مهدی آخوند روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: امسال برای اجرای طرح های آبخیزداری در شهرستان از محل صندوق توسعه ملی ۲۰ میلیارد و ۳۸۹ میلیون ریال اعتبار اختصاص یافت که این میزان پارسال بیش از ۶۰ میلیارد ریال بود.

وی گفت: امسال عملیات آبخیزداری در ۱۱۰هزار هکتار از حوضه های رودخانه گاز مهرجان، فراخ و جندق با اعتبار حدود ۳۰ میلیارد ریال هزینه، اجرا شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خور و بیابانک ادامه داد: با اجرای این طرح ها حدود سه میلیون مترمکعب ظرفیت استحصال رواناب های سطحی افزایش می‌یابد.

آخوند با اشاره به ذخیره شدن آب در سازه های آبخیزداری شهرستان خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۲۰میلیون مترمکعب آب در ۱۲ سازه آبخیزداری شهرستان در مناطق بازیاب، عروسان گلستان، گرمه، مهرجان، جندق، پخش سیلاب حسین آباد،حسن سوخته فرخی، چاهملک و بیاضه ذخیره شد.

وی با بیان اینکه تاکنون در شهرستان خور و بیابانک بیش از ۶۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری انجام شده است, افزود: با اجرای این طرح ها بیش از ۱۰میلیون متر مکعب سیلاب استحصال شد که نقش بسزایی در افزایش آبدهی چشمه ها و قنوات شهرستان داشت.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خور و بیابانک بیان داشت: تاکنون در شهرستان خور و بیابانک ۶۰ طرح آبخیزداری با ۲۳ میلیون مترمکعب حجم آبگیری اجرا شد.

وی در ادامه به اجرای عملیات کپه کاری آنغوزه شیرین در مراتع خور و بیابانک اشاره کرد و گفت: این طرح با اعتبار یک میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی در حوزه آبخیز نوق آباد جندق اجرا شد.

آخوند تصریح کرد: این طرح با هدف غنی سازی پوشش گیاهی مراتع با کشت بذر آنغوزه انجام شده که به حفظ منابع آب و خاک و احیای مراتع و درآمدزایی خانوارهای بهره بردار کمک می کند.

وی گفت: آنغوزه, گیاه قیمتی ارزآور بسیار مهم اقتصادی است که علاوه بر بذر،کشته و شیره  آن نیز با خواص دارویی،صنعتی و دارای ارزش صادراتی است.

وی مساحت رویشگاه گیاه آنغوزه این شهرستان را صد هزار هکتار بیان کرد و افزود: مراتع زیرکشت آنغوزه شهرستان در مناطق جندق، روستاهای ایراج ، بازیاب و عروسان کوره گز است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خور و بیابانک با بیان اینکه ۶۰۰ هزار هکتار وسعت شهرستان خور و بیابانک را عرصه های بیابانی تشکیل می دهد، گفت: در این شهرستان شش کانون بحران فرسایش بادی به وسعت ۱۹۱ هزار و ۳۳۵ هکتار در مناطق گود جگارگ، چاهملک، فرخی، مصر، فرحزاد و جندق وجود دارد.

وی افزود: ۲ هزار هکتار از بیابان های غرب خور تا روستای چاهملک در تونل کانون بحران گرد و غبار قرار دارد.

آخوند بیان کرد: امسال با اعتبار حدود ۱۰ میلیارد ریال بیابان های این منطقه با بیش از ۱۸ هزار اصله گونه های تاغ و قره داغ و آتریپلکس نهال کاری شد.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات منابع طبیعی شهرستان در باره مقابله با ریزگردها و بیانزدایی ۱۵۰ هکتار نهالکاری و ۸۲ هکتار مدیریت رواناب در عرصه های ملی با اعتبار بیش ۱۰ میلیارد ریال بوده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خور و بیابانک ادامه داد: از وسعت یک میلیون و ۱۷۵ هزار هکتار شهرستان خور و بیابانک  ۶۰۰ هزار هکتار آن بیابان  که از این مساحت وسعتی بالغ بر ۶۲ هزار هکتار جنگل های دست کاشت و طبیعی، در جهت بیابانزدایی و تثبیت شن های روان ایجاد شده است.

آخوند با اشاره به توزیع نهال در هفته منابع طبیعی شهرستان افزود: در این راستا پنج هزار اصله نهال از نوع کاج، سرو، زیتون تلخ، سنجد و توت بین مردم توزیع شد.

شهرستان خور و بیابانک ۶۰۰ هزار هکتار بیابان، ۱۹۱ هزار و  ۳۳۵هکتار کانون بحران فرسایش بادی، ۵۰۰ هزار هکتار مرتع و ۲۰۰هزار هکتار مستعد عملیات آبخیزداری است.

شهرستان خور و بیابانک در ۴۲۰ کیلومتریشرق مرکز اصفهان قرار دارد.

.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.