حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدباقر ولدان در سخنرانی پیش از خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم افزود: در گام دوم و چهل‌ساله آینده انقلاب خطبه‌های نماز جمعه نقش بی‌بدیلی در پیشبرد اهداف انقلاب دارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در اواخر ماه بهمن ۹۷ در بیانیه‌ای خطاب به جوانان و آینده‌سازان ایران، برداشتن گام بزرگ دوم به سمت آرمان‌های انقلاب اسلامی را در هفت فصل تبیین کردند.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری بیش از ۲۰ برنامه متنوع در طول هفته در مصلای قدس تصریح کرد: مصلای قدس در راستای فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی در طول هفته برنامه‌های متعدد و ویژه‌ای دارد.

وی بیان کرد: امروز حدود ۹۰۰ نماز جمعه در کل کشور برگزار می‌شود که ۴۵ هزار تَن عضو ستادهای نماز جمعه هستند.

ولدان بابیان اینکه دشمن با توطئه و تزویر می‌خواهد بین مردم و مسئولان فاصله ایجاد کند، گفت: در این زمینه با برپایی «میز خدمت» در طرح «رقابت در خدمت» با حضور مسئولان دستگاه‌های گوناگون استان، تلاش شده است مسئولان پاسخگوی پرسش‌های مردم باشند.

وی به برپایی بازارچه آدینه، پیش از شروع آیین عبادی – سیاسی نماز جمعه در مصلای قدس اشاره و بیان کرد: در ۶۰ غرفه این بازارچه، تولیدات خانگی و ایرانی به نمازگزاران عرضه می‌شود.

وی همچنین عنوان کرد: در ایام اربعین حسینی سال گذشته بیش از ۱۲۰ هزار تن از زائران در مسیر رفت‌وبرگشت از کربلای معلی در مصلای قدس اسکان یافتند..

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه قم در ادامه گفت: افتخار نماز جمعه قم این بوده است که با حضور مرجعیت، مرحوم آیت‌الله اراکی برگزار می‌شده و نیز آیت‌الله عبدالله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید نیز از ائمه جمعه قم بوده است.

وی اضافه کرد: از دیگر افتخارات نماز جمعه قم این بوده که فردی چون مرد بزرگ اخلاق و عرفان، آیت‌الله مشکینی خطیب آن بوده است.

وی بیان کرد: در طول چهل‌ساله گذشته نماز جمعه بدون اینکه حتی یک روز متوقف شود در سطح استان قم و شهرهای دیگر کشور برگزارشده است.

وی تصریح کرد: ۲ هزار و ۸۰ هفته از انقلاب اسلامی گذشته و در این مدت نماز جمعه به‌عنوان یکی از مولفه های قدرت و شاخص‌های پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی در جنگ نرم تبدیل‌شده است.

ولدان با اشاره به اهمیت حضور در سنگر نماز جمعه ابراز کرد: نماز جمعه امروز به‌عنوان سمبل مقاومت فعال در عرصه بین‌الملل و خطبه‌های آن نیز به سنگر تفکر تبدیل‌شده است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه قم اظهار کرد: نماز جمعه به دلیل ویژگی خاصی که دارد دل‌های مردم را به یکدیگر نزدیک‌تر کرده و در کنار آن نیز آگاهی سیاسی و اجتماعی ویژه‌ای به نمازگزاران می‌دهد.

ولدان در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: از زمان بازگشایی مجدد مصلای قدس در سال ۹۵، ۱۸۰ نماز جمعه در این مکان مقدس برگزارشده است.

نخستین نماز جمعه بعد از انقلاب اسلامی در پنجم مردادماه ۱۳۵۸ توسط مرحوم آیت‌الله سید محمود طالقانی در تهران برگزار شد.

۷۴۰۳ / ۱۱۷۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.