به گزارش ایرنا، حجت‌الله غلامی روز شنبه در نخستین بازدید مدیران وزارت راه و شهرسازی و شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران از مجموعه تاریخی صنعتی ریسباف اصفهان(پس از انتقال تملک آن از بانک ملی به این وزارتخانه)، در جمع خبرنگاران افزود: مجموعه سیلوی قدیم اصفهان به وسعت 35 هزار مترمربع متعلق به سال 1318 است و مقرر است بعنوان نماد شهری، تملک و حفظ شود.
وی تبدیل این سیلو به فضای عمومی شهری را دومین طرح وزارت راه و شهرسازی در اصفهان برای تبدیل ساختمان های تاریخی صنعتی به مجموعه های شهری پس از ریسباف خواند و اظهار کرد: توافق ها و مذاکره های اولیه با مسئولان جهاد کشاورزی در این زمینه صورت گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: پس از سیلو، طرح کارخانه قدیم دخانیات اصفهان نیز در دست پیگیری است هرچند بدلیل شرایط سهامی خاص این کارخانه، ممکن است فرایند آن کمی مشکل تر از سیلو و ریسباف اصفهان باشد.
غلامی با بیان اینکه کلانشهر اصفهان فضاهای ناهمگون شهری زیادی مانند کارخانه های صنعتی، پادگان ها و مراکز نظامی دارد، گفت: بیشتر این بناها، تخریب و به فضای مسکونی تبدل شده و بارگذاری شدیدی را به شهر اضافه کرده اند.
مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان با تاکید براینکه این روند در جایی باید متوقف می شد، تصریح کرد: بهترین مکان برای توقف این روند، مجموعه تاریخی صنعتی ریسباف بود.
وی با بیان اینکه فراهم کردن اعتبار و امکانات در این شرایط سخت اقتصادی برای خرید و تملک این مجموعه، کاری دشوار بود، تاکید کرد: نگاه ما به ریسباف سوداگرانه نیست بلکه درصدد ایجاد یک فضای شهری برای رفع نیازهای شهر و استان هستیم.
وی ادامه داد: این مجموعه تاریخی به موزه های مورد نیاز استان، فضاهای فروشگاهی و خدماتی مورد نیاز شهر و مرکزی برای حضور و تفریح مردم تبدیل می شود.
غلامی با بیان اینکه اجرای این طرح نیاز به سرمایه گذاری عظیمی دارد، گفت: بنا بر تاکید وزیر راه و شهرسازی، طراحی معماری و کاربری این مجموعه به فراخوان بین المللی گذاشته و از کمک بخش خصوصی در این زمینه استفاده می شود.
وی در باره خرید مجموعه ریسباف نیز توضیح داد: این مجموعه به مبلغ 207 میلیارد تومان از بانک ملی خریداری و پنج میلیارد آن بصورت نقدی پرداخت شد و 158 میلیاد تومان هم بصورت ملکی و 50 میلیارد تومان نیز تا بهمن سالجاری پرداخت خواهد شد.
یک عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران نیز به خبرنگاران گفت: در مجموعه ریسباف اصفهان، معماری بسیار زیبایی به کار رفته و اینکه این مکان تاریخی تاکنون در مرکز شهر و کنار چهارباغ حفط شده است، جای قدردانی دارد.
سیدجواد میرحسینی افزود: اکنون در بسیاری از کشورهای دیگر مانند آلمان و انگلیس نیز به تبدیل مجموعه های تاریخی- صنعتی به فضاهای عمومی شهری مورد توجه قرار می گیرد.
به گزارش ایرنا، مالکیت مجموعه تاریخی و قدیمی کارخانه ریسباف اصفهان برای تاسیس موزه بزرگ اصفهان 20 دی سالجاری از بانک ملی به وزارت راه و شهرسازی انتقال یافت.
'ریسباف' با حدود 70 هزار مترمربع مساحت بازمانده ای از مجموعه کارخانه های نساجی اصفهان است که در دوران پهلوی اول، اصفهان را به یکی از قطب های نساجی کشور تبدیل کرده بودند و تولیداتش بیرون از مرزهای ایران نیز طرفدارانی داشت.
ت/3011/6027 خبرنگار: آسیه معینی* انتشار: شکراللهی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.