به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از دفتر آیت الله احمد مبلغی، وی در یادداشتی درخصوص حماسه اربعینی حسینی آورده است: مصداق های عشق و اخلاق در عاشورا مانند عشق به ظلم ستیزی، یاری رسانی به مظلوم، نصح و دلسوزی، احسان و ... اموری انسانی هستند و زمین و زمان نمی شناسند. نگاه های کلان، اساسی و فوق مسائل خرد در اربعین که معطوف به اخلاق و و امت محوری اسلامی است، باید در تعامل ها، تصمیم ها و سطوح ارتباطی از سوی مردم، اقوام و مذاهب مرتبط به اربعین به خوبی رعایت گردد.
مبلغی دراین یادداشت با بیان اینکه اربعین به دلیل فضای جهانی شدن، قدرت جذب اقوام، گروه ها و وقومیت های مختلف را دارد، گفته است: اربعین قادر است به سرعت هر چه تمام، هویت ذیل خود را در جهت همگرایی تقویت کند و اقوام در ذیل خود را منسجم کند.
وی دراین یادداشت با اشاره به این که در فضای جهانی شدن، رفتن به سمت اجتماع ، اتحادیه و هویت ها، بسیار محل توجه ناظران بین المللی و جامعه شناسان قرار دارد، اظهار داشته است: اربعین توانایی دارد بحث عرب و عجم را -که برخی رسانه های جهانی آن را دستاویز خود قرار داده اند - در درون خود هضم و کمرنگ کند و در بین ملت ها ایجاد همگرایی نماید. ما باید نسبت به پیام های اربعین و نقشی که در معادلات جهانی ایجاد می کند حساس بوده و حساب ویژه ای باز کنیم، اربعین به دلیل چسبندگی آن به قیام عاشورا و ارتباط تنگاتنگ با نهضت حسینی، نمی تواند پیامی جدا از آن حادثه داشته باشد.
وی ادامه داده است: در ذات عاشورا نگاه به امت نهادینه شده و بازشدن آغوش نهضت حسینی به روی حتی مسیحی با حفظ مسیحیت خود گشوده شده است و ذات، محتوا، ادبیات و تجربه های تاریخی آن تعصب قومیتی و مذهبی را برنمی تابد.اربعین به دلیل ارتباط با حادثه عاشورا، به صورت ذاتی، هیچگونه تنشی را در امت نمی تواند ایجاد کند، بلکه فراتر، در صورت آگاه سازی و آموزش شرکت کنندگان، می تواند پشتوانه ای برای امت و وحدت امت اسلامی باشد.
وی ادامه داد: حماسه اربعین قدرت آن را دارد که شعارهای خرد را پس زده و آنها را به حاشیه براند واین مساله اگر تحت آموزش های کلان دینی و معرفتی قرار گیرد، شفاف تر و شتابان تر به جلو می رود.
دربخش دیگری ازاین یادداشت آمده است:اربعین برای عاشورا یک رسانه بزرگ است که در حال تبدیل شدن به یک ابررسانه است، اربعین آمده است تا واقعیت های مربوط به عاشورا را منعکس و با سپردن آن به دست تحلیل، بازتحلیل، تبیین و اعلام ، مسیر نفوذ و نهادی شدگی را برای عاشورا محقق سازد.
بیش از دو میلیون زائر ایرانی هفته گذشته با حضور در عراق در مراسم عزاداری اربعین حسینی در کربلای معلی شرکت کردند.
حدود 20 میلیون زائر از سراسر جهان در راهپیمایی اربعین حسینی در کشور عراق حضور داشتند.
7401/ 6133/ تنظیم: بهمن اطمینان ** انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.