به گزارش ایرنا، مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) شهرداری قم در این جلسه، با اشاره به اختصاص 48 هکتار زمین در منطقه پردیسان به عنوان زمین معوض برای بافت فرسوده گفت: استفاده از زمین‌ های پردیسان سرعت اجرای طرح های بافت فرسوده را بالا می برد.
علیرضا خاکی با اشاره به آمادگی سرمایه گذاران برای حضور در بافت فرسوده شهر قم اظهار کرد: طرحی برای حضور سرمایه گذاران در محله حائری که در مجاورت میدان شهید مطهری شهر قم قرار دارد، تهیه شده چرا که این محله در گذشته محل سکونت زائران حرم مطهر حضرت معصومه(س) بوده است.
وی با اعلام این که شهرداری آمادگی همکاری با دستگاه ‌های گوناگون را در زمینه بازآفرینی بافت فرسوده شهر قم هم چون محله حائری دارد، گفت: وجود حرم مطهر در بافت فرسوده شهر قم موجب تداوم زندگی در این بافت شده است و باید طی سال‌ های آینده با انجام طرح ‌های بازآفرینی در این بافت، جلوی ناهنجاری ‌ها را در این منطقه بگیریم.
وی با اشاره به ضرورت توجه بیشتر به بافت فرسوده گفت: بخش زیادی از بودجه شهرداری صرف خدمت رسانی به زائران بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت(ع) می ‌شود، از این رو باید بودجه ویژه ای برای بهسازی بافت فرسوده اختصاص پیدا کند.
خاکی گفت: در سال ‌های اخیر طرح‌ هایی در بافت فرسوده شهر قم مانند ساماندهی گذرخان انجام شد، ولی نسبت به شهرهای دیگر عقب ماندگی در زمینه بهسازی بافت فرسوده در شهر قم وجود دارد، این بافت دارای حساسیت زیادی است و تمام منطقه های اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) جزو بافت فرسوده هستند.
مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) شهرداری قم اظهار کرد: باید از فرصت‌ های موجود در بافت فرسوده شهر قم برای بهسازی این بافت استفاده کنیم.

* اجرای برنامه جامع اقدام مشترک در زمینه بازآفرینی پایدار شهری در قم
رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان قم در این جلسه، با اشاره به برنامه جامع اقدام مشترک در زمینه بازآفرینی پایدار شهری در قم گفت: طی سال ‌های اخیر که اعتبارهای ویژه ای برای بحث بازآفرینی پایدار شهری به قم اختصاص پیدا کرد و این برنامه تهیه شد.
وی افزود: از سال 94 تاکنون شاهد کاهش درخواست‌ ها برای دریافت تسهیلات بانکی نوسازی منازل در بافت فرسوده بودیم که این به دلیل کمبود نقدینگی مردم است.
وی گفت: امیدواریم با کاهش سود بانکی تسهیلات نوسازی بافت فرسوده، شاهد افزایش درخواست ها برای دریافت تسهیلات را در این بافت ها باشیم.
فتاحی زاده خاطرنشان کرد: بافت مرکزی شهر قم به دلیل موقعیت خاص نیازمند نگاه جدی است و به دنبال تمرکز بیشتر طرح ها در منطقه مرکزی شهر هستیم.
وی با بیان این که باید به دنبال مشارکت اجتماعی بیشتر و فعالیت ‌های تسهیل گری باشیم، گفت: طرح جامع اقدام مشترک با رویکرد برنامه ششم توسعه در استان تهیه شده است.
وی اقدام های ترویجی را برای نوسازی بافت فرسوده شهر قم ضروری برشمرد و گفت: سه هزار میلیارد ریال در یک برنامه پنج ساله برای اجرای طرح جامع اقدام مشترک نیاز می باشد، البته برخی از طرح ها مانند تملک تیمچه بازار و توسعه امامزاده چهل اختران(ع) ممکن است که در طول این طرح تکمیل نشود و در فازهای بعدی ادامه یابند.
فتاحی زاده گفت: تفاهم ‌نامه‌ هایی با نهادهای مردمی و دستگاه‌های گوناگون برای محقق کردن هدف های طرح نوسازی بافت فرسوده امضا کرده ایم تا فضای بافت فرسوده را پویا کنیم و امنیت این منطقه ها بیشتر شود.
وی با اشاره به وضعیت خانه‌ های تاریخی شهر قم خاطرنشان کرد: خانه تاریخی لاجوردی یکی از بهترین خانه‌ های تاریخی این شهر است و باید زودتر عملیات مرمت آن شروع شود.
وی گفت: هنوز نتوانسته ایم خانه محلات و دفاتر تسهیل گری را به صورت مطلوب در بافت مرکزی شهر قم ایجاد کنیم، باید خانه ‌های تاریخی شهر قم را با اولویت ایجاد موزه و دفاتر تسهیل گری به تملک دربیاوریم و گذرهای تاریخی این شهر مثل «گذر جَدا» ساماندهی شوند.

* فضای سبز در بافت فرسوده کم داریم
دبیر علمی کنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان قم نیز در این جلسه، با اشاره به معنای واژه بازآفرینش گفت: تولد دوباره یکی از معانی بازآفرینش است و به دنبال بازآفرینش بافت فرسوده و تاریخی شهر قم هستیم.
شبنم فاطمی خاطرنشان کرد: بافت فرسوده شهر قم دارای پیچیدگی‌ های بسیاری می باشد، به همین علت مدیریت شهری نتوانسته است که زیاد در بافت فرسوده ورود کند.
وی با اشاره به طرح احیای محله حائری شهر قم که در مجاورت میدان شهید مطهری قرار دارد، گفت: محله حائری هویت تاریخی دارد و مسجد حضرت آیت‌ الله عبدالکریم حائری یزدی موسس حوزه علمیه در این محله قرار دارد و این محله در گذشته محل اسکان زوار حرم مطهر حضرت معصومه(س) و پناهگاه مستضعفان و محرومان شهر بوده است.
وی به معضلات و مشکلات محله حائری اشاره و اظهار کرد: این محله دارای موقعیت ویژه ای نسبت به بارگاه ملکوتی کریمه اهل ‌بیت(ع) است و با این وجود خانه ‌های متروکه در این محله، مهاجران غیرایرانی و قشر محروم در آن زندگی می کنند.
دبیر علمی کنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان قم بیان کرد: هم چنین در این محله مغازه ‌های بسیاری قرار دارد، ولی برخی از آنان متروکه هستند که این امر یک ظرفیت بالقوه تجاری در محله حائری است.
وی گفت: میدان میوه و تره بار به وسعت دو هکتار در محله حائری قرار دارد، هم چنین شاهد زمین ‌های رها شده زیادی در این محله هستیم که می ‌توانیم از این زمین ‌های رها شده برای کاربری‌ های مورد نیاز به واسطه نزدیکی به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) بهره ببریم.
مشاور طرح باز آفرینش محله حائری شهر قم خاطرنشان کرد: طرح بهسازی محله حائری بر اساس طرح تفصیلی شهر قم است و مردم این محله پس از بازآفرینی محله، کیفیت زندگی شان بهتر خواهد شد.
دبیر علمی کنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان قم با بیان این که فضای سبز در بافت فرسوده کم داریم، گفت: باید فضای سبز بیشتری در بافت فرسوده شهر قم ایجاد شود تا بتوانیم بافت اجتماعی را در آن تقویت کنیم.
این جلسه با حضور هوشنگ عشایری و سید جواد میرحسینی از اعضای هیات مدیره و مجتبی نور پور مدیرکل دفتر امور حقوقی و قراردادهای شرکت عمران و بهسازی ایران وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.
شرکت عمران و بهسازی شهری ایران وابسته به وزارت راه و شهرسازی است.
هسته اولیه شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در سال 64 با تاسیس دفتر بهسازی بافت شهری در حوزه معاونت شهرسازی و معماری وزارت مسکن و شهرسازی وقت شکل گرفت. بعدها و به منظور پیش ‌نگری، پیشگیری و درمان مسائل مورد اشاره و با رسالت تجدید حیات شهری و نیل به شهر پایدار و مشارکتی، سازمان عمران و بهسازی پدید آمد.
7406/ 6133/ خبرنگار: عباس منجمی ** انتشاردهنده: جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.