به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، فریدون اله یاری روز شنبه با بیان اینکه کلیسای'آمنا پرکیج' یا وانک در محله جلفای اصفهان واقع شده است، گفت: مساحت این کلیسا هشت هزار و 731 مترمربع است و پرونده آن بعنوان یکی از بزرگترین و مهمترین کلیساهای استان اصفهان برای ثبت در میراث جهانی، بزودی تکمیل خواهد شد.
وی گفت: سه هزار و 875 مترمربع از مساحت این کلیسا، ساختمان است و مابقی به فضای سبز و باغ اختصاص دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان افزود: در دو طرف ورودی این کلیسا دو اتاق برای پذیرایی وجود دارد و در بالای درب ورودی، بُرج ناقوس در سه طبقه بنا شده که در طبقه دوم ساعت بزرگی به وزن 300 کیلوگرم قرار دارد و در چهار طرف بُرج، چهار صفحه مُدور ساعت نصب شده که قطر هر صفحه 104 سانتی‌متر است.
وی افزود: در سمت راست درِب ورودی کلیسا نیز کتیبه‌ای به ابعاد 40×53 سانتی‌متر با سنگ مرمر نصب شده است.
اله یاری با بیان اینکه در حال حاضر 13 کلیسا در محله جلفای اصفهان باقی مانده که تمام آنها به ثبت ملی رسیده است، گفت: در زمان شاه عباس صفوی، ارامنه اصفهان در محله جلفا اسکان داده شدند و 23 کلیسا نیز در این منطقه احداث شد.
وی افزود: در حال حاضر مجموعه کلیساهای آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی ثبت جهانی شده اند و پرونده کلیسای وانک بعنوان مهمترین کلیسای اصفهان نیز در حال تهیه و تکمیل برای ثبت جهانی است.
اله یاری با بیان اینکه بناهای فرهنگی و تاریخی نشان دهنده هویت تمدنی و تاریخی هر کشور است، گفت: صرف نظر از اینکه بنای تاریخی متعلق به کدام دین یا مذهب در ایران است، وجود این آثار بعنوان یک سرمایه مهم فرهنگی مورد توجه است.
وی گفت: وجود ده ها کلیسا علاوه براینکه نشان دهنده غنای فرهنگی و سابقه تمدنی و تاریخی ایران بزرگ است نماد همزیستی مسالمت آمیز ادیان مختلف در این سرزمین بزرگ و پهناور محسوب می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان افزود: کلیساهای ایران بیشتر در استان های آذربایجان غربی، اصفهان و تهران احداث شده و در برخی دیگر از شهرها و استان های کشور نیز کلیساهای مختلف مسیحیان وجود دارد که قدمت بالای تاریخی دارند.
وی گفت: اصفهان بعنوان یکی از تاریخی ترین استان های کشور در گذر زمان میزبان مسیحیان و ارامنه کشور بوده است که در زمان شاه عباس صفوی در محله ای به نام جلفا اسکان یافتند.
کلیسای وانک (در زبان ارمنی به معنی کلیسای جامع) یا آمنا پرکیج در سال 1065 هجری مطابق با 1654 میلادی، در زمان شاه عباس دوم ساخته شد.
وانک از نظر طلاکاری سقف و سطح داخل گنبد و نقاشی های تاریخی از زیباترین کلیساهای جلفای اصفهان است.
داخل کلیسا و تمام دیوارهای اطراف و جوانب آن از تزئینات نقاشی رنگ و روغن و آب طلا به سبک ایرانی و تصاویری از زندگی حضرت مسیح(ع) متاثر از نقاشی ایتالیایی است.
برج ناقوس روبروی در اصلی کلیسا به سبک ایرانی در زمان شاه سلطان حسین ساخته شد.
6027/7150
خبرنگار: علی نعمانی* انتشار: شکراللهی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.