به گزارش ایرنا، این کنترل و نظارت باید با رویکرد پیشگیرانه مانع از جهش و چندگانگی قیمت و افزایش خودسرانه کالاها در بازار شود تا رضایت عمومی جامعه را در برداشته باشد.
بی‌توجهی به نقش نظارت در کنترل قیمت‌ها و تنظیم بازار، واقعیت تلخ و آسیب ‌رسانی است که شیرینی سال نو را به کام شهروندان تلخ می کند.
موضوع کنترل و نظارت، در تمامی فرآیندهای اقتصادی نقش ویژه ای دارد و موجب سالم سازی و واقعی کردن فرآیندهای اقتصادی می شود.
حوزه کنترل، نظارت و بازرسی در بخش مدیریت بازار به سبب دایره شمول بسیار وسیع آن که احقاق حقوق مصرف کننده را در پی دارد از اهمیت و حساسیت بسیاربالایی برخوردار است.
اگر این نظارت ها از تولید تا مصرف بدرستی و بشکل صحیح و بموقع صورت گیرد می تواند بسترهای سالم برای اجرای فرآیندهای اقتصادی و در نتیجه آرامش و تنظیم بازار را موجب شود.
نظارت های بموقع و اصولی باعث می شود تا بسترهای لازم برای جریان منظم و مناسب تولید تا مصرف در یک فضای رقابت صحیح و دقیق از جمله در تولید اولیه، تولید ثانویه، بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش مبتنی بر نگاه به مصرف کننده و جلب نظر او از طرق قانونی و ممکن اعمال شود.
از سوی دیگر با توجه به وجود و فعالیت دستگاه های متولی کنترل و نظارت بر بازار، باید بر این امر تاکید کرد که این نظارت نباید صرف بیان و اطلاع رسانی صرف در مواقعی از سال از جمله در آستانه بازگشایی مدارس و عید نوروز و آن هم در بسیاری از موارد در حد شعار و رفع تکلیف باقی بماند.
بلکه باید برنامه های پیش بینی و اعلام شده نظارتی و کنترلی با قوت و در طول سال بطور کامل اجرا شود و در تمامی مواقع نیز پاسخگویی سریع برای تخلفات احتمالی صورت گیرد.
در عین حال وقتی که یک برنامه تهیه شد و برای اجرای آن سازماندهی انجام گرفت و هدایت یا رهبری نیروی انسانی آن تنظیم شد انتظار این است که هدفهای برنامه تحقق پیدا کند و هنگام پیاده کردن برنامه اطمینان وجود داشته باشد که حرکت بطور دقیق به سوی هدفهای تعیین شده انجام می شود.
در این راستا در آستانه سال نو، همچون سال های گذشته مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اصفهان با تاکید بر نظارت بر قیمت کالاها، از طرح ویژه نظارتی نوروز 96 از ابتدای اسفندماه 95 تا 15 فروردین 96 خبر داد و گفت: بدلیل اهمیت نظارت و حمایت از حقوق مصرف کننده این طرح نسبت به سال‌های گذشته 15 روز زودتر آغاز شده است.
غلامرضا صالحی افزود: در این راستا در شهرستان اصفهان هفت شعبه تعزیراتی فعالیت‌ واحدهای صنفی را رصد می‌کنند و با متخلفان برخورد خواهند کرد و در شهرستان های دیگر استان نیز یک شعبه قیمت کالاها را مدیریت می‌کند.
وی با اشاره به اینکه کالاهایی که در سبد کالای خانوار در ایام نوروز نقش پررنگ‌تری دارند، در اولویت این طرح هستند، افزود: این طرح در سه بخش کالا و خدمات، بهداشت، دارو و درمان و قاچاق کالا و ارز در کشور با تخلفات در سطح بازار مبارزه می‌کند.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اصفهان گفت: اماکن مورد نظارت در این طرح شامل شرکت‌های مسافرتی، مراکز اسکان و پذیرایی، اقامتگاه‌ها، اماکن زیارتی، هتل‌ها، اماکن تفریحی و فرهنگی، رستوران‌ها و سالن‌های غذاخوری شهری و بین راهی، اغذیه فروشی‌ها، قنادی‌ها، انبارها و سردخانه‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار، نمایشگاه‌های بهاره، جایگاه‌های عرضه سوخت، درمانگاه‌ها، آمبولانس‌های دولتی و خصوصی و آرایشگاه‌های زنانه و مردانه است.
وی یکی از سیاست‌های مدنظر اجرایی این طرح را حضور فعال در کنار سایر عناصر دخیل در امر تنظیم بازار برای رسیدگی به شکایات مردمی دانست و افزود: سرعت عمل در چارچوب قانون بمنظور رسیدگی به شکایات در ایام نوروز، اثربخشی سریع و بموقع اقدامات، اطلاع رسانی از طریق صدا و سیما و خبرگزاری‌های مختلف از دیگر سیاست‌های اجرایی این طرح است.
صالحی یادآوری کرد: هفت شعبه تعزیرات در سطح استان اصفهان از ساعت 9 صبح تا 9 شب مشغول به فعالیت هستند و شهروندان می‌توانند با سامانه پیامکی 30009651 با اداره کل تعزیرات یا سامانه 124 با سازمان صنعت، معدن و تجارت درخصوص اعلام موارد تخلفات در ارتباط باشند.
گ/6994 / 6022 خبرنگار:آرزو فلاح - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.