مجید نوری عصر دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا بیان کرد: پیشینه این خانه تاریخی با ۷۵۰ مترمربع زیربنا واقع در خیابان واصف آران‌وبیدگل به دوره قاجاریه بازمی‌گردد و هم‌اکنون اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان در آن مستقر است.

وی افزود: مرمت این خانه تاریخی با نظارت سازمان میراث فرهنگی در جریان است و شماره ثبتی اثر هم با امضای رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تا دو ماه آینده ابلاغ خواهد شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران‌وبیدگل وجود ۱۵۰ خانه دارای ارزش تاریخی در این شهرستان که تنها ۳۹ باب آنها در فهرست اثرهای ملی به ثبت رسیده را یادآور شد و اظهار داشت: نزدیک به ۱۰ درصد از این خانه‌های تاریخی ثبت نشده، در آستانه تخریب قرار دارد که از جمله می‌توان به خانه کرباسی‌ها اشاره کرد.

وی پیش‌تر از از مرمت ۱۱ بنای تاریخی شهرستان آران‌وبیدگل تا پایان سال‌جاری با اعتبار ۸۵۰ میلیون ریال بودجه استانی و سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال اعتبار ملی تا پایان سال جاری در این شهرستان خبر داده بود.

۵۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی در شهرستان آران‌وبیدگل شناسایی شده که از میان آنها ۱۴۰ مورد تا کنون در فهرست اثرهای ملی به ثبت رسیدند.

آران‌وبیدگل با جمعیت بیش از ۱۰۳ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۶ کیلومتری کاشان و ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

۷۴۷۲/۸۱۲۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.