نرگس فرشادپور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به این که انجمن استومی با کمک بیمه ها و پرستاران مراکز درمانی، بیماران استومی را شناسایی می کند، افزود: استومیت ها بیمارانی هستند که به دلایل مختلف از جمله ناهنجاری های مادرزادی دستگاه گوارش از بدو تولد، سرطان روده بزرگ، سرطان مثانه، بیماری های التهابی روده و تصادفات تحت جراحی قرار می گیرند و خروجی مدفوع یا ادرار آن ها برای همیشه یا موقتا از راه شکم تعبیه می شود.
به گفته وی، از بین رفتن کنترل دفع مدفوع و ادرار، از بین رفتن فرم عادی بدن، نداشتن اعتماد به نفس لازم برای حضور در اجتماع، مشکلات خانوادگی و شغلی، هزینه گزاف وسایل مورد نیاز، مشکلات روانی ناشی از اصل بیماری و قبول استومی شدن، از جمله مشکلات عمده ‌ای است که دائم گریبان گیر این بیماران است.‌
وی گفت: این عده به خاطر دفع غیر ارادی ادرار و مدفوع، همیشه مجبور هستند کیسه ‌ای را که پزشک معالج به روی قسمتی از شکم ‌شان نصب کرده، همراه داشته باشند و به این لحاظ همیشه معذب و نگران هستند که مبادا بوی مدفوع یا ادرار آن ها که بدون اراده وارد کیسه ‌ها می ‌شود، باعث اذیت و آزار دیگران شود.
فرشادپور اضافه کرد: این بیماران معمولا تلاش می‌ کنند فردی متوجه استومیت بودن آن ها نشود، زیرا پس از این که در محیط کار و جامعه کسانی متوجه بیماری آن ها می شوند، تلاش می‌ کنند به بهانه ‌های مختلف از آن ها کناره گیری کنند؛ آنها از این موضع، همیشه در معرض بی ‌مهری دیگران قرار دارند.
وی با بیان این که آموزش و استفاده از کیسه مناسب بسیاری از این بیماران را به زندگی عادی برمی گرداند، گفت: انجمن با شناسایی بیماران نیازمند کیسه و ملزومات مربوط شامل پانسمان و خمیر مخصوص و اسپری های محافظ و تمیز کننده را در اختیار بیماران قرار می دهد و همه خدمات ویزیت و مشاوره نیز رایگان می باشد.
وی از بیماران استومی درخواست کرد: برای ارتقاء کیفیت زندگی، آگاهی از نحوه استفاده از تجهیزات مورد نیاز و اطلاع از وسایل روز دنیا به انجمن حمایت از بیماران استومی واقع در بیمارستان شهید بهشتی قم مراجعه نمایند.
فرشادپور، بی اطلاعی بیماران از وجود انجمن حمایتی را از مشکلات اساسی دانست و بیان کرد: استومیت ‌ها هم اکنون دارای پزشکان ویژه، بخش‌ های تخصصی‌ و تجهیزات ‌پزشکی مخصوصی هستند که با مراجعه به آن ها تا حدودی می‌ توانند بیاموزند که مانند مردم عادی زندگی کنند.
به گفته وی، انجمن حمایت از بیماران استومی علاوه بر استان قم از شهرستان ها و استان های همجوار از جمله مرکزی، لرستان، کرمانشاه و همدان نیز بیمارانی را تحت پوشش دارد.
وی در ادامه با بیان این که بیماران استومی معمولا از قشرهای ضعیف جامعه هستند، ادامه داد: با این حال این بیماران تحت پوشش حمایتی هیچ یک از ارگان ‌های متعهد و مسئول پزشکی و یا نهاد بیماری‌ های خاص کشور هم قرار ندارند.
فرشادپور گفت: بیماران استومی برای جلوگیری از آلودگی و نشت مواد دفعی به بدن و لباس از کیسه هایی استفاده می کنند که قیمت آن بسته به شرایط بیمار بین 140 هزار ریال تا یک میلیون و 200 هزار ریال است که برخی روزانه و برخی چند روز یکبار تعویض می شود.
وی با بیان این که هزینه این بیماران 10 تا 15 میلیون ریال در ماه است، افزود: استومیت ها باید خمیری برای آب بندی دور روده برای جلوگیری از نشت مواد دفعی به روی پوست استفاده کنند که بین یک میلیون تا یک میلیون و 200 هزار ریال هزینه دارد.
وی ادامه داد: قیمت پانسمان های مخصوص برای محافظت از پوست شکم از 230 تا 500 هزار ریال و کمربند برای نگهداری کیسه روی شکم نیز از 400 تا 800 هزار ریال است.
مدیر انجمن حمایت از بیماران استومی قم گفت: برخی از این بیماران به دلیل شیمی درمانی هزینه های دارویی زیادی باید بپردازند و معمولا از لحاظ تغذیه ای نیز در شرایط مناسبی نیستند.
وی با اشاره به این که بیماری استومی برای مردم بسیار ناآشناست، گفت: خیران می توانند کمک های خود را به شماره حساب 5880765946 و شماره کارت 6104337751621002 به نام بانک ملت واریز نمایند.
انجمن استومی کشور در سال 1380 در تهران تشکیل شد و شعبه این انجمن در استان قم در سال 1392 در بیمارستان شهید بهشتی راه اندازی شده است.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.