به گزارش ایرنا، در این مراسم حضرات آیات نوری همدانی، مکارم شیرازی ، شبیری زنجانی و سبحانی از مراجع عظام آیات امینی، علوی بروجردی، فاضل لنکرانی، مؤمن، نمازی، مقتدایی، غروی و امامی کاشانی و حجج اسلام و المسلمین سید علی خمینی، مروی، غروی و غرویان حضور یافته بودند.
همچنین رئیس سازمان صدا و سیما، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، سید مهدی صادقی استاندار قم، احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، جمعی از مدیران دستگاههای اجرایی و اقشار مختلف مردم نیز دراین آیین باشکوه حضور داشتند.
نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این مراسم با اشاره به جایگاه علم و علما در مکتب والای اسلام، خاطرنشان کرد: در آیات و روایات بسیار نسبت به اهمیت و جایگاه علم آموزی اشاره شده است و علمای اسلام در طول تاریخ همواره برای دفاع از مکتب تشیع ایستادگی کرده اند.
آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری ویژگی های بارز علمی و اخلاقی مرحوم آیت الله راستی کاشانی را مورد توجه قرار داد و گفت: این عالم ربانی و فقیه مجاهد علاوه بر تلاش خستگی ناپذیر در عرصه تحصیل و تدریس علوم دینی، در عرصه مبارزات سیاسی نیز همواره در کنار امام راحل و مقام معظم رهبری حضور داشت.
وی این مرحوم را از مبارزان سرسخت دوران طاغوت خواند و افزود: ایشان که از استوانه های نظام اسلامی ما بود عمر خود را برای خدمت به اسلام و انقلاب سپری کرد و یار روزهای سخت امام راحل بود.
وی افزود: رحلت حقیقتا برای حوزه های علمیه سخت و ناگوار است.
مرحوم آیت الله راستی کاشانی با پیروزی انقلاب اسلامی در مسئولیت‌هایی چون عضویت در دفتر استفتائات امام خمینی، شورای تشخیص صلاحیت فقهی و اجتهاد کاندیداهای شورای عالی قضایی، دبیری شورای عالی حوزه علمیه قم و همچنین نمایندگی مجلس خبرگان رهبری در دوره‌های اول و دوم از استان تهران خدمات شایسته‌ای را ارائه کرد.
وی‌ در سال‌ 1306 در شهرستان‌ کاشان‌ به‌ دنیا آمد. وی‌، تحصیلات‌ ابتدایی‌ را تا پایه ششم‌ در این شهر به‌ پایان‌ رسانید و به‌ دلیل شوق‌ فراوان‌ به‌ کسب‌ معارف‌ اسلامی‌ و علوم‌ دینی‌، وارد حوزه علمیه شد، دروس‌ دوره ادبیات‌ و بخشی‌ از دروس‌ سطح‌ را نزد استادان‌ مشهور آن‌ دیار آموخت‌ و سپس‌، عازم‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ شد.
در قم‌، نیز رسائل‌، مکاسب‌ و کفایه‌ را به‌ پایان‌ رساند و در کنار آن‌ به‌ تحصیل‌ فلسفه‌، کلام‌ و تفسیر مشغول‌ بود. پس‌ از آن‌، عازم‌ نجف‌ اشرف‌ شد تا ضمن‌ باریابی‌ به‌ درگاه‌ مولای‌ متقیان‌، علی‌ (ع‌) از محضر استادان‌ آن‌ دیار نیز بهره‌ ببرد که‌ این‌ سفر بیش‌ از 25 سال‌ به‌ طول‌ انجامید. علت‌ مهاجرت‌ ایشان‌ به‌ نجف‌ اشرف‌، علاقه‌ فراوان‌ ایشان‌ به‌ تفسیر قرآن‌ کریم‌ واطلاع‌ از جلسات‌ درس‌ تفسیر آیت‌الله‌ خویی‌ بود.
وی‌ از نخستین‌ روزهای‌ نهضت‌، به‌ جمع‌ مبارزان‌ پیوست‌ و همواره‌ با اطاعت‌ از رهنمودهای‌ امام‌ خمینی‌ (ره‌) به‌ افشاگری‌ ماهیت‌ شوم‌ خاندان‌ پهلوی‌ و تلاش‌ برای‌ استقرار نظامی‌ اسلامی‌ با بهره‌گیری‌ از معارف‌ اهل‌ بیت‌ (ع‌) پرداخت.
آیت الله راستی‌، با عضویت‌ در جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌، جزء فعالان‌ این‌ مجموعه‌ شد و امضای‌ او در زیر بسیاری‌ از اعلامیه‌ها و بیانیه‌هایی‌ که‌ بر ضد شاه‌ منتشر می‌شد، به‌ چشم‌ می‌خورد.
وی پس از تحمل ماه ها بیماری به دلیل کهولت سن روز 29 شهریور ماه 1396 دعوت حق را لبیک و دارفانی را وداع گفت.
8146 / 6133/ خبرنگار- سید محمدرضا بهشتی پور ** انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.