اسماعیل کیماسی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این بیماری پس از شهر داران، تاکنون روستاهای نماگرد، سفتجان، چهلخانه، موغان و خویگان را نیز درگیر کرده است.
کیماسی با بیان این که تاکنون شش هزار قطعه پرنده خانگی در راستای پیشگیری از انتشار این بیماری معدوم شده است، اظهار کرد: کنترل دقیق اوضاع و جمع آوری و معدوم سازی کامل طیور مبتلا در بخش خانگی و صنعتی این شهرستان توسط اکیپ های دامپزشکی ادامه دارد.
وی افزود: نحوه انتقال این بیماری از طریق تماس با پرندگان وحشی و آبزی آلوده، طیور آلوده، کفش، لباس، خودرو، آب، دان و مدفوع و بستر آلوده، سگ و گربه بعنوان ناقلینن مکانیکی، تهیه دان از منابع غیرمطمئن بویژه کانون های آلوده، پراکنده شدن کود مرغداری به محیط اطراف، عدم پاکسازی و ضد عفونی کامل محل نگهداری مرغ و لوازم و تجهیزات قبل از پرورش جوجه است.
کیماسی از مردم خواست هرگونه مرگ و میر مشکوک پرندگان را در اسرع وقت به شبکه دامپزشکی اطلاع دهند و فرآورده های پروتئینی مورد نیاز خود را از مراکز مجاز تهیه کنند.
به گزارش ایرنا، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان(H5N8)، بیماری ویروسی و مشترک بین انسان و طیور است.
آنفلوانزای پرندگان برغم اینکه شیوع آن به شدت شیوع آنفلونزای انسانی در بین انسان ها نیست و خیلی سخت از پرنده به انسان منتقل می شود، اما در صورت انتقال درصد تلفات و کشندگی آن بالاست و به همین دلیل نیز مجامع بین المللی روی کنترل این بیماری خیلی تاکید دارند.
تاکنون گزارش هایی از انتشار ویروس این بیماری در شهرستان های نجف آباد، اصفهان، خمینی شهر، فلاورجان، لنجان و بوئین و میاندشت و فریدن منتشر و خسارت آن بیش از 600 میلیارد ریال برآورد شده است.
شهرستان فریدن در 135 کیلومتری غرب استان قرار دارد.
ز/ 7153/3011/6027 تنظیم کننده: آسیه معینی* انتشار: شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.