جدی گرفتن شیوع ویروس کرونا

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: گرمای هوا تاثیری در فعالیت ویروس کرونا ندارد و باید مردم خطر کرونا را جدی بگیرند.

محمدرضا قدیر در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران افزود: با وجود  گرمای هوا در برخی از استان‌های کشور، اما سیر ابتلا به کرونا در آن‌ها کاملا صعودی است.

تعطیلی اماکن‌ مذهبی تا پایان اردیبهشت

استاندار قم، با بیان این‌که قم هنوز شرایط وضعیت سفید بیماری کرونا را ندارد، گفت: اماکن مذهبی قم شامل حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س)، مسجد مقدس جمکران، بقاع متبرکه و مساجد همچنان تا پایان اردیبهشت ماه جاری بسته هستند و نمازهای جماعت و جمعه نیز برگزار نمی شود.

بهرام سرمست در پایان جلسه ویدیوکنفرانس ستاد ملی کرونا در گفت وگو با خبرنگاران افزود: در این جلسه موضوع های مهمی مطرح و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز کل کشور را بر اساس معیارهای خاص کرونا از قبیل آمار ابتلا و شیوع بیماری به سه منطقه قرمز، سفید و زرد تقسیم بندی کرد که جزییات آن اعلام خواهد شد.

لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی توسط اداره‌ها

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم گفت: تمامی دستگاه‌های اجرایی قم همچنان موظف به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در ادارات هستند.

محمدرضا گروسی در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران افزود: ۷۰ درصد از دستگاه‌های دولتی قم قانون استفاده از دوم سوم از کارمندان را در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت کردند.

ضرورت حساسیت مردم نسبت به مساله کرونا

رییس مرکز بهداشت قم گفت: در استان قم ۳۵ هزار واحد صنفی پروانه دار و ۱۰ هزار واحد صنفی غیرمجاز مشغول فعالیت است.

سیامک محبی در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران افزود: مرکز بهداشت قم از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دستگاه‌های دولتی احساس نگرانی می‌کند.

وی ادامه داد: پاسخگویی مردم به سامانه ۴۰۳۰ با بی‌میلی انجام می‌گیرد و مردم حساسیت خود را به واژه کرونا ازدست‌داده‌اند.

جلوگیری از موازی‌کاری در ارائه بسته‌های معیشتی

استاندار قم گفت: باید در ارائه بسته‌های معیشتی در بین خانواده‌های نیازمند موازی‌کاری و همپوشانی نهادهای مردمی، خیرین و دستگاه‌های اجرایی کنار گذاشته شود.

بهرام سرمست در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران افزود: باید برای اجرای مطلوب رزمایش کمک مومنانه امر ساماندهی کمک‌های مردمی، ایجاد ارتباط بین خیریه‌ها و استفاده از بانک‌های اطلاعاتی قابل‌اعتماد موردتوجه باشد. 

نارضایتی کارگران از روند اختصاص بیمه بیکاری

فرماندهی نیروی انتظامی استان قم گفت: کارگران بیکارشده قمی در اثر شیوع ویروس کرونا از تعلق گرفتن بیمه بیکاری به آن‌ها ناراضی هستند.

سردار عبدالرضا آقاخانی در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران افزود: از زمان تعلق ثبت‌نام کارگران در سامانه بیمه بیکاری تا مشخص شدن وضعیت قطعی آنان زمان بسیار طولانی نیاز است.

توزیع ۷ هزار بسته معیشتی  

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی قم گفت: هفت هزار بسته معیشتی هرکدام به ارزش ۵۰۰ هزار تومان در بین کارگران ساختمانی قم توزیع می‌شود.

مصطفی کاویانی در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران افزود: با مصوبه‌های جدید استان، روند ساماندهی کارگران ساختمانی در دستور کار قرارگرفته است.

جمع‌آوری ۲۱ میلیارد تومانی کمک‌های مردمی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم گفت: ۲۱ میلیارد و ۲۶۳ میلیون تومان تاکنون از طریق مجموعه‌های مردمی و نیکوکاران استان برای مقابله با کرونا و تامین بسته‌های معیشتی جمع‌آوری‌ شده‌است.

بیژن سلیمان پور در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران افزود: این اعتبار به‌جز کمک‌های مجمع خیرین سلامت قم در تامین تجهیزات است.

موازی‌کاری آفت کمک‌های مردمی به نیازمندان

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) قم گفت: ۲۳ هزار خانواده به‌صورت دایم زیر پوشش کمیته امداد قم هستند.

علی‌اکبر میرشکار در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران افزود: همپوشانی و موازی کاری در کمک‌رسانی به خانواده‌های نیازمند یکی از مشکلات اساسی در امر کمک‌رسانی به‌ویژه در بخش مردمی آن است.

توزیع ۴ هزار بسته حمایتی در بین ثبت‌نام‌شدگان سامانه محک

مدیرکل جمعیت هلال‌احمر قم گفت: ۹هزار و ۹۰ تن در سامانه محک تاکنون ثبت‌نام کرده‌اند و ۴ هزار سبد کالا بین آن‌ها توزیع‌شده است.

محمد گلفشان در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران افزود: سامانه مذکور مختص به تمام دستگاه‌های قم است و هر خانواده فقط یک‌بار می‌تواند از بسته‌های معیشتی آن استفاده کند.

توزیع بسته‌های معیشتی بین ۸۰۰ دستفروش

معاون خدمات شهری شهرداری قم گفت: اطلاعات ۸۰۰ تن از دستفروشان و کارگران انبارهای بازیافت قم برای ارائه کمک‌های معیشتی شناسایی‌ شده‌است.

سید امیر سامع در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران افزود: کارگران بخش خصوصی قم با شیوع ویروس کرونا با آسیب‌های اساسی روبه‌رو شده‌اند.

بیکاری ۶ هزار مربی مهدهای کودک

مدیرکل بانوان و خانواده استانداری قم گفت: با شیوع ویروس کرونا ۶ هزار مربی مهدهای کودک در قم بیکار شدند که بسیاری از آن‌ها امکان دریافت بیمه بیکاری را ندارند.

صدیقه صدیق تقی زاده در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران افزود: عدالت در توزیع بسته‌های معیشتی و جلوگیری از همپوشانی آن‌ها فقط با شبکه‌سازی دستگاهی ممکن است.

بانک اطلاعاتی خانواده‌های نیازمند وجود ندارد

فرماندار قم گفت: در حال حاضر برای ارائه کمک‌های معیشتی به خانواده‌های نیازمند سه گروه عمده در سطح استان فعال است.

مرتضی حیدری در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران افزود: دراین ‌بین ستاد مردمی مبارزه با کرونا با توجه به جامعه هدفی بزرگی که دارد، می‌تواند در ساماندهی بسته‌های معیشتی موثر باشد.

وی با انتقاد از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم گفت: ساماندهی کارگران فصلی وظیفه ذاتی این اداره کل است و نباید این دستگاه در ساماندهی آن‌ها، معطل واگذاری زمین از شهرداری باشد.

مشکل واحدهای تولیدی در فروش محصولات بهداشتی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: ۹۳ درصد از اصناف قم در سامانه سلامت به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir ثبت‌نام کرده‌اند.

محمود سیجانی در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران افزود: ۵۰ تیم حوزه صنعت قم رعایت پروتکل‌های ابلاغی را در شهرک‌های صنعتی و ۸۰ تیم نیز در داخل شهر قم؛ اصناف را مورد پایش قرار می‌دهند.

تعویق المپیک فرصتی برای ورزشکاران  

مدیرکل ورزش و جوانان استان قم گفت: تاکنون سه ورزشکار از این استان در رشته‌های کشتی فرنگی (علیرضا نجاتی)، والیبال نشسته (حسین گلستانی) و بسکتبال با ویلچر (محمد محمدنژاد) موفق به کسب مجوز حضور در بازی‌های المپیک و پارالمپیک توکیو (ژاپن) شده‌اند.

رسول مُنعِم در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، تعویق یک‌ساله بازی‌های المپیک و پارالمپیک به علت شیوع ویروس کرونا را یک فرصت مغتنم و مطلوب برای ورزشکاران دیگر رشته‌ها دانست و افزود: در دیگر رشته‌ها نیز ورزشکاران پرتوانی برای کسب سهمیه این بازی‌ها داریم که می‌توانند از این موقعیت به‌خوبی بهره‌ ببرند و سهمیه توکیو ۲۰۲۱ را کسب کنند.

«کرونا» ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳۶۶۲۰۰۲۳، ۳۶۶۲۰۹۹۹، ۳۶۷۰۶۰۳۰ و ۳۶۷۰۴۳۶۸ (با پیش‌شماره ۰۲۵) تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.