به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، آیت الله سید محمد سعیدی روز چهارشنبه در جلسه شورای توسعه قرآنی استان قم، افزود: اگر قرآن را بر کوه قلب و روح خود حاکم کنیم، می توانیم فعالیت های بزرگی انجام دهیم، از این رو انسان هایی که در برابر قرآن خضوع و فروتنی کردند، کارهای بزرگی انجام داده اند که از جمله این کارها برپایی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.
وی با اشاره به این که قرآن کریم هنگام وارد شدن در جامعه ای بر ادیان دیگر حاکم می شود، تصریح کرد: اگر می خواهیم قرآن را در جامعه به جایگاه اصلی خود برگردانیم، باید انگیزه ها را رشد دهیم.
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) در ادامه سخنان خود، پوشاندن و نوشاندن مردم را یکی از سنت های دین دانست و ابراز کرد: برپایی ایستگاه های صلواتی در ایام اربعین یکی از فعالیت های ارزنده و ارزشمند می باشد که شایسته است این سنت را ادامه دهیم؛ در این راستا باید انگیزه کمک های مردمی را تقویت کنیم.
سعیدی عنوان کرد: امام حسین(ع) در عرصه مجاهدت با سر بریده به تلاوت قرآن پرداختند، از این رو باید با حفظ سنت ها فعالیت های جدیدی را در این عرصه انجام دهیم.

** در توسعه فرهنگ قرآنی، نباید از ایده های فردی و طرح های کوچک غافل شد
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار قم نیز در این جلسه گفت: در توسعه فرهنگ قرآنی برخی موسسه ها و اداره ها به صورت فردی ابتکارهای بسیار مطلوبی در این زمینه دارند که نباید از آنها غافل بود.
احد جمالی با اشاره به این که استان قم در عرصه قرآنی از جایگاه ویژه ای در کشور برخوردار است، اظهار کرد: در جامعه اسلامی به ویژه قم در عرصه های قرآنی فعالیت مطلوبی انجام و مشاهده شده است.
وی افزود: با توجه به ظرفیتی که استان قم در عرصه فعالیت های قرآنی دارد، اگر طرح قابل دفاعی پیرامون فعالیت های قرآنی داشته باشد، می توانیم بودجه ای را به این عرصه اختصاص دهیم.
وی به موضوع ترویج فرهنگ قرآنی اشاره و خاطرنشان کرد: در موضوع ترویج فرهنگ عمومی قرآن کریم باید طرح هایی در قالب دستگاه های اجرایی تعمیم داده شود.

** هفته قرآن و عترت به میزبانی قم برگزار می شود
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم نیز با بیان این که قم یکی از معدود استان‎ های میزبان هفته قرآن و عترت در کشور است، گفت: هفته قرآن و عترت در روزهای 6 تا 12 اسفندماه امسال در قم برگزار می ‎شود.
سید موسی حسینی کاشانی با اشاره به این که در چارت جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قرآن وعترت تثبیت شده است، افزود: شورای توسعه فعالیت های قرآنی در سطح کلان کشور در 3 زمینه آموزش، پژوهش و ترویج فعالیت می ‌کند.
وی با بیان این که شورای توسعه قرآنی در استان ها قرار است در راستای هماهنگی برنامه های قرآنی با محوریت امام جمعه استان عمل کند، افزود: شورای توسعه قرآنی برای هماهنگی دستگاه‌ ها فعالیت می کند؛ امیدواریم بودجه‎ های خاص قرآنی نیز دریافت شود تا دستگاه ‎ها بتوانند فعالیت خود را توسعه دهند.
وی فعالیت های موسسه های قرآنی را مد نظر قرار داد و عنوان کرد: موسسه های قرآنی استان قم، فعالیت های کشوری انجام می دهند، از این رو برای ادامه فعالیت ها نیازمند بودجه هستند.
وی با اشاره به این که 16 فعال قرآنی در سال جاری در قم بیمه شده اند، خاطرنشان کرد: 53 موسسه قرآنی داری پروانه، 23 مدرسه دارای موافقت اصولی و 15 موسسه با رویکرد قرآنی در استان وجود دارد.
حسینی اظهار کرد: طرح ملی تلاوت نور در آموزش و پرورش، طرح های قرآنی در مساجد و طرح آزمون حفظ قرآن در بهمن ماه سال جاری با مشارکت اداره کل اوقاف و امور خیریه انجام خواهد شد.
وی با اشاره به فعالیت ها برای اجرای برنامه در هفته قرآن و عترت، ادامه داد: فعالیت قرآنی تنها مختص اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست، بلکه با مشارکت همه دستگاه ها برگزار خواهد شد.
هم چنین در این نشست، از پوستر هفته قرآن و عترت که از 6 تا 12 اسفند ماه سال جاری در قم برگزار می شود، با حضور مدیران کل و چهره های قرآنی استان در سالن محراب آستان کریمه اهل بیت (س) رونمایی شد.
7406/ 1175 تنظیم کننده: عباس منجمی ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.