نهی از کشتار دام صغیر و آبستن، ارسال شده است.
مرادی افزود: باید با همکاری سازمان جهاد کشاورزی، اتحادیه و اتاق اصناف برای قصاب ها کلاس های آموزشی گذاشته شود و کارشناسان دامپزشکی چارچوب قانونی فعالیت در این زمینه را برای آنها تشریح کنند.
بر اساس قانون سازمان دامپزشکی کشور مصوب سال 50 مجلس، نظارت بر فرآورده های خام دامی بر عهده دامپزشکی است.
بازرسان دامپزشکی استان هر روز صبح در سطح شهر مستقرند و بر فعالیت قصاب ها در سطح شهر نظارت می کنند.
الصاق 'لِیبل' (Label) یا شناسنامه به گوشت قرمز از حدود شش سال پیش بصورت پایلوت( آزمایشی) در شهر اصفهان شروع شد و اکنون بصورت سراسری در کشور اعمال می شود.
وی افزود: به استناد ماده 688 قانون مجازات اسلامی، اگر کشتار غیرمجازی صورت بگیرد یا تخلفی از طرف مغازه دار، فروشگاه های و غیره صورت بگیرد، پرونده تشکیل شده برای فرآورده های گوشتی توقیف و برای پیگیری به دادگستری اعلام می شود.
در کلانشهر اصفهان در مجموع 15 کشتارگاه وجود دارد که پنج واحد از آنها، صنعتی و نیمه صنعتی است و برای گوشت، گواهی محل صادر می کنند.
در 10 ماهه سالجاری، تعدا کشتار در کشتارگاه های دام استان یک میلیون و 339 هزار و 502 راس گوسفند و بره، 549 هزار و 54 راس بُز و بُزغاله و 49 هزار و 313 راس گاو و گوساله بوده است.
مجموع وزن لاشه های ضبط شده از چرخه مصرف انسانی بدلیل مشکلات بهداشتی در این مدت 237 هزار و 140 کیلو بوده است.
در 10 ماهه سالجاری، تعداد بازدید بازرسان 88 هزار و 78 مورد و تعداد موارد غیربهداشتی و تخلف در این بازرسی ها بیش از پنج هزار و 697 مورد(شامل تمیز نبودن مغازه، کشتار غیرمجاز و غیره) بوده است.
حدود سه هزار و 812 مورد نمونه گیری در این مدت انجام و بیش از دو هزار پرونده به مراجع قضایی ارسال شده است.
مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز در باره تولیدات گوشت قرمز در استان و افزایش صعودی قیمت گوشت قرمز گفت: قیمت‌ گوشت در ابتدای سال آینده متعادل می‌شود.
احمدرضا اسماعیلی گفت: میزان تولید گوشت قرمز امسال استان اصهفان حدود 67 هزار و 500 تن بوده که بیشترین میزان تولید آن در نیمه اول سال انجام شده است.
وی افزود: هر سال بدلیل فصلی بودن جفتگیری و زایش گوسفند که بیشتر در نیمه ابتدای سال صورت می گیرد، میزان عرضه بره در فصل زمستان به بازار کاهش می‌یابد که امسال بدلیل وقوع بیماری تب برفکی در ماه‌های اول سال و تلفات میش و بره‌های شیری، شاهد افزایش نرخ گوشت قرمز بودیم.
اسماعیلی گفت: ستاد تنظیم بازار با صدور مجوز واردات گوشت قرمز(لاشه گوسفندی و گاوی) و ممنوعیت صدور دام زنده کوشید بازار عرضه و تقاضا کنترل و متعادل شود.
مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی استان اظهار کرد: اصفهان یکی از قطب‌های دامپروری کشور است، بطوریکه برغم خشکسالی های اخیر با همت مضاعف تولیدکنندگان و اقدامات کارشناسی متخصصان، رتبه نخست تولید شیر و رتبه چهارم تولید گوشت قرمز را در کشور کسب کرده است.
اسماعیلی یکی دیگر از عوامل تشدید کاهش عرضه دام سبک در بازار داخلی را قاچاق دام زنده از مرزهای جنوبی و غربی کشور دانست و افزود: درواقع تغییرات نرخ ارز و اختلاف زیاد قیمت دام زنده در کشور با کشورهای همسایه موجب ایجاد انگیزه برای افراد سودجو و قاچاقچی می‌شود تا دام زنده را از بازار داخلی خریداری و قاچاق کنند که نیاز است از سوی مقامات مسئول با این موضوع بشدت برخورد شود.
وی گفت: یکی از مشکلات فرهنگ مصرف گوشت در جامعه ما، مصرف گوشت بره‌های سبک وزن است که این امر موجب می‌شود سالیانه بخش اعظمی از ظرفیت‌های تولید گوشت را از دست بدهیم.
وی افزود: برای مثال چنانچه بجای کشتار بره‌های با میانگین وزن لاشه 12 تا 15 کیلوگرم، آنها پروار شوند تا به وزن لاشه 25 تا 30 کیلوگرم برسند، میزان تولید گوشت گوسفندی تا حدود دو برابر افزایش می‌یابد و بطور قطع عرضه گوشت قرمز در بازار بیشتر می‌شود.
مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: بطور قطع با پایان فصل زمستان و در بهار سال آینده میزان عرضه و فروش بره‌های سبک(دام سبک) در بازار همزمان با عرضه دام سبک عشایری افزایش می‌یابد و نرخ گوشت قرمز در بازار متعادل خواهد شد.
روابط عمومی اداره کل گمرکات استان اصفهان به ایرنا اعلام کرد که از ابتدای سالجاری تاکنون صادرات گوشت قرمز و دام زنده از مبادی استان صورت نگرفته است.
گوشت قرمز، اصطلاحی است که به گوشت گوسفند، گوشت گاو، گوشت شتر، گوشت بُز، گوشت بزغاله اطلاق می‌شود که سرشار از مواد پروتئینی و چربی‌ است.
این گوشت فواید بسیاری دارد و نخوردن آن باعث بروز مشکلات و اختلالاتی در فرد می شود، اما خوردن بیش از اندازه اش نیز باعث بروز بیماری های خطرناک خواهد شد.
طبق نتایج پژوهشی که بتازگی منتشر شده است، افزایش مصرف گوشت قرمز در بالا رفتن خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ موثر است.
همچنین مصرف زیاد گوشت قرمز پرچرب خطر ابتلا به بیمارهای قلبی و افزایش میزان کلسترول بد(کلسترول لیپوپروتئین با چگالی پایین) (LDL) را در خون و خطر انسداد شریان های قلب را افزایش می‌دهد و موجب افزایش میزان کالری دریافتی و در نتیجه افزایش وزن شدید و چاقی مفرط می‌شود.
گ/7153/ 6027 **خبرنگار: هُدا استکی* انتشار: شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.