به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام یحیی جهانگیری سهروردی شامگاه دوشنبه در کارگاه آموزشی نقش زن در اندیشه غرب که توسط مرکز مطالعات زن و خانواده به صورت مجازی برگزار شد، با بیان اینکه متأسفانه فرهنگ هژمون غرب در سراسر دنیا گسترش پیدا کرده است، افزود: زمانی که می‌گوئیم باید غرب را بشناسیم منظور غرب فیزیکی نیست بلکه سرزمین تاریکنایی است که وجود دارد، به عنوان مثال در داستان حی بن یقظان که یک داستان دراماتیک و اسطوره‌ای در ادبیات ماست زمانی که عنوان می‌شود که وی از غرب به شرق می‌رود منظور غرب و شرق فیزیکی نیست بلکه منظور این است که وی از تاریکی‌ها نقل مکان می‌کند.

وی با بیان اینکه فرهنگ غرب محدود به سرزمین نیست یعنی زمین محور نیست بلکه فرهنگ محور است، تصریح کرد: زن غربی زنی است که در فرهنگ غربی زیست می‌کند در حالی که ممکن است در هر جایی باشد و محدود به مکان نیست.

این پژوهشگر بین الملل بیان کرد: زن در غرب نه تنها فرهنگ هژمونی است، بلکه دارای پشتوانه نظری، دراماتیک، روانشناسی و غیره است، همچنین پیشران است یعنی هر روز مرزهای خود را گسترش داده و پیشران عمل می‌کند پس باید این فرهنگ را شناخته و جایگاه خود را نسبت به آن تعیین کنیم.

وی گفت: آیت الله جوادی آملی می‌فرمایند که در فرهنگ غرب انسان یعنی چند کیلو گوشت که متولد شده و در آیدی کارت او تاریخ متولد شدن و تمام شدن او را می‌نویسند.

حجت الاسلام جهانگیری عنوان کرد: در فرهنگ ما انسان از قبل از تولد مورد توجه و مطالعه قرار می‌گیرد برای مثال اینکه مادر چه نگاهی به او داشته، مادر و جنین چه تغذیه‌ای داشته باشند و غیره در حالی که غرب امروز خود علیه خود نبرد می‌کند و می‌گوید که نباید تنها به تولد به عنوان آغاز و مرگ به عنوان پایان زندگی انسان نگاه کرد.

وی ادامه داد: غربی‌ها مطالعات خود را از زمان تولد تا جنین عقب برده‌اند و ممکن است که به زودی به عالم ذر نیز برسند، غرب بیش از این شورش خواهد کرد و حتی در مورد اینکه مرگ پایان زندگی نیست نیز به دنیا خواهد گفت، یعنی دیدگاه‌های اسلام را تحت عنوان دیدگاه‌های جدید خود معرفی خواهد کرد.

این کارشناس مسائل دینی بیان کرد: پیامبر (ص) می‌فرمایند که اگر کودکی خوشبخت می‌شود خوشبختی در شکم مادر او رقم می‌خورد که البته فعالیت‌های وی در طول زندگی نیز بی تأثیر نخواهند بود و شقاوت او نیز در شکم مادر رقم می‌خورد.

وی در خصوص لزوم نمایاندن فرهنگ و تمدن دینی خود به دنیا افزود: علت عدم نمایاندن فرهنگ و تمدن دینی این است که اولاً غرب را خوب نشناختیم و دوماً خودمان را مدحور غرب میدانیم.

حجت الاسلام جهانگیری در خصوص وظایف و اهداف ما افزود: شناخت غرب یعنی ابتدا باید زمین دشمن را بشناسیم که امروز به گستره جهان است و شناخت زن در اسلام به جهت این است که ببینیم چطور می‌توان دیدگاه اسلامی زن را در زمین دشمن پیاده کرد.

وی بیان کرد: متأسفانه ما تمام این مفاهیم را حاصل جبر و تقدیر می‌دانیم ولی غرب آنها را راهبرد و تدبیر می‌فهمد بنابراین باید حواسمان باشد که بعدها مفاهیم و آموزه‌های اسلام را با برندهای غربی به خورد ما و فرزندان ما ندهند و فرزندان ما شاهد پکیج‌های غربی باشند نه اسلام ناب محمدی چرا که امروزه بسیاری از مفاهیم و موضوعات مورد بحث در غرب نظیر خداشناسی و معرفت شناسی حرف اصلی خود ماست.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: باید منتظر نسخه‌های غرب نباشیم و سبک زندگی اسلامی و نظیر این مدل‌ها را به دنیا معرفی و پیاده سازی کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 1428812
  • منبع: mehrnews.com
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.