سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از دهه ۶۰ تا کنون با عنوان ها و ساختارهای مختلف و در زمینه‌های مربوط به آثار تاریخی، باستانی، گردشگری و صنایع دستی ایران شکل گرفت و فعالیت کرد تا اینکه سرانجام در تابستان امسال با رای مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان به وزارت خانه تبدیل شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح یک فوریتی تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را تصویب کردند که پس از تایید شورای نگهبان در تاریخ ۲۶ مرداد از سوی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به رئیس‌جمهوری ابلاغ شد.

بر اساس این مصوبه، بنا شد از تاریخ تصویب این قانون، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با همه اختیارها و وظایفی که به‌موجب قوانین و مقررات با رعایت بند د ماده ۲۹ قانون مدیریت خدمات کشوری و بند الف ماده ۲۸ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه و بدون توسعه تشکیلات و افزایش نیروی انسانی به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تبدیل شود. 

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری ایران بیست و هشتم مرداد امسال در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون تشکیل "وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی" را برای اجرا به نهاد ریاست جمهوری و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ و ۳۰ مرداد در حکمی علی اصغر مونسان را به سرپرستی این وزارت تازه تاسیس منصوب کرد.

برخی از کارشناسان و مسئولان با استقبال از تشکیل این وزارت، تاکید کردندکه تامین و توزیع منابع برای این بخش بهتر صورت می گیرد و حتی می تواند ارز آوری، درآمدزایی و اشتغال زایی کشور از صنعت میراث فرهنگی و گردشگری را افزایش دهد.

با توجه به اینکه در سال های اخیر قطع وابستگی به درآمدهای نفتی در اولویت سیاست ها و برنامه ریزی های کشور قرار گرفته است، رونق صنعت های وابسته به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می تواند در پیشبرد اهداف تعیین شده، موثر باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان تاکید کرد: با تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بودجه های این مجموعه دولتی بهبود می یابد.

فریدون اله یاری در گفت و گو با ایرنا افزود: ۲ سازمان میراث فرهنگی و ایرانگردی و جهانگردی در دهه ۸۰ بخشی از وزارت فرهنگ و ارشاد بودند و پس از آن در قالب یک سازمان با یکدیگر ادغام شدند و پس از پیوستن سازمان صنایع دستی در قالب معاونت ریاست جمهوری اقدام به فعالیت کردند.

وی با اشاره به مزیت های تشکیل وزارت جدید میراث فرهنگی اظهار داشت: با نگاه به فعالیت های ۱۵ ساله سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در می یابیم که در این مجموعه پس از ادغام، اتفاقات مثبتی از جمله ایجاد تحرک در مرمت آثار تاریخی، ثبت ملی آثار، تعیین حریم آثار تاریخی، ایجاد موزه های دولتی و مشارکتی و خصوصی، ایجاد اقامتگاه های بومگردی، ایجاد گردشگری متوازن، توسعه کیفی صادرات صنایع دستی، ایجاد شهر های جهانی و ملی صنایع دستی و افزایش سرمایه گذاری در حوزه گردشگری با نجات بخشی خانه های تاریخی صورت گرفت.

اله یاری ادامه داد: با تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امید است از یک سو منابع بودجه ای بیشتری به این مجموعه اختصاص یابد و از سوی دیگر با تجدید ساختار سازمان پیشین در قالب وزارتخانه جدید، ساختار این مجموعه در راستای انجام وظایف خطیری که بر عهده دارد،تقویت شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان گفت: در سال های اخیر شاهد فعالیت های ارزشمندی در سه بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سطح کشور و به ویژه در استان اصفهان بودیم  و امید است با تشکیل وزارت خانه جدید شاهد شکوفائی هر چه بیشتر کشور در این بخش ها باشیم.

حجت الاسلام موسوی لارگانی افزود: با توجه به کارنامه فعالیت علی اصغر مونسان در زمان تصدی ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، خدمات ارزنده ای در سطح کشور انجام شد و امیدوارم وی به عنوان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توسط نمایندگان مردم انتخاب شود.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در چهار سال اخیر شاهد رشد روز افزون حفاظت از آثار تاریخی، توسعه پایدار گردشگری و ترویج صنایع دستی در کشور به ویژه استان اصفهان بودیم.

حیدر علی عابدی افزود: با توجه به حضور ۲ ساله مونسان در راس سازمان میراث فرهنگی،شاهد توسعه اقامتگاه های بومگردی در سطح کشور به ویژه استان اصفهان هستیم و بسیاری از سرمایه های بخش خصوصی که به صورت ناکارآمد انباشته و منجر به افزایش نقدینگی در کشور شده بود را به سمت صنعت گردشگری سوق داد.

وی با بیان اینکه این صنعت در کشور و استان اصفهان نهادینه شده است، به افزایش اشتغال در این زمینه اشاره و تاکید کرد: امروز در حوزه های گردشگری و میراث فرهنگی شاهد اشتغال در کشور هستیم و اهمیت موضوع در این است که دولت بدون هزینه در قالب صنعت گردشگری موفق به ایجاد اشتغالزایی شده است.

نماینده مردم اصفهان خاطرنشان کرد: توسعه گردشگری از طریق شناخت کشورهای جدید هدف گردشگری و توسعه صادرات صنایع دستی از طریق شیوه های تجارت نوین از دستاورد های سازمان میراث فرهنگی در ۲ سال اخیر است.

عابدی ابراز امیدواری کرد با تشکیل این وزارت خانه و ادامه فعالیت مونسان در این مجموعه شاهد ارتقای هر چه بهتر فعالیت های آن باشیم.

جلسه رای اعتماد علی اصغر مونسان گزینه پیشنهادی وزارت خانه میراث فرهنگی و گردشگری سه‌شنبه این هفته در مجلس شورای اسلامی برگزار می شود.

۳۰۱۱/۶۰۲۶/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.