کمال حیدری روز پنجشنبه به مناسبت "دهمین بسیج ملی آموزش همگانی تغذیه" در گفت وگو با خبرنگاران در سالن همایش‌های معاونت بهداشت علوم پزشکی اصفهان افزود: باید برای رفع این مشکل فکر اساسی کرد و آگاهی بخشی رسانه‌ها در مورد تغذیه سالم می‌تواند نقش بسزایی در تامین سلامت جامعه داشته باشد.

وی بیان کرد:  هرچند مردم در شادی و عزا به تهیه و توزیع غذا می‌پردازند ولی به ارزش غذایی آن توجه نمی‌کنند و برای آگاهی بخشی در این خصوص از چهاردهم تا آخر دی با عنوان بسیج ملی آموزش همگانی تغذیه که با شعار " تغذیه سالم با جایگزین غذای سالم"  برگزار می‌شود.

وی با اشاره به همکاری معاونت بهداشت علوم پزشکی اصفهان با سایر نهادهای مرتبط با تغذیه مردم یادآور شد: از اول سال تا امروز به کمک کمیته امداد در سبد غذایی چهار هزار و ۱۹۲ کودک زیر پوشش این نهاد اصلاحاتی انجام شد تا ارزش غذای مصرفی آن‌ها افزایش یاید و در  اقدامی  مشابه با همیاری بنیاد علوی یک هزار و ۳۵۴ نفر از مادران باردار نیازمند به تغذیه سالم زیر پوشش قرار گرفتند و به کمک بهزیستی استان سه هزار و ۵۰۰ کودک در هر هفته حداقل یک وعده غذای گرم سالم با ارزش غذایی بالا ارایه می شود.

حیدری تصریح کرد: تغذیه از مهمترین موضوعات در سلامت است و توجه به تغذیه سالم می‌تواند بسترساز طرح‌های امنیت غذایی جامعه  و کاهش آمار بیماری‌های غیرواگیر و درمان بیماری‌های قلب و عروقی، چاقی، لاغری مفرط، کوتاه قدی باشد و سلامت تغذیه به طور معمول وابسته به تصمیم‌گیری تک تک افراد جامعه است و اطلاع هر فرد از ارزش غذایی و تاثیرات غذای سالم بر سلامت فرد می‌تواند در تغییر سبک تغذیه جامعه موثر باشد.

وی ادامه داد: تغذیه نادرست از مهمترین عوامل موثر در مرگ و میر زودهنگام  برای افراد زیر ۷۰ سال در استان و کشور است و تغذیه ناسالم در کنار کم تحرکی می تواند به مرگ زودهنگام منجر شود.

رییس مرکز بهداشت علوم پزشکی اصفهان گفت: در طرح تحول سلامت توجه ویژه‌ای به بیماری‌های غیر واگیر شد و در فهرست خدمات ارایه شده به مردم در این طرح خدمات "مشاوره تغذیه"  اضافه شد و به همین منظور ۷۳ نفر نیروی در معاونت بهداشت برای این حوزه جذب شده است.
وی با اشاره به تهیه سند بیماری‌های غیر واگیر در کارگروه سلامت استان که پیش از این رونمایی شد، اضافه کرد: این سند زیربنایی وظایف همه نهادهای موثر در سلامت جامعه را مشخص می‌کند و در آن به مباحث ارزش غذایی و تغذیه سالم توجه ویژه ای شد و سازمان‌های ذی ربط موظفند در راستای این سند برای نیروها و عموم شهروندان امنیت غذایی فراهم کنند. 

امنیت غذایی در مقابل نا امنی غذایی مطرح می شود و به مفهوم دسترسی محدود یا نامطمین به غذای کافی و سالم از نظر تغذیه ای یا توانایی محدود برای دستیابی به غذا از راه های مقبول اجتماعی است.

حیدری گفت:سالانه  حدود ۳۵ میلیون تن غذا در کشور  دورریز می‌شود که معادل یک میلیارد وعده غذایی است و از مردم و رسانه ها خواست به فرهنگ جمع آوری دور ریز غذا با رعایت مسائل و اصول بهداشتی توجه کنند.

وی به اجرا شدن آزمایشی طرح جمع‌آوری بهداشتی و استفاده از غذای اضافی در برخی رستوران‌های شهر اصفهان اشاره کرد و گفت: هشت هزار غذا از این محل تامین و به دست خانواده نیازمند رسیده است و می‌توان این طرح را برای صنف‌های  و شیرینی فروشی و پوشاک اجرا کرد.
محمد حسن انتظاری رییس دانشکده و عضو هیات علمی دانشکده تغذیه علوم پزشکی اصفهان در این نشست گفت: میزان مطلوب مصرف میوه در روز ۲ تا چهار واحد (هر واحد معادل یک میوه)، سبزی سه تا پنج واحد ( هر واحد معادل یک لیوان یا یک بشقاب کوچک سبزی، یک گوجه، خیار یا هویج متوسط) و لبنیات ۲ تا چهار واحد ( هر واحد معادل یک لیوان) است. 

وی افزود: میزان مطلوب مصرف تخم مرغ در روز یک تا ۲ واحد است و در طول روز باید از انواع غذاها به صورت متعادل و متنوع استفاده کرد.

وی تخم مرغ را کامل‌ترین غذا برشمرد که مصرف آن هیچ‌گونه ضرری ندارد و می‌تواند تمام "آمینو اسیدهای" مورد نیاز بدن را به خصوص برای کودکان در حال رشد تامین کند.

وی تاکید کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان مصرف میوه، سبزی و لبنیات بین مردم استان اصفهان کمتر از میزان مطلوب است و ثابت شده کلسترول تخم مرغ در حد مجاز است و بجز برخی از افراد که LDA بالایی دارند همه افراد می توانند روزانه یک عدد تخم مرغ استفاده کنند. 

وی ادامه داد: مصرف بیش از حد مطلوب نمک، چربی و قند موجب شیوع زیاد بیماری های غیرواگیر شده و میزان شیوع دیابت به حدود ۱۰، فشار خون بالا به ۲۵ درصد، کلسترول بالا به ۴۶ درصد و چاقی و اضافه وزن به ۶۰ درصد در کشور رسید که با جایگزین های غذای سالم می توان از شیوع بیشتر بیماری های غیرواگیر جلوگیری کرد.


استان اصفهان با جمعیتی بالغ بر پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفر که در ۲۴ شهرستان و ۱۰۵ شهر استان ساکن هستند دارای دو دانشگاه علوم پزشکی است. از این تعداد حدود پانصد هزار نفر زیر پوشش علوم پزشکی کاشان و چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر زیر نظر علوم پزشکی اصفهان قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.