به گزارش ایرنا، محمد حسنی روز یکشنبه در نشست خبری دومین جشنواره بین المللی خاطره و داستان اشراق در نگارستان اشراق اظهار کرد: 845 اثر در بخش خاطره کوتاه، 39 اثر در بخش خاطره بلند، 161 اثر در بخش داستان کوتاه، 25 اثر در بخش سفرنامه، 19 اثر در بخش رُمان، 68 اثر در بخش صوتی، بیش از 250 اثر در بخش فیلم و بیش از 200 اثر در بخش بین اللمل به دبیرخانه این جشنواره رسید.
وی گفت: به منظور استفاده از تجربه های مبلغان غیرایرانی با همکاری جامعه المصطفی العالمیه فراخوان این جشنواره به سه زبان عربی، اسپانیولی و انگلیسی نیز ترجمه و در اختیار طلبه های غیرایرانی نیز قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: دربخش بین الملل بیش از 200 اثر از 27 ملیت به این جشنواره رسیده است که 50 اثر از 18 ملیت توانستند به بخش نهایی راه یابند.
رئیس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اظهار کرد: آیین اختتامیه دومین جشنواره بین المللی خاطره و داستان اشراق 22 شهریور ماه جاری ساعت 17 با شرکت طلاب حوزه علمیه و کارشناسان ادبیات و سخنرانی چند شخصیت برجسته در سالن همایش های غدیر قم برگزار می شود.
وی خاطرنشان کرد: در این آیین از دو کتاب که یکی کتاب برگزیده خاطرات در دوره پیشین جشنواره است و دیگری کتابی در حوزه خاطرات تبلیغی می باشد، رونمایی خواهد شد.
حسنی دربخش دیگر سخنان خود، با بیان این که موج خاطره نگاری به یک حرکت جدی تبدیل شده است، گفت: یکی از هدف های برگزاری این جشنواره، استفاده از تجربه های مبلغان و ثبت و ضبط خاطره ها و تجارب تبلیغی آنهاست.
وی با بیان این که در این زمینه گنج بزرگی در دست داریم، تاکید کرد: باید از این تجربه های مبلغان بهره ببریم و ضرورت و لزوم خاطره نویسی و انتقال تجربه ها برای مبلغان تبیین شود تا از تعامل آنها با مردم و ارتباط با قشرهای گوناگون جامعه در این زمینه استفاده شود.
وی با بیان این که نخستین دوره جشنواره های خاطره نگاری اشراق و داستان اشراق در سال های پیش به صورت مجزا برگزار شده بود، گفت: به منظور نزدیک تر شدن داستان نگاری با امر تبلیغ و نیز صرفه جویی در هزینه ها دومین دوره جشنواره های مذکور تجمیع گردید.

* برگزاری شب های خاطره در حوزه های علمیه
دبیر دومین جشنواره بین المللی خاطره و داستان اشراق نیز در این نشست گفت: ما در حوزه تاریخ شفاهی ظرفیت های توانمندی داریم، هر چند در این چند دهه اخیر تاریخ مکتوب مقداری مورد مغفول مانده و مورد توجه قرار نگرفته و این درحالی است که تاریخ مکتوب از لحاظ ثبت و ماندگاری فوق العاده ماناتر و داری ارزش و قدمت بیشتری می باشد.
حجت الاسلام سید احمد بطحایی گفت: برای ماه مبارک رمضان امسال، تراکت‌ هایی طراحی و بین بیش از هشت هزار تَن مبلغان توزیع شد تا خاطره های خود را روی تراکت بنویسند و ارسال کنند که مورد استقبال قرار گرفت.
رئیس انجمن خاطره و داستان مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، خاطره نگاری اربعین حسینی(ع) را یکی از بخش های جنبی این جشنواره نام برد که در دو بخش تصویری و صوتی آثار جمع آوری شده است.
وی با بیان این که با توجه به حجم بالای اثرهای رسیده، آثار در سه مرحله داوری شد، گفت: داوران بخش نهایی در قسمت داستان آقایان احمد شاکری، بایرامی و علی موذنی و در قسمت خاطره آقایان سرهنگی، بهداروند و علیزاده هستند.
وی با تاکید بر ارتقای سطح دانش طلبه ها در بخش خاطره نویسی و داستان گفت: برگزاری دوره های آموزشی و تخصصی به صورت مجازی و نیز برگزاری جلسه شب های خاطره در حوزه های علمیه سراسر کشور یکی از برنامه های جنبی این جشنواره است.
بطحایی خاطرنشان کرد: در برگزاری این جشنواره نهادهای دیگری هم چون؛ سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان های عقیدتی سیاسی سپاه و ارتش و جامعه المصطفی العالمیه نیز همکاری داشته اند.
علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این جشنواره؛ در قم می توانند با تلفن 371160 با پیش شماره 025 تماس بگیرند و یا به دبیرخانه این جشنواره به نشانی قم، خیابان شهدا، کوچه 21، فرعی اول سمت چپ، پلاک 50 و یا به نشانی اینترنتیwww.eshragh.ir مراجعه کنند.
دومین جشنواره بین المللی خاطره و داستان اشراق توسط مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می شود.
7406/ 6133/ خبرنگار: عباس منجمی ** انتشاردهنده: جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.