آیت‌الله رضا استادی روز پنجشنبه در همایش ملی «حوزه‌های علمیه، مرجعیت و قرآن کریم» با محوریت «دیدگاه‌های علوم قرآنی مرجع فقید مرحوم آیت‌الله محمد فاضل لنکرانی» در سالن اجتماعات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم، با بیان اینکه امروز بازار درس خارج بیش از اندازه گرم شده است و اگر کسی می‌خواهد به درس خارج تفسیر بپردازد، باید فقیه باشد؛ اظهار کرد: اگر دامنه درس خارج تفسیر باز شود، بسیاری از افراد به این موضوع می‌پردازند.  

وی گفت: امیدوار هستیم که از ثمرات این همایش‌ و این جلسات این باشد که اگر کسانی خدمت کرده‌اند، بیش از دیگران مورد تقدیر قرار بگیرند و اگر اشتباهی است، برطرف شود و روزبه‌روز توجه حوزه به تفسیر قرآن کریم و مسائل مرتبط به آن بیشتر شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود، از تفسیر المیزان به‌عنوان افتخار حوزه‌های علمیه و شیعیان نام برد و افزود: اینکه برخی به این تفسیر اشکال کرده و گفته‌اند که مرحوم علامه طباطبایی توجه به روایات نداشته‌اند، ناشی از غفلت است؛ زیرا ایشان توجه بسیاری به روایات داشته‌اند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: از ویژگی‌های بارز علامه طباطبایی این است که ایشان روایات را دیده‌اند و سپس به تفسیر پرداخته‌اند. 

در این همایش از ۱۲ جلد کتاب رونمایی شد، قرائت پیام آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، سخنرانی آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی از استادان برجسته حوزه علمیه و ارائه چند مقاله برتر از دیگر برنامه‌های امروز صبح این همایش بود.

در حاشیه این همایش، نمایشگاه کتابی از آثار علمی مرحوم آیت‌الله محمد فاضل لنکرانی از مراجع فقید جهان تشیع و نیز آثار مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در معرض دید عموم قرارگرفته است.  

در عصر امروز، پنل‌های تخصصی با عنوان‌های «ظاهر و باطن، محکم و متشابه»، «اصول، مبانی و قواعد و تفسیر»، «اعجاز قرآن»، «جمع قرآن و قرائات» و «تحریف ناپذیری قرآن» با حضور استادان و پژوهشگران علوم قرآنی در محل همایش مذکور برگزار می‌شود.

آیین اختتامیه این همایش با سخنرانی آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، ساعت ۱۸ امروز در سالن اجتماعات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم واقع در میدان معلم برگزار و در آن از صاحبان مقاله‌های برتر تجلیل می‌شود.

مرحوم آیت‌الله محمد فاضل لنکرانی از مراجع فقید شیعه در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی در قم دیده به جهان گشود، وی بعد از انقلاب مشغول تدریس در حوزه علمیه قم شد و پس از ارتحال آیت‌الله اراکی یکی از هفت مرجع تقلید معرفی‌شده از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود.

این عالم ربانی در ۲۶ خردادماه ۱۳۸۶ هجری شمسی دعوت حق را لبیک گفت و در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) در شهر مقدس قم به خاک سپرده شد.  /

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.