بر اساس اعلام مسوولان وزارت کشور، یک هزار و ۲۰۰ محله در کل کشور با جمعیتی بالغ بر ۱۱ میلیون در کشور درگیر مساله حاشیه‌نشینی هستند و در اصفهان که از کانون‌های ویروس کرونا در ایران به شمار می‌رود، ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار نفر از جمعیت در مناطق حاشیه‌نشین و آسیب‌پذیر اجتماعی سکونت دارند و در خود کلانشهر اصفهان ۴۴ محله حاشیه‌نشین و سکونتگاه غیر رسمی با جمعیتی حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر وجود دارد.

بیشتر این حاشیه‌نشینان با توجه به مطالعات صورت گرفته در سکونتگاه های غیررسمی چهار شهر استان شامل اصفهان، نجف آباد، خمینی شهر و شهرضا شناسایی شده‌اند.

با توجه به مطالعات انجام شده در این چهار شهر می‌توان گفت در شهر اصفهان ۴۰ درصد ساکنان، در نجف آباد ۲۵ درصد، در شهرضا در محله‌های مختلف به صورت متغیر از سه تا  ۲۷ درصد و در خمینی شهر در محله‌های مختلف بین سه تا ۱۴ درصد از ساکنان را مهاجران و افراد جویای کار تشکیل می‌دهند.

مسکن ساکنان این مناطق بطور عموم گلی، خشتی و آجری است و مردم آن در خانه‌هایی کوچک و بیشتر اجاره‌ای و با شمار بالایی از افراد بصورت مشترک زندگی می کنند، مشاغل این منطقه به طور عمده ناپایدار و بدون دوام مانند کارگران فصلی، چاه کن، دستفروش، بنا، کشاورز، لوله‌کش و متاسفانه شمار معتادان، معلولان و کودکان کار به وفور در بین آنها به چشم می‌خورد.

این روزها که بیماری کووید-۱۹  هزاران نفر را در جهان مبتلا کرده و صدها نفر را از بین برده به تاکید کارشناسان خطر برای این مناطق حاشیه‌ای بیش از گذشته احساس می‌شود زیرا در صورت ابتلای حتی یک نفر در بین آنان سرعت نشر ویروس در مقایسه با دیگر مناطق سرعت به مراتب بالاتری خواهد داشت و بی شک شمار تلفات بالا خواهد بود.

رییس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان  روز شنبه در گفت و گو با ایرنا  با بیان این که کرونا جان دست‌کم ۴۵۰ هزار نفر ساکنان حاشیه‌نشین استان اصفهان را تهدید می‌کند،   اظهارداشت:  توزیع ماسک، مواد ضدعفونی کننده و محلول‌های بهداشتی بطور رایگان در  سکونتگاه‌های غیررسمی و مناطق آسیب‌پذیر شهری ضروری است و با انجام چنین کاری باید از بحران در مناطق حاشیه نشین جلوگیری کرد.

کورش محمدی راه اندازی مراکز بهداشتی موقت در مناطق فقیرنشین اصفهان را لازم دانست و ادامه داد: در این مراکز می‌توان با حداقل‌های آموزشی و توزیع اقلام بهداشتی تا حد ممکن جلوی شیوع ویروس را گرفت.

وی اضافه کرد: همچنین ایجاد حس تعلق به دیگران و شهر در ساکنان مناطق کم برخوردار که از نیازهای اساسی چنین مناطقی پیش تر مطرح می‌شد، اکنون باید تقویت شود تا این افراد برای همکاری با مسوولان بهداشتی و شهری سهیم شوند.

رییس کمیسیون اجتماعی شورای شهر اصفهان گفت: بی شک بی توجهی به این مناطق دامنگیر کل شهر خواهد شد و تا قبل از بروز شرایط حاد باید برای آن اقدام سریع و موثر کرد.

محمدی خاطرنشان کرد: حاشیه نشینی معضلی اجتماعی و مورد توجه جامعه شناسان شهری و سایر علوم مربوط  به شهرسازی بوده، اما اکنون و در شرایطی که همگان برای مقابله با کووید-۱۹ تلاش می‌کنند همه مسوولان بخصوص مسوولان شهری و سلامت باید برای سکونتگاه های غیر رسمی و بخش های کم بضاعت شهری چاره اندیشی کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان‌اینکه ۱۸۳ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در این استان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شده‌اند، گفت: تاکنون ۱۱ نفر از بین آنها فوت کرده‌اند.

آرش نجیمی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: بیشتر افراد جان باخته بر اثر بیماری کرونا در استان بالای ۶۰ سال سن دارند اما یکی از آنها فردی حدود ۱۷ ساله و دارای بیماری زمینه دیابت نوع یک بود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: تا شانزدهم اسفند از ۷۳۲ نمونه مشکوک گرفته شده، جواب آزمایش ۱۸۳ مورد ابتلا به کرونا مثبت و قطعی و جواب ۵۴۹ مورد منفی بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.