به گزارش ایرنا،سید رضا صالحی امیری عصر یکشنبه در پیامی به آئین اختتامیه دوسالانه هنر توحیدی خوشنویسی در اصفهان افزود : یکتا پرستی ، ویژگی بارز و عنصر هویت بخش ایرانیان در همیشه ایام بوده است .
وی گفت: ایرانیان یکتاپرست به نور و نیروی ایمان ، راه پرپیچ و خم تاریخ را طی کردند و آن زمان که پیامبر خاتم ( صلی الله علیه و آله و سلم) با اکمال پیام توحید و اتمام نبوت ، دعوت پروردگار خویش را به انسان عرضه کرد ایرانیان در صدر مردمانی قرار گرفتند که به اسلام ایمان آورده و از سویدای دل به دین حنیف گرویدند .
وزیر فرهنگ و ارشاد و اسلامی تصریح کرد: به گفته حکما ، اسلام از یک سو دینی است ازلی و سرمدی که همیشه وجود داشته و در طبیعت و ذات هر آفریده ای سرشته شده است و از سوی دیگر دین نهایی و خاتم سلسله طلایی دعوت رسولان الهی است ؛ به عبارت دیگر مبنای اسلام ذات حقیقت است و به چیزی فرا می خواند که در درون تمام آفریدگان نهفته است .
وی تاکید کرد: پیام توحید در همه زمان ها و مکان ها همچون پرچمی همواره در اهتزاز ، فطرت انسان های بیدار و آگاه را به سوی خود جلب نمود و نگاه توحیدی بر آمده از آن بنیان بلندی را پی ریزی کرد که تمدن اسلامی و هنر مینوی آن همچون بنایی استوار و ماندگار سر بر آورد .
صالحی امیری افزود: در نگاه توحیدی ، هنر اسلامی - که بی تردید سهم قابل توجهی از آن متعلق به هنرمندان ایرانی است - نه امری تجملی و زائد که حقیقتی الهی و عبادی است.
وی اظهار کرد: هنرهای مختلف اسلامی اعضای یک پیکرند و هر یک نوایی از یک نغمه ازلی را سر می دهند ؛ شعر ، معماری ، خوشنویسی، نگارگری و همه هنرهای دیگر از یک جوهر هستند و رنگ و بوی توحید دارند .
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود : هنر توحیدی بر آن است تا هنرمند و ناظر خود را به تامل در زیبایی که بر گرفته از ذات خداوند جمیل است به مفهومی مطلق از زیبایی رهنمون سازد.
وی تصریح کرد: تاریخ هنر اسلامی به وضوح نشان می دهد که پایه و مایه هنرمندان ایرانی در قیاس با سایر کشورهای مسلمان ، در چه مرتبه والایی است و همین شناخت و آگاهی ، مسئولیتی در پی دارد که متولیان فرهنگ و هنر کشور در کنار هنرمندان متعهد بکوشند تا مدارج خود را این باور راستین و عمیق پاسداری کنند .
وی تاکید کرد: از این رو برگزاری جشنواره هنرهای توحیدی از اقدامات شایسته ای است که باید بدان اهتمام کرد .
وی گفت: این جشنواره فرصت مغتنمی است تا علاوه بر پرداختن به هنرهای اسلامی ایران و هنرمندانی که توامان تعالی خود و هنرشان را می جویند به گردهم آیی عظیمی از هنرمندان برجسته جهان اسلام تبدیل شود و محملی برای هم اندیشی و گفت و گو درباره مباحث نظری و حکمی هنر توحیدی در جهان اسلام و عرصه حضور تمامی ادیان توحیدی باشد .
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اینک که نخستین جشنواره، به موضوع خوشنویسی و خط به عنوان هنر قدسی عالم اسلام و محمل امین وحی الهی اختصاص یافته ، این حسن انتخاب را به فال نیک می گیرم و ضمن قدردانی از تمام دست اندرکاران جشنواره، امیدوارم استمرار چنین حرکت های شایسته ای نتایج پر خیر و برکت در معرفی هنر ایران اسلامی و مواریث فرهنگ غنی اسلامی و تمدن کهن ایرانی بینجامد.
آئین اختتامیه دو سالانه هنر توحیدی همراه با برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تجلیل از برگزیدگان این رویداد هنری در رشته خوشنویسی شامگاه یکشنبه با حضور مسئولان فرهنگی و هنری استان اصفهان برگزارشد.
نخستین دوسالانه هنر توحیدی با تمرکز بر هنر خوشنویسی در رشته های نستعلیق ، شکسته نستعلیق ،ثلث و نسخ در اصفهان برگزار شد.
در بخش خط نستعلیق، علی خیری، احمد احمدی، مجتبی شریفی و حمید جعفری از اصفهان، پیمان سادات نژاد از ایلام، سید مرتضی جعفری از ساری، یادگار خیام از سنندج، سید حیدر موسوی از قزوین، مصطفی عابدینی از قزوین و نیما الیکایی از کرج برگزیده شدند.
در هنر خط شکسته نستعلیق مسلم بیگی، مرتضی صدقی، سید فاتح سید نطنزی از اصفهان، شمس الدین مرادی از ایلام، و امیر دانش مراغی از آذربایجان شرقی برگزیده شدند.
در بخش خط نسخ نیز مصطفی رضایی از اصفهان، مجید سعید کافی از شاهرود و زهرا میبدی از قم و همچنین در بخش خط ثلث، علیرضا فلاحت پیشه از تهران، علی ایرانی و مجید داستانی از قم به عنوان نفرات برگزیده انتخاب شدند.
در نخستین دوسالانه ملی هنر توحیدی (خوشنویسی) ٤٠٠ اثر از سراسر کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده که از این میان ١٦٩ اثر به مرحله داوری نهایی راه پیدا کرد.
همچنین نمایشگاه آثار هنرمندان این جشنواره در موزه هنرهای معاصر اصفهان برپا شد.
7114./ 6022 خبرنگار امیر حسین اکبری - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.