به گزارش ایرنا، فریده مصطفوی عصر دوشنبه در دیدار جمعی از آموزشیاران نهضت سواد 'آموزی استان قم خاطرنشان کرد: کسی که دین داشته باشد ولی از نعمت علم محروم باشد، منافقان ومغرضان او را به راحتی منحرف خواهند کرد.
وی ادامه داد: علم بدون دین نیز سر از انحراف در خواهد آورد که نمونه آن فرود آمدن بمب های اتمی بر سر مردم بی گناه و کودکان، زنان، مدارس و بیمارستان ها می باشد.
وی گفت: اگر این کشورهایی که از نظر علمی پیشرفت کرده اند در کنار علم خود، دین داشتند چنین کارهایی را انجام نمی دادند، بنابراین دین و علم باید به صورت توامان و با هم باشند.
دختر امام راحل به معلمان نهضت سوادآموزی توصیه کرد: در کنار آموزش علم به سوادآموزان، آنها را از نظر دینی، اخلاقی و مبانی شرعی نیز مورد توجه قرار دهند.
وی ادامه داد: متاسفانه قبل از انقلاب در شهر قم، طبقه متوسط همه بی سواد بودند ولی بعد از انقلاب، امام راحل در پیام تاریخی مردم را برای قیام جهت به پا کردن نهضت سوادآموزی فراخوانده و این کار را از منزل خودشان آغاز کردند.
مصطفوی بیان داشت: امام راحل این را نقص می دانستند که در کشور ایران به عنوان مهد تمدن و محل پرورش ملاصدرها، حکیم نظامی، ابوعلی سینا ها و ... افراد بویژه بانوان از سواد محروم باشند.
وی ادامه داد: امام راحل از مسئولان خواستند که کشور را به مدرسه تبدیل کنند و حتی از همسر خود خواستند که بانوانی که در منزل کار می کردند را باسواد کنند و در حقیقت این کار را از منزل خود شروع کردند.
مصطفوی گفت: در زمان تاسیس موسسه خیریه دوازدهم فروردین در قم، دراولین اقدام، سرمایه گذاری برای سوادآموزی را آغاز کرده و اطراف شهر قم افرادی را شناسایی و بیش از 50 کلاس سواد آموزی را دایر کردیم.
وی ادامه داد: در سال 66که نهضت سوادآموزی فراگیر شده، ما کلاس ها را به نهضت واگذار کردیم.
وی با اشاره به اینکه امام راحل سوادآموزی را عبادت و از ضروریات می دانستند، گفت: امام از سال 58 در اولین گام، نهضت سواد آموزی را راه اندازی کرده و همیشه به این امر توجه خاص داشتند که اولین آیه ای که بر پیامبر اسلام (ص) نازل شده، مربوط به قلم، نوشتن و خواندن و یاد دادن بود.
مصطفوی گفت: سلاطین گذشته با سواد مردم عادی مخالف بوده و تصور آنها این بود که سواد تنها مربوط به سلاطین و طبقه بزرگان و اشراف است، در حالی که احادیث و روایات متعددی از پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع)در مورد تحصیل علم داریم.
مصطفوی خاطرنشان کرد: باید از نظر اخلاقی، دانش آموزان ما متدین به دین اسلام و اخلاقیات باشند، معلمان باید کتاب های امام راحل مانند چهل حدیث و برخی آثار آیت الله جوادی آملی را مطالعه و به دانش آموزان و سوادآموزان منتقل کنند.
دختر امام راحل توصیه کرد: سعی کنیم پیرو راه امام راحل باشیم، امام یک انسان باتقوا، متدین و خداشناس و خداباور بودند، کسی نیست که اخلاص داشته باشد ولی در قلب مردم جای نداشته باشد و امام از روز اول تنها دنبال خدمت به مردم بودند.
وی ادامه داد: حضرت امام راحل همچنین از نظر دیانت و اخلاق اسلامی سرآمد بودند، امام درهیچ جلسه ای شرکت نمی کردند که در آن غیبت کسی شود، در صورت غیبت در جلسه، آن مجلس را ترک می کردند.
مصطفوی گفت: ایشان برای خانواده احترام زیادی می گذاشتند، به علم و دانش و خواندن ونوشتن اهمیت زیادی می دادند.
وی با اشاره به خاطراتی از امام راحل و مهربانی ایشان نسبت به فرزندان ادامه داد: امام راحل می فرمودند کسی که درس می خواند، محترم است، امام راحل عبادات، کارهای اجتماعی و علمی را با هم دنبال می کردند.
وی در پایان گفت: محب ائمه واهل بیت (ع) بودن بسیار خوب است ولی باید روش و منش آنها را مطالعه کنیم سعی کنیم به آنها نزدیک شویم.
دراین دیدار حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا قاسمی نیا معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش قم گزارشی از وضعیت سوادآموزان این استان را ارائه داد.
7401/ 6133/ خبرنگار- بهمن اطمینان ** انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.