به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین علی سعیدی چهارشنبه شب در همایش «انقلاب اسلامی، تحولات منطقه، چشم انداز آینده» در مدرسه علمیه دارالشفاء افزود: امروز جمهوری اسلامی ایران در عرصه های منطقه ای و بین المللی باعزت و اقتدار است، اما با اختلاف هایی در داخل کشورمان مواجه هستیم.
وی اظهار داشت: گاهی اختلاف ها به دلیل اختلاف سلیقه ها و شیوه های مدیریتی است، گاهی بر سر راهبردها و مسائل کلان کشور است، اما گاهی اختلاف ها به دلیل مبانی و اصول است.
وی با بیان این که مکتب والای اسلام، جهانی است و همه انسان ها را تحت پوشش خود قرار داده و مربوط به همه عصرها و دوره هاست، اظهار داشت: اگر اختلاف بر سر حاکمیت دینی، منشا مشروعیت، ولایت فقیه، نحوه تعامل با غرب و دیگر اصول و مبانی باشد، روحانیت و حوزه های علمیه باید وظیفه و تکلیف خود را در برابر این اختلاف ها به خوبی بدانند و به آنها عمل کنند.
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، ریشه و منشاء اختلاف ها و جناح بندی ها در کشور را سه دیدگاه دانست و گفت: نظریه اول سکولاریسم است، یعنی جدا کردن دین از سیاست، دیدگاه دوم مدرنیته اسلامی است، یعنی شرطی کردن حکومت دینی و ارتباط ارگانیک با آموزه های غربی و دیدگاه سوم نگاه تمدنی به اسلام است، یعنی اسلام دین جامعی است که از تجربه های دیگر تمدن ها بهره مند می شود، اما نباید در تفکر لیبرالیسم و آموزه های غربی هضم شود.
سعیدی، مرز و قلمرو اختلاف ها در این سه دیدگاه را جامعیت دین، منشا مشروعیت، حجیت حکم ولی فقیه، رسالت ولی فقیه و تبعیت از ولی فقیه عنوان کرد و افزود: اختلاف ها در دیدگاه ها در سیاست خارجی نیز نمود پیدا می کند، مثلا در حمایت از کشورهای اسلامی، برخی اعتقاد دارند که با دفاع از مردم مظلوم عراق و سوریه و یمن و فلسطین، نمی توانیم با کشورهای غربی ارتباط برقرار کنیم.
وی با اشاره به اختلاف دیدگاه ها در حوزه اقتصاد، شکاف طبقاتی بوجود آمده در کشور را مورد توجه قرار داد و گفت: آنچه امروز در کشور مشاهده می کنیم، خودنمایی کاخ نشینان با ثروت های آنچنانی در برابر کوخ نشینان است که برای کشورمان مشکل ساز خواهد شد.
سعیدی با بیان این که امروز مولفه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نسبت به گذشته تغییر یافته است و این متغیرها در استنباط احکام تاثیرگذار خواهد بود، گفت: ماهیت حکومت، محوریت حکومت، ساختار حکومتی و مدل حکومتی از جمله این تغییرهاست.
وی در پایان بر ضرورت تبیین اصول و مبانی اسلام و انقلاب در جامعه از سوی مبلغان و روحانیان تاکید کرد و گفت: اختلاف های امروز در کشورمان اختلاف های مبانی و اعتقادی است و وظیفه حوزه های علمیه است که زمینه روشنگری خواص را حداقل فراهم بیاورند.
همایش «انقلاب اسلامی، تحولات منطقه، چشم انداز آینده» به همت بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم و با حضور جمعی از علما و فضلا و اساتید سطوح عالی و خارج حوزه های علمیه در مدرسه علمیه دارالشفاء قم برگزار شد.
8146 / 1175 خبرنگار: سید محمدرضا بهشتی پور ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.