به گزارش ایرنا، آیت الله مرتضی مقتدایی روز شنبه در آیین تجلیل از بازنشستگان دادگستری قم، افزود: شان و منزلتی بالاتر از این نیست که انسان بتواند در دستگاه قضایی، قضاء اسلامی را پیاده کند.
وی اضافه کرد: دستگاه قضا باید مجری عدالت باشد و مقتدرانه برای احقاق حقوق مظلومان تلاش کند تا عدل در جامعه جاری شود.
وی با بیان این که قضا در اسلام شاخه ای از ولایت است، گفت: قضاوت لیاقت و شایستگی بالایی لازم دارد و بر اساس نظر امام راحل، قاضی باید دارای ویژگی اجتهاد باشد.
مقتدایی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) تاکید فراوانی داشتند که دستگاه قضایی، اسلامی و قوانین نیز برگرفته از وحی باشد و قضات نیز مسلمان، معتقد و مجتهد باشند.
وی با اشاره به اهتمام ویژه امام راحل نسبت به دستگاه قضا، اضافه کرد: امام خمینی(ره) تاکید داشتند روحانیان از حوزه های علمیه جذب دستگاه قضاوت شوند تا این نهاد بر اساس قوانین اسلام مدیریت شود.
وی با بیان این که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، قوانین برخلاف شرع بیِّن اسلام بود، خاطرنشان کرد: برای تربیت قضات و تنظیم قوانین زحمات زیادی کشیده شد و امروز قضات بر اساس عدل و عدالت حکم می دهند.
در این آیین که حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه حضور داشت، از 140 بازنشسته دادگستری قم تجلیل به عمل آمد.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.