معاون صنایع دستی وهنرهای سنتی استان اردبیل گفت :برای اخذ نشانه جغرافیایی بین المللی از سطح کشور پنج پرونده برای پنج رشته صنایع دستی انتخاب شده است که استان اردبیل جزو پنج استان منتخب بوده و پرونده ورنی مغان را برای اخذ نشانه جغرافیایی بین المللی آماده می‌کند.

به گزارش ایلنا، علیرضا دباغ عبداللهی با اعلام این خبر گفت برای اخذ نشانه جغرافیایی بین المللی از سطح کشور پنج پرونده برای پنج رشته صنایع دستی انتخاب شده است که استان اردبیل نیز جزو پنج استان منتخب بوده و پرونده ورنی مغان را برای اخذ نشانه جغرافیایی بین المللی آماده می‌کند .

وی استان اردبیل را در سال‌های اخیر پیشرو در اقدامات بنیادی و زیر ساختی حوزه صنایع دستی عنوان کرده  و اخذ نشانه‌های ملی و بین المللی را از امور پر اهمیت  و ضروری  برای حضور مطمئن در بازارهای داخلی و خارجی دانست.

معاون صنایع دستی استان ، حضور اردبیل در کنار استانهای اصفهان ، کرمان ،یزد و کردستان  برای جهانی کردن نشانه‌های جغرافیایی اش را حاکی از تخصص و علاقمندی کارشناسان حوزه صنایع دستی اردبیل در تهیه پرونده‌های مربوط دانست و گفت:برای تهیه پرونده ثبت نشانه جغرافیایی بین المللی پرونده ای کامل به زبان انگلیسی و با مستندات کافی شامل تاریخچه محصول ، روش ها و تکنولوژی تولید ، تحلیل و تجزیه رنگها و نقوش ، مواد اولیه ، میزان فروش ، صادرات ، شاغلین ، تولید سالانه و مجوزهای صادره و دهها عنوان دیگر در محدوده زمانی 2012 تا 2016 آماده و ارائه خواهد‌شد.

وی از آماده شدن سه پرونده ثبت نشانه ملی جغرافیایی معرق نمین ، مرصع سنگ خلخال و ملیله نقره اردبیل نیز خبر داده اظهار امیدواری کرد تا پایان امسال این پرونده ها به نتیجه برسند.

 ورنی که گاه به آن گلیم سوزنی نیز گفته می‌شود نوعی سوماک است که بدون مراجعه به نقشه عموما توسط دختران و زنان عشایر دشت مغان و صنعتگران صنایع دستی مناطقی چون پارس آباد ، بیله سوار و گرمی ، مشگین شهر ،نمین و عنبران بافته میشود . سالانه در استان اردبیل بیش از ده هزار بافنده قریب به 600 هزار متر مربع ورنی تولید میکنند . ورنی زیراندازی دلربا و سحر انگیز است که امروزه در طراحی چیدمان منازل مدرن ایرانی ، آسیایی و اروپایی می‌توان دید . 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.