محمدرضا طلایی روز شنبه در گفت وگو با ایرنا ادامه داد: در سال جاری 230 میلیارد ریال تسهیلات دولتی برای استفاده از سیستم های آبیاری نوین به بخش کشاورزی استان اختصاص یافته است.
وی بیان داشت: همچنین آبیاری به صورت قطره ای و یا با استفاده از نوار تیپ در بیش از 90 درصد زمین های کشاورزی اجرایی خواهد شد تا از این طریق بتوان میزان مصرف آب در بخش کشاورزی استان را تا بیش از 50 درصد کاهش داد.
وی بااشاره به سیاستهای حمایتی دولت در توسعه آبیاری نوین گفت: دولت برای ترویج استفاده از روش های آبیاری نوین و تحت فشار درمزارع کشاورزی قم، بخشی از تسهیلات بانکی را به صورت بلاعوض به کشاورزان پرداخت می کند.
طلایی، کاشت گیاهان دارویی رایکی ازالگوهای تغییرکشت دانست و گفت:این نوع گیاهان به دلیل برخورداری از مزایای اقتصادی و مصرف آب کم در این استان مورد اهتمام قرار گرفته است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی قم، اضافه کرد: درحال حاضر نزدیک به 133هکتار از زمین های کشاورزی استان برای کشت این گیاهان ازجمله نعنا فلفلی، نعنا معمولی، شوید، به لیمو، بابونه، زیره سبز، بید مشک، گل محمدی و زعفران اختصاص یافته است.
وی خاطرنشان کرد: استان قم به خاطر شرایط اقلیمی در منطقه کم آب کشور قرار گرفته است از این رو برای مدیریت در مصرف آب، ارقام جدید محصولات کشاورزی همچون پسته و گل محمدی که نیاز به آب کمی دارند، جایگزین محصولات گذشته همچون یونجه شدند.

**مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی قم نیز در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: در تعالیم اسلامی مدیریت مصرف بهینه منابع آب مورد تاکید قرار گرفته و یکی از مولفه های سبک زندگی اسلامی و ایرانی است.
محمد احمدی جبلی بااشاره به این که صرفه جویی در مصرف آب یک فرهنگ است گفت: آیات قرآن و احادیث فراوان، با تعبیرهای گوناگون، اسراف و زیاده روی در هر کاری را به طور عام و در مورد آب، به طورخاص، مورد نکوهش قرار داده است.
وی افزود: قرآن کریم دو عبارت صریح راجع به صرفه جویی آب و مدیریت تقاضا دارد که باید با فرهنگسازی درست، آموزش های لازم در خصوص درست مصرف کردن آب را به مردم ارائه کرد.
وی ادامه داد: در دین اسلام، اسراف ممنوع است و این ممنوعیت همه ابعاد زندگی انسان را فرا می گیرد یعنی همه مردم در تمام شئون و در هر زمان و مکان موظفند اصل اسراف کردن را رعایت کنند چرا که نعمت های الهی امانت هایی هستند که خداوند برای رشد و تعالی انسان ها در اختیار آنها قرار داده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم با بیان این که همه در بهینه مصرف کردن آب باید مشارکت داشته باشند گفت: فرهنگ صرفه جویی را باید به همگان و به خصوص کودکان بیاموزیم چرا که در این سن آموزش ها می تواند کاربردی تر و در ذهن کودکان بماند.
وی ادامه داد: عده ای صرفه جویی را به معنای کم مصرف کردن معنا کرده اند ولی به نظر می رسد این معنا نمی تواند اقتصادی باشد از این رو هر کسی می تواند در حد نیاز خویش و استفاده شخصی از منابع آبی به خصوص آب بهره مند شود.
وی با تاکید بر این که در شهر کویری قم صرفه جویی آب ضرورت دارد گفت: شرایط اقلیمی گرم و خشک و کمتر بودن میزان بارش های سالانه از میانگین کشوری و افزایش روز به روز جمعیت از جمله مواردی است که باید مورد اهتمام قرار گیرد.
وی بیان داشت: خشکسالی های 16 سال اخیر تاثیر بسزایی بر روی منابع آبی استان داشته و بسیاری از منابع خشک شدند و یا دچار کاهش شدید آبدهی شدند که این امر در روستاهای استان قم نمایان است.
احمدی جبلی خاطر نشان کرد: به دلیل کاهش چشمگیر بارندگی ها در سال آبی 95 - 94 و کاهش آبدهی بسیاری از منابع آبی و حتی خشک شدن برخی از این منابع در حال حاضر، 40 روستا از طریق تانکرهای سیار آبرسانی می شوند.
به گفته وی، متوسط سرانه مصرف در بخش خانگی 14 متر مکعب در ماه است که باید با درست مصرف کردن، سرانه مصرف را کاهش داد.
وی از شهروندان خواستار شد با توجه به وضعیت نامناسب منابع آبی صرفه جویی را پیش از گذشته به خصوص در فصل تابستان جدی بگیرند و از استفاده غیرضروری خودداری کنند.

** اصلاح رفتارهای غلط در صرفه جویی منابع آبی
مدیر آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب قم نیز در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به این که اصلاح رفتارهای غلط در صرفه جویی منابع آبی باید مورد توجه عموم مردم قرار گیرد گفت: از شیوه های مدیریت مصرف اصلاح ابزار و رفتار است که در اصلاح رفتار، با تغییر عادت های غلط مصرف و اصلاح آن، رفتار صحیح مصرف جایگزین شده و نهادینه می شود.
محمد کربلایی ابراهیمی افزود: در همین راستا به منظور جلوگیری از تبخیر آب، آبیاری فضای سبز و باغچه را در ساعات پایانی شب بایستی انجام داد و با ایجاد سایه بان بر روی کولر های آبی، ماهیانه در مصرف یک هزار لیتر آب صرفه جویی کنیم.
وی ادامه داد: همچنین هنگام شستشوی دست و صورت، مسواک زدن و وضو شیر آب را ببندیم و قبل از روشن کردن ماشین لباسشویی و یا ظرفشویی، بگذاریم مقدار لباس ها و ظروف کثیف به حداکثر ظرفیت خود برسد و برای شستن خودروی خود از یک سطل آب و اسفنج استفاده کنیم.
وی با اشاره به این که اصلاح ابزار نیز یکی از راهکارهای مدیریت مصرف آب است گفت: بایستی تجهیزات آبی پرمصرف قدیمی با تجهیزات کم مصرف جایگزین شود چراکه شیرهای اهرمی با 30 درصد کاهش مصرف جایگزین خوبی برای شیرهای آب قدیمی است.
وی خاطر نشان کرد: بکار گیری سردوش های کاهنده مصرف 6 تا 9 لیتر در دقیقه کاهش مصرف آب را به دنبال دارد، استفاده از فلاش تانک های دو زمانه کم مصرف و شیرهای چشمی تا 70 صد مصرف آب را کاهش می دهد به طور کلی بهره گیری از سایر ابزار های کاهنده مصرف آب نقش بسزایی در بهینه سازی مصرف آب خواهد داشت
مدیر آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب قم اضافه کرد:همچنین به منظور هدر رفت احتمالی آب، به صورت دوره ای، ماهیانه لوله و اتصال های منزل ازجمله خروجی فاضلاب آب شیرین کن های خانگی، شناور کولرهای آبی، سیفون توالت فرنگی و فلاش تانک ها را بررسی و کنترل کرد.
وی با تاکید بر این که بی آبی چالش هایی عدیده ای را به بار آورده است گفت: با توجه به قرار گرفتن استان قم در اقلیم گرم و خشک کشور و کاهش بارندگی به علت خشکسالی های چند دهه اخیر، افزایش تقاضای آب در اثر افزایش جمعیت، گسترش شهرنشینی، ارتقای سطح بهداشت و رفاه، توسعه صنعت، کشاورزی و فضای سبز، این استان همواره از گذشته تا کنون مشکلاتی جهت تامین آب مورد نیاز مردم داشته است.
وی بیان داشت: برای تامین پایدار آب مورد نیاز قم، طرح های گوناگونی به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی از جمله حفر چاه های متعدد، انتقال آب از دشت علی آباد، سرشاخه های دز از فاصله 300 کیلومتری، احداث 2 سد 15 خرداد و کوچری، ساخت تصفیه خانه ها، ایستگاه های پمپاژ، ایجاد شبکه توزیع و نیز شبکه مجزای آب شیرین با صرف هزینه های بسیاری اجرایی شده است ضمن این که نگهداری و بهره برداری مناسب از تاسیسات، بهبود، توسعه و به روز کردن آنها نیز هزینه بر است.
وی با بیان این که جیره بندی آب جتناب ناپذیر است گفت: انتقال آب از سرشاخه های دز به قم آخرین راه حل تامین آب استان قم است در صورت استفاده بی رویه مردم از این آب با کیفیت، در آینده ای نزدیک بایستی به دنبال منابع جدید تامین آب باشیم که چنین امکانی وجود نخواهد داشت.
کربلایی ابراهیمی ابراز داشت: رعایت نکردن الگوی مصرف بهینه آب، چالش های موجود جهت تامین آب را تشدید کرده و با اختلال در سیستم آبرسانی، امکان تامین آب با کیفیت مناسب و فشار مطلوب صورت نخواهد گرفت.
وی از کاهش ذخایر آبی استان خبر داد و گفت: اجرای طرح های جدید تامین آب، نباید احساس امنیت مطلق در مردم را به وجود آورد، چرا که با افزایش مصرف، کاهش بارندگی و کم شدن ذخایر آب زیر زمینی، بحران آب به صورت جدی و مستمر کشور ایران و به ویژه استان کویری قم را مورد تهدید می کند.
وی خاطر نشان کرد: با شرایط بحران کنونی کشور در حوزه آب، رویکرد وزارت نیرو از سالیان گذشته از مدیریت تامین به سمت مدیریت مصرف سوق پیدا کرده است، لذا مردم باید با بکارگیری شیوه های مدیریت مصرف، آب را هوشمندانه مصرف کرده و از استفاده نادرست این مایه ارزشمند اجتناب کنند.
8138/ 6133/ گزارش: فرزانه پیری **انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.