با وجود تاکیدات بسیار برای در خانه ماندن آحاد جامعه به‌دلیل ادامه داشتن شیوع بیماری کرونا، باز شدن اداره‌ها، معضلی بزرگ و ناهماهنگ با سیاست قرنطینه‌ای محسوب می‌شود.

شرایط این روزهای کشور و استان ناشی از شیوع ویروس کرونا با زمان‌های دیگر برای همه مردم به‌ویژه مادران کارمند بسیار متفاوت و دشوار است زیرا نه امکان سپردن فرزندان به اقوام و دوستان را به‌دلیل رعایت فاصله و پیشگیری از ابتلا به این بیماری دارند و نه می‌توانند از رستوران و مراکز طبخ برای آنها غذا سفارش دهند.

یک خانم کارمند در اداره صنعت و معدن اصفهان در این پیوند به خبرنگار ایرنا گفت: در روزهای گذشته با گرفتن مرخصی یا استفاده از  دورکاری، در خانه مانده و از فرزندان پنج ساله و هشت ساله‌ام مراقبت کرده‌ام.

میترا نبوی افزود: ولی دیروز به‌دلیل الزام برای حضورم در اداره برغم تداوم تعطیلی مهدهای کودک و مدارس ناچار شدم که آنها را تنها بگذارم و بر سر کار حاضر شوم که از این لحاظ بسیار نگران هستم.

وی اظهارداشت: مسوولان باید در این شرایط حساس برای خانواده‌هایی که همسران هر دو شاغل هستند، فکری بکنند زیرا شرایط نگهداری فرزندان آنها با دیگر افراد جامعه متفاوت داست و در این شرایط قرنطینه‌ای هم نمی‌توانند از اقوام و فامیل خود کمک بگیرند.

خانم کارمند دیگری از شرکت مخابرات استان اصفهان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: زمانی که تعطیلی مراکز آموزشی و مهدهای کودک به‌دلیل عادی نشدن شرایط جاری کماکان ادامه دارد نباید زنان کارمند دارای فرزند خرسال را مجبو.ر به حضور در اداره کنند.

فرناز سهیلی که دارای یک فرزند چهار ساله است، افزود: من در شرایط حاضر مجبورم فرزندم را همراه خود به محل کار ببرم زیرا شرایط سنی او طوری نیست که در خانه تنها بماند به همین دلیل به  همراه آوردن فرزندم و حضور او در بیرون از خانه، مرا بسیار  دلواپس و نگران کرده است.

وی نیز از مسوولان درخواست کرد که کماکان امکان دورکاری یا دادن مرخصی برای مادران دارای فرزند خردسال یا با شرایط خاص را فراهم کنند.

کاهش استرس مادران کارمند در شرایط کرونایی نیازمند درک شرایط کاری آنهاست

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان با توجه به شرایط حساس زنان کارمند و مادران دارای فرزند خردسال در شرایطی که کشور و استان با مشکلات بیماری کرونا مواجه است، گفت: کاهش استرس و نگرانی این افراد نیازمند درک شرایط کاری آنها از سوی مدیران دستگاه‌هاست.

شادی فضلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر این اساس از یکسو با توجه به آغاز فعالیت ادارات از روز ۲۳ فروردین و از سویی بدلیل ادامه تعطیلی مدارس و اماکن آموزشی مانند مهدکودک‌ها و مدارس، مدیران باید شرایط مادران کارمند دارای فرزند خردسال را بهتر درک و با  دورکاری و یا مرخصی آنها موافقت کنند.

وی با مهم و سنگین برشمردن مسوولیت‌های زنان و مادران در مدیریت خانه و خانواده با هدف پیشگیری از شیوع ویروس گفت: زنان نیازمند حمایت و آرامش بیشتری هستند و این مهم هم  در خانه و هم در محل کار باید مدنظر قرار بگیرد.

مادران دارای فرزند خردسال می‌توانند از امکان دورکاری یا نوبت‌کاری استفاده کنند

سخنگوی ستاد مقابله و پیشگیری از کرونا در اصفهان نیز گفت: مادران دارای فرزند خردسال می‌توانند با موافقت مدیر مجموعه  از امکان دورکاری یا شیفت‌کاری استفاده کنند.  

حجت‌الله غلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس مصوبه دولت مقرر شده که حداکثر دو سوم کارمندان بر سر کار حاضر شوند.

وی اظهار داشت: یک سوم از کارمندان هر دستگاه و اداره می‌توانند بنا بر اولویت اعلام شده شامل شرایط سنی، خانمهای باردار، افراد دارای بیماری‌های خاص و زمینه‌ای و  مادران کارمند دارای فرزند خردسال از شرایط دورکاری و شیفت‌کاری استفاده کنند.

سخنگوی ستاد مقابله و پیشگیری از کرونا در اصفهان افزود: انتخاب و اولویت‌بندی کارمندان بر عهده مدیر یا رییس دستگاه مربوطه است.

وی با اشاره به تعطیلی برخی مراکز و دستگاه‌های پرخطر به دلیل تراکم مراجعان گفت: کماکان بخش عمده‌ای از مراکز وابسته به برخی دستگاه‌های خدماتی ماند ثبت احوال، فرهنگ و ارشاد و ورزش و جوانان تعطیل است.

غلامی با تاکید به ضرورت ادامه رعایت شرایط قرنطینه و در خانه ماندن از سایر افراد جامعه خواست تا از ترددهای غیرضروری خودداری کنند.

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون ۶۸ هزار و ۱۹۲ نفر در کشور بطورر قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۲۲ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد کل جان‌باختگان کرونا در سطح کشور به چهار هزار و ۲۳۲ نفر رسیده است.

بنابر اعلام این مرکز  در۲ روز گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی یکهزار و۹۷۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شده و با احتساب موارد جدید، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۶ هزار و ۸۱۹۲ نفر رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.